|
Chomsky
2010-08-21 lördag
Bland artiklar som klippts ut under badsäsongen, och nu fått en lätt gul
färgton, hör en belysande text av Catia Hultquist i DN 2/8. Hon försöker
skapa en sorts samhörighet mellan en svensk konspirationsteori ("Lilla
Saltsjöbadsavtalet") och Noam Chomskys Manufacturing Consent. Men
likheterna är inte bara obefintliga, motsättningen är kontradiktorisk.
Den som berikat sitt intellekt genom att lyssna på några av Chomskys
hundratals föredrag som finns på nätet noterar att det då och då dyker upp
en knäppskalle bland frågeställarna efter föredragen, en person som vill
ha medhåll i fråga om någon av de otaliga konspirationsteorier som
cirkulerar i USA, den ena mer fantastisk än den andra. Chomsky svarar
givetvis sin vana trogen med tålmodiga argument för att konspirationen är
osannolik, men det intressanta är att dessa enstaka knäppskallar
överhuvudtaget dras tills hans föredrag. En inte oäven förklaring kan vara
att personerna i fråga förvisso inte har förstått Chomskys rationella
analyser men upptäckt att han behandlas som paria av det etablerade
samhället, "som vi", och därför måste vara "en av oss" (Hultquist spinner
själv på den tråden).
Tar man det allra minsta del av Chomskys produktion så presenteras man, på
punkt efter punkt, för en aldrig sinande rad av obestridliga och konkreta
exempel på hur "olämpliga" fakta, hur väsentliga de än är, helt enkelt
förbigås av mainstreammedia. Och det beror inte på någon konspiration;
välutbildade intellektuella vet helt enkelt vad som lämpar sig att skriva,
och vad som inte gör det (ungefär som en välanpassad ambassadör vet vad
som passar och inte passar att göra under en bankett). En etablerad
journalist frågade under en Chomskyintervju (på det typiskt
journalistaggressiva sätt som skall tränga in offret i ett hörn): "tror du
alltså att jag censurerar mig själv i det jag skriver?" Den snabba
kontringen är Chomskys signum: "Nej, jag tror att du är övertygad om det
du skriver, men om du skrev någonting annat så skulle du inte ha det jobb
du har".
Chomsky är själv ett levande exempel på att gränser för etablerade media
är satta. Obestridligen en av de mest framstående intellektuella i
världen, den mest citerade av levande författare (på sjätte plats genom
alla tider), förärad ett trettiotal hedersdoktorat och omåttligt beundrad
av de intelligentaste bland världens unga akademiker, är han i det
närmaste totalt censurerad av USA:s ledande medieföretag, tidningar såväl
som TV-stationer. Hans böcker recenseras aldrig, men säljer ändå av och
till i stora upplagor. (Hade detta skett med en dissident vars åsikter
välutbildade intellektuella har lärt sig att berömma, i ett land de har
lärt sig att inte gilla, hade
fördömandena naturligtvis varit förkrossande och ihållande. En rysk
dissident av Chomskys kaliber hade för länge sedan fått ett Nobelpris, i
något av tre ämnen.)
Det på en gång rörande och djupt skrämmande är med vilken fullkomlig
naivitet vi föreställer oss leva med en yttrandefrihet som garanterar att
all viktig information når oss på ett opartiskt sätt. Som Chomsky påpekat
är det en lysande prestation av propagandan i vår del av världen att vi
inte för ett ögonblick tror oss utsatta för propaganda. I gamla
Sovjetunionen, och andra kommunistländer, visste i varje fall bildade
medborgare att de serverades statens lögner. I Sovjet gick det så långt
att många genom Voice of America i stället fick en bild av livet i väst
som en ofattbar drömtillvaro. Chomsky är en av allt för få som med en
briljant skärpa analyserar vår dolda propaganda, och kritiserar när den
arbetar för att understödja ett samhälle som inte värnar, bland mycket annat,
fred, verklig frihet och solidaritet med svaga.
2009-01-29 torsdag
Citatet om Noam Chomsky,
”the most influential intellectual alive”, som brukar anges med New York
Times som källa, har i likhet med många lösryckta citat en mer komplex
historia. Till att börja med härrör det från en recension av en
Chomsky-bok skriven av en utomstående kritiker och inte av redaktionen för
NYT. Dessutom användes det där snarast med negativ biavsikt, ungefärligen:
hur kan en så inflytelserik man skriva sådana fruktansvärda saker om
amerikansk utrikespolitik.
Citatet har fått sitt eviga liv genom att
bokutgivare placerat det på omslaget till Chomskyböcker, vilket
illustrerar en notorisk förläggarvana. När Chomsky introduceras med
citatet brukar han dementera det genom att berätta hela förloppet som en
lustifikation.
Sedan är det en annan sak att Noam Chomsky enligt både objektiva
mätmetoder som t.ex. citatfrekvens, och subjektiva som peer reviews
faktiskt är den mest inflytelserike intellektuelle i världen.
2009-03-10 tisdag
Under lite allmänt surfande dök det upp en artikel ur Expressen från 2007.
Den var skriven med anledning av att Noam Chomsky förärats ett
hedersdoktorat av Uppsala Universitet, och författaren var en USA-född
skribent, knuten till Timbro.
Artikeln var mycket intressant och upplysande. Läsarna fick veta en hel
del om Chomsky som inte är så allmänt känt. Han hade till exempel
förfalskat ett citat av Truman (1969) vilket fick Arthur Schlesinger att
beteckna honom som en "intellektuell skurk" som "slutat bry sig om
intellektuell hederlighet" och som sysslade med "forskningsförfalskning".
Andra trovärdiga personer har kallat honom för "en auktoritär
personlighet" och "tvättäkta mobbare" som "ljuger bara för att det är
kul". Artikelförfattaren sammanfattar: "Det är i det närmaste omöjligt på
ett så här begränsat utrymme att redogöra för Noam Chomskys hela
meritförteckning vad gäller utelämnande av fakta, förvrängningar och rena
lögner."
Den som har en ytlig kunskap om Chomskys arbeten kunde säkert bli
övertygad av sådana tirader, om det inte vore för en sällsynt naiv
formulering som alla med fungerande hjärna läser med pinsamhet, nämligen
denna: "I USA blir han på grund av bristande intellektuell trovärdighet
sällan publicerad i etablerade media". Så ogenerat fräckt kan man möjligen
tänka sig att maktens intellektuella i gamla Sovjet skulle ha förklarat
varför Andrei Sacharov inte fick skriva i Izvestija. Med påståendet att en
person som tilldelats ett trettiotal hedersdoktorat vid universitet över
hela världen skulle lida av bristande intellektuell trovärdighet avslöjar
författaren sina mindre hedervärda motiv, och samtidigt den effektiva
politiska censuren i världens friaste land.
För den som har varit med i Chomsky-svängen ett tag är påhoppen tämligen
välkända. Kritikerna använder den ofelbara metodiken att med lupp granska
varje formulering i över hundra böcker och säkert tusentalet föredrag för
att hitta något som med lämplig beskärning kan lyftas ut på ett användbart
sätt. I fallet Truman hade Chomsky råkat citera en nästan ordagrann
parafras gjord av en analytiker. Det obetydliga felet korrigerades till
andra upplagan av den aktuella boken. Men så svår tycks uppgiften för
felfinnarna vara att man ännu efter fyrtio år måste tillgripa denna redan
utredda bagatell.
En av de med lupp upphittade affärerna är den om Faurisson, som märkligt
nog saknas i artikeln. Den var annars länge en av de tunga åtalspunkterna.
Man kan anta att det till slut har blivit alltför orimligt att försöka
hänföra Chomsky till förintelseförnekarna, och kanske får man tillerkänna
kritikerna förmågan att inse var gränsen går där dumheter riskerar att slå
tillbaka.
Sjoket med personliga invektiv från olika individer skulle i seriösa
sammanhang ha rensats bort som skvaller och tyckande. För att
överhuvudtaget nämna sådana påståenden skulle man naturligtvis först
behöva utreda vilka personliga motiv sagesmännen eventuellt kan ha haft.
Och om man händelsevis skulle kunna belägga sanningshalten hos något
omdöme så hör det möjligen hemma i en biografi, men inte i en kritik av
Chomskys arbeten.
Artikeln var alltså mycket intressant och upplysande, men av rakt motsatt
anledning än vad författaren troligen avsåg. Chomsky har själv, bättre än
någon annan, analyserat de intellektuellas politiska roll som maktens
vakthundar. I den ömkliga rollen har det tydligen visat sig omöjligt att
hantera den logiska och rationella kraften i Chomskys omfattande verk.
Orken och förmågan har inte räckt till. Därför återstår bara censur och
simpelt förtal.
2009-03-12 torsdag
Historien med Schlesinger i föregående notering har naturligtvis en mera
förklarlig bakgrund. Noam Chomsky hade givit ut boken Makt och motstånd
(American power and the new mandarins) som var en fortsättning på
storsäljaren De intellektuellas ansvar, men med visst fokus på det
då pågående Vietnamkriget. I boken förekom inte bara det beramade
Trumancitatet utan också ett kort kapitel om Arthur Schlesinger såsom
arketypisk representant för dåtidens liberala intellektuella.
Chomsky granskar Schlesingers Bitter Heritage och gör en så
stillsam avklädning av den typiske intellektuelle att det blir dubbelt
slående. Det bittra arvet är förstås Vietnamkriget som President Johnson
övertagit av Kennedyregimen (där Schlesinger f.ö. tjänat som rådgivare).
Nu kritiserar Schlesinger upptrappningen av kriget utan att vilja framstå
som opatriotisk. Han ifrågasätter alltså inte USA:s mål, bara
möjligheterna att uppnå dem. Men skulle kriget mot hans förmodan röna
framgång "kan vi allesammans lovprisa den amerikanska regeringens visdom
och statskonst".
Vad Chomsky vände sig emot var, då som senare, förnekandet att USA bedrev
ett angreppskrig i Vietnam, och de ständiga försäkringarna om USA:s goda
uppsåt. Så t.ex. betecknade Schlesinger ännu i slutet av 60-talet USA:s
Vietnampolitik under 1954 "som en del av vårt allmänna, internationella
goodwill-program". Att bli avklädd är aldrig roligt, och Schlesinger hade
alla motiv att slå tillbaka. Det uppenbarligen mest intressanta han
hittade var ett mindre redigeringsfel, som ännu efter 40 år används som
bevis för Chomskys intellektuella skurkaktighet.
Omläsningen av Makt och motstånd efter alla dessa år blir en
sällsam tidsresa. När boken skrevs återstod ännu åtta år av Vietnamkriget,
men texten känns så uppdaterad att man inte får något intryck av det. Vad
man möjligen slås av är en viss återhållsamhet i analysen som inte känns
igen hos Chomsky, och som gör att delarna som handlar om Vietnamfrågan
idag kan betraktas som i stort sett allmängods. En stark intellektuell
prestation håller ännu efter fyra decennier. Schlesingers bok skulle idag
säkert kännas generande föråldrad att läsa för de allra flesta.
2008-12-25 torsdag
Noam Chomsky har hunnit bli 80 år men är ännu energiskt aktiv att
döma av hans kontinuerliga produktion.
Som väntat har han synpunkter på den nuvarande finanskrisen (ZNet 13/10
-08).
I ett teoretiskt perspektiv ser han krisen som en naturlig följd av att
finansföretag inte behöver kalkylera med de externa kostnader som drabbar
samhället när risktagandet blivit för stort och kriser utlösts. Däremot
har bolagen kunnat hämta hem de kortsiktiga vinsterna av samma risktagande
så länge bubblan höll. Det alltför "billiga" risktagandet hänger samman
med avregleringarna under de senaste 35 åren av nyliberalism då frekvensen
av finanskriser följaktligen har ökat. Under samma period har reallönerna
för majoriteten av USA:s medborgare ("a substantial majority") stagnerat,
trots en i det stora hela blomstrande ekononomisk miljö. Nettoeffekten av
det nyliberala projektet har alltså blivit en effektiv överföring av
resurser och välstånd från majoriteten till en allt exklusivare minoritet.
Chomsky blundar inte för den allmänna uppfattningen att fattigdomen i
världen med vissa mått mätt har minskat under de senaste 35 åren ("there
is some truth to that"), men konstaterar att den utvecklingen har skett
där man ignorerat nyliberala doktriner. Dit hör länder i Östasien, medan
utvecklingen i Latinamerika, som trognast följt reglerna, har varit ett
misslyckande ("a disaster").
När ekonomer som Joseph Stiglitz menar att krisen markerar slutet på den
nyliberala eran håller Chomsky med, däremot inte när Hugo Chavez tror att
den inleder slutet för kapitalismen. Det senare därför att kapitalismen i
USA i grunden är en statsunderstödd struktur som socialiserar risker och
kostnader, och privatiserar vinster. Chomsky föredrar därför att tala om
statskapitalism. Krisen kommer att leda till omstruktureringar där vissa
konglomerat tar över andra, och ytterligare några "even being
semi-nationalized in a weak sense". Men några större inskränkningar i det
privata maktmonopolet är inte att vänta. Så även om nyliberalismen kommer
att modifieras åtskilligt kommer fördelningen av makt och rikedom inte att
påverkas i grunden.
I samma intervju kommenterar Chomsky det då förestående presidentvalet,
och visar att åldern inte mattat hans formuleringskonst: "The vice
Presidential candidate, Sarah Palin, comes from a radical extremist
background (by world standards), for example creationism - you know, the
world was created 10 000 years ago, etc. etc. If someone like that was
running for high office in Luxemburg it would be comical. But when it
happens in the richest and most powerful country in the world, it is
dangerous."
Någon har sagt att den enda -ism som Noam Chomsky ansluter sig till är
truism, vilket han själv kommenterat med: "not entirely false". Vem finns
att fortsatta hans kamp för rationalitet i politiken när han till slut har
lagt ner vapnen? Som det ser ut nu kommer en stor tystnad att breda ut sig
den dagen.
2007-04-13 fredag
Vänster och höger är begrepp som byter tecken och innebörd så principlöst
att de ibland helt skiftar plats. Först kom Upplysningen som förband
upphöjandet av förnuftet med vänster. När industrialismen vann terräng
blev det högern som annekterade förnuftet, med en tillfällig polvändning
under 1960-talet då rationalism i Marx anda behärskade vänstern. Med
rötter i samma sextiotal växte sedan allsköns esoteriska tankeriktningar
åt olika håll, varav en del i rent antiintellektuell riktning. Betecknande
är att flera av den nuvarande postmodernismens tongivande grundare har en
bakgrund i sextiotalvänstern, varifrån de via Nietzsche och Heidegger
divergerat ända ut i ren kunskapsnihilism.
Den höger som en gång stod för rationalismen har nu på sin ytterkant
nyliberalismen, som uppenbart är en trosriktning för vilken renlärighet är
viktigare än förnuftiga kompromisser. På andra kanten har vi sociala
konstruktivister och andra postmodernister som påstår sig tillhöra
vänstern men som med sin absurda kunskapsrelativism närmast kan liknas vid
en religiös sekt. Förvirringen när det gäller höger, vänster, förnuft och
tro kan tyckas total.
Men den förvirringen är till stor del skapad av aktörerna och alltså
skenbar. Bakom de ideologiska dimridåerna finns en verklighet som kan
hanteras med kunskap och rationell analys. En författare som behärskar
dessa instrument är Noam Chomsky. När man har behov av att fly från den
intellektuella röran till en klar, faktabaserad och logisk värld är det
bara att hämta någon av Chomskys böcker, i vilket som helst av alla ämnen
han behandlar.
2007-08-20 måndag
Bara en liten illustration bland många till noteringen om Myrdal och
Chomsky i fredags. Ola Larsmo skriver några rader i dagens DN om att han
skulle vilja se en svensk utgåva av Le Monde Diplomatique, även om han
ibland blir trött på den, bl.a. därför att "knäfallet för en fyrkantig
politisk tänkare som Chomsky [är] påfrestande". Det är troligt att Noam
Chomsky har ett större anseende i Europa och världen i övrigt än i USA,
men han har inte heller hos oss någon plats i mainstreammedia. Trots sina
25 hedersdoktorat och sin oomstridda position i den akademiska världen och
bland många oberoende intellektuella betraktas han som en dissident av de
flesta intellektuella som får betalt för sitt skrivande. (Ganska
överraskningsfritt med tanke på att pengarna i sista hand kommer
någonstans ifrån.)
Epitetet "fyrkantig" är symtomatiskt. (Hur bemöter man det?) Skall en
ansedd intellektuell skall vara "rund" utan kanter som skulle kunna stöta
känsliga makthavare alltför mycket? Eller för att kunna rulla runt mellan
politiska ståndpunkter inom gränserna för det accepterade?
Men sådan är kritiken av Chomsky: mestadels svepande tillvitelser och
ytterst sällan bemötande i sak. För vem kan vederlägga det han skrivit
t.ex. om det aktuella ämnet terrorism? Tillämpar man Kants enkla regel om
att moralprinciper bör gälla lika för alla så är västvärldens
självrättfärdighet i frågan ett exempel på svårt hyckleri. De i särklass
värsta terrorhandlingarna har begåtts av stater och regeringar, under
efterkrigstiden inte sällan direkt, eller med stöd av, USA. När Chomsky
gör sådana påståenden så underbygger han dem med klara och tydliga fakta.
Likadant är det inom andra områden han behandlar i sina otal böcker. Det
han blottlägger är den kapitalistiska världsordningens problem och inre
motsägelser.
Men visst är det "fyrkantigt" att analysera verkligheten med fakta och
logik, i en tid när det är lättare att bli publicerad om man i stället
ifrågasätter att det finns någon verklighet överhuvudtaget. Man kan vara
liberal och tycka illa om Bush (vilket numera är tillåtet även i
etablerade kretsar), men om man avvisar analyser som går några steg längre
så bidrar man ändå till försvaret av den rådande maktstrukturen. De
intellektuella blir en del av den strukturen, med licens att vara lite
lagom förargelseväckande; det piggar bara upp och ger alibi.
Chomsky är en nutida Voltaire, med den skillnaden att Voltaire levde i en
upplysningstid och trots sin fundamentala samhällskritik kunde sluta sina
dagar som nationalhjälte. Det kommer Chomsky inte att hinna uppleva.
2006-03-28 tisdag
Tips till den som har en bärbar dator och vill ha
något givande att lyssna på till hushållsarbetet. På
www.chomsky.info finns över hundra
av Noam Chomskys föredrag och intervjuer. Att få höra samhällsfrågor och
politik behandlade med logik och rationell analys, och med fokus på fakta,
är en välgörande kontrast mot det annars dominerande utbudet av retorik
och känslor.
2006-09-26 tisdag
Venezuelas president Hugo Chávez höll häromsistens ett anförande i
FN:s generalförsamling där han förutom att förolämpa USA:s president också
viftade med en bok av Noam Chomsky som han rekommenderade för läsning. Det
var den tre år gamla "Hegemony or survival: Americas quest for global
dominance" som efter den reklamen har hamnat på första plats på
nätbokhandeln Amazons bästsäljarlista (redovisat av Lennart Pehrson i
dagens DN).
Just den här boken av alla Chomsky skrivit är inte bland de mera
lättlästa. På Amazons hemsida har den ändå inspirerat till 200
läsarrecensioner och något tusental ytterligare kommentarer. Vanligaste
läsarbetyg är fem stjärnor (det högsta), näst vanligast är en stjärna (det
lägsta). Vill man få en bekräftelse av människan som en zoon politikon
behöver man bara kasta ett öga på dessa recensioner, särskilt de
kritiska.
En inte helt ovanlig metod för att angripa en författare man inte
sympatiserar med är att anklaga för ensidighet. Exemplen överflödar, men
man kan ta kritiken mot Harold Pinters nobeltal som ett typfall. De som
inte uppskattade hans hårda kritik av USA:s politik avfärdade honom för
att han inte hade sagt någonting om kommunisters och andra despoters
illdåd. Intressant nog är det just vad regimtrogna intellektuella i
Sovjetunionen också avspisade Solzjenitsyn med efter hans nobelpris, fast
spegelvänt. Han hade inte skrivit någonting om kapitalismens
vedervärdigheter. Den här metoden är främsta verktyget för Chomskys
kritiker.
Problemet är att metoden kräver en viss intellektuell självsnöpning för
att fungera på Chomsky. Irakkriget kan illustrera dilemmat. Chomsky är
givetvis en extremt skarp kritiker av kriget, men för den skull ingen
anhängare av Saddam Hussein, som han karaktäriserat med hårdast tänkbara
epitet. Men han påvisar att inte bara samma regeringsparti utan till stor
del samma individer som nu demoniserat Saddam Hussein, till den grad att
det motiverade att fullskaligt krig, tidigare hade varit hans bästa vänner.
Att Saddam just under den tid när han begick sina värsta förbrytelser var
politiskt, militärt och ekonomiskt understödd av USA:s regering. Att samme
John Negroponte som höll hyllningstal i FN till denne Saddam medan
gasningen av kurder pågick, nu tillhör den inre kretsen av
krigsorganisatörer. Exemplet förklarar reaktionerna på Chomskys
avslöjanden: antingen stor uppskattning eller fullkomligt raseri.
En grund till att Chomsky av många betraktas som vår tids störste
samhällsdebattör och intellektuell är att han arbetar i den klassiska
upplysningens anda. (I den meningen påminner han inte så lite om
Voltaire.) Först och främst genom att lyfta fram och beskriva sådana fakta
som har raderats ut ur det allmänna medvetandet, bland annat genom
självcensur i mainstreammedia. Sedan genom att tillämpa elementär
logik även på moraliska och politiska frågor. Där utgår han då från Kants
självklara princip att vi inte kan ställa annorlunda moraliska krav på
andra än vad vi ställer på oss själva. När han sedan sätter dessa fakta i
sitt moraliska och politiska sammanhang gör han det med samma strikt
rationella metoder som kännetecknar naturvetenskapen. Det hela utfört med
Chomskys kapacitet och skarpa intellekt förklarar hans
oöverträffade resultat.
Naturligtvis är det intressant att se hur en dissident som Chomsky
hanteras. I officiösa media i väst förekommer han aldrig med egen
produktion, bara i enstaka notiser och då ofta med kritisk vinkling.
Utanför den världen, i akademiska cirklar, småförlag, smala tevekanaler
och radikala tidskrifter är han en desto mera dominerande personlighet.
Själv beklagar han sig inte över att vara persona non grata i
etablerade kretsar utan framhåller ofta att yttrandefriheten i USA är
betydande. Fjorton miljoner träffar på hans namn i Google ger ett bättre
mått på hans inflytande än den nästan totala frånvaron i vanliga tidningar
och teve. Och tjugofem hedersdoktorat är ett mått på hans vetenskapliga
anseende.
Hans situation är naturligtvis mycket gynnsammare än för dissidenter i
totalitära samhällen. Samtidigt är vissa likheter intressanta. Givetvis
utmanar han som alla dissidenter starka och etablerade intressen. Men man
kan också spekulera i om den ömtåliga samhällsväven orkar med en alltför
radikal klarsyn i något samhälle. Ett visst mått av självbedrägeri kan
vara nödvändigt för att livet för vanliga människor skall bli hanterligt.
Det är ju inte bara i politiska sammanhang vi skapar oss myter som skyddar
mot en obehaglig värld.
Men Chomsky levererar en utopi i vilken vi med förnuft och rationellt
handlande kan eliminera många omständigheter som gör världen obehaglig.
Meningslösa krig, onödigt lidande och upprörande orättvisor hör till
missförhållanden människan faktiskt kan åtgärda. Chomskys utopi är långt
ifrån ouppnåelig. Den är optimistisk och ger ett starkt hopp för
framtiden.
2006-09-27 onsdag
Metoden att angripa någon vars åsikter man inte gillar med kritik för att
han/hon inte tar upp även motsatta sidan av ett problem är ett retoriskt
tjuvknep. Den som levererar sådan kritik lever sällan upp till det själv,
eftersom det skulle kräva att den angripnes alla positiva egenskaper och
synpunkter beskrevs tillsammans med kritiken. Och hur ofta sker det?
Å andra sidan har många företeelser givetvis både positiva och negativa
sidor. Kapitalismen till exempel har progressiva drag, som redan Marx
konstaterade, och samtidigt en del förödande konsekvenser ur mänskligt
perspektiv, som Marx var ännu mer fokuserad på. Vi får leva med att de som
vill poängtera den ena sidan sällan fäster så stort avseende vid den
andra, och vice versa. Diskursen är påtagligt dialektisk och kanske är det
likafullt det bästa sättet att hålla en förändringsprocess igång.
Skolböckernas utslätade beskrivningar uppammar ju trots allt inte till
särskilt mycket entusiasm.
Clinton
2006-08-17 torsdag
En av reaböckerna för semesterläsning har varit Bill Clintons
memoarer. Det är en lång text ("Clintons är längre än min", som Jane Fonda
fick till det i en tv-intervju om hennes bok) som verkar ha ambitionen att
få med varje händelse av någon betydelse under ett hektiskt liv, med
tyngdpunkt på presidentperioden.
Beskrivningen av turerna kring riksrättsprocessen belyser
opinionsbildningens ibland överraskande komplikationer. Clintons privata
snedsteg hade orsakat en moralisk upprördhet som omfattade hela
massmedievärlden och hela det republikanska partiet. Med den hade medierna
fått en "perfekt" fråga som fördunklade alla andra händelser i
världspolitiken. Och republikanerna hade fått ett till synes idealiskt
huvudämne för valkampanjer.
Till en början gick allmänna opinionen på samma linje. Men efter mediernas
oproportionerliga och aldrig upphörande fixering vid skandalen började
allmänhetens uppfattning svänga. Förföljelsen i sig skapade sympatier för
offret. Dessutom var Clintons insatser för att förbättra landets ekonomi
och situationen för vanligt folk något som alla var medvetna om och kunde
uppleva i sitt vardagsliv.
Jag kom att tänka på den här parallellen efter gårdagens notering. Media
lever i sin egen värld och bryr sig inte så mycket om när man förlorar
kontakten med sina läsare och tittare, eller med verkligheten. (Ett av
många belysande exempel hos oss är Ebbe Carlsson-affären.) Märkligt nog
anser media tydligen att priset är överkomligt. Vi får ett utbrett
journalistförakt, men i övrigt tycks man inte bekymrade över att gå i
otakt med sina kunder.
Makten i det republikanska partiet hade efter Newt Gingrichs framgångsrika
valstrategi 1994 hamnat i händerna på den religiösa och mer extrema
högern. Men lyskraften för Gingrichs linje varade inte så länge, Clinton
omvaldes 1996 med stor majoritet. Nu sammanföll kongressvalet 1998
händelsevis med presidentens snedsteg, och huvudfrågan för kampanjen var
given. Detta "sexårsval" under den andra ämbetsperioden är notoriskt i
USA:s historia för att alltid vara ett segerval för det parti som inte
innehar presidentposten. Läget för republikanerna kunde inte vara mer
lovande.
För att göra en lång historia kort så blev valet 1998 ur många synpunkter
det mest framgångsrika sexårsvalet för presidentens parti sedan 1822.
Sensmoralen behöver inte skrivas ner, bara en stilla undran. Hur kan det
komma sig att journalister, som utbildas av professorer vid akademiska
högskolor, så ofta är mera besatta av skandaler än de enklaste av sina
läsare?
2006-08-18 fredag
Clintons memoarer ger på det hela taget en motsägelsefull bild av
politiken i USA som å ena sidan en rätt cynisk hantering, men samtidigt
med idealistiska möjligheter för handlingskraftiga individer att
åstadkomma förändringar. Demokraterna lyckades under Clinton genomföra
sociala reformer och förbättringar trots kraftigt motstånd från mäktiga
och penningstarka grupper som hade tagit makten i det republikanska
partiet. Sådant kan lyckas därför att formerna för politiken är viktiga i
USA, och konstitutionen helig.
Kongressen dominerades från 1994 helt av republikanerna, med Newt
Gingrich som stark ledare. Eftersom reglerna för maktkampen mellan
presidenten och kongressen är fastställda i konstitutionen utvecklades ett
taktiskt spel med höga insatser. I en avgörande fas blockerade kongressen
utbetalning av skattemedel till regeringen, och hela statsapparaten tvingades
stänga under ett par månader. Men speldraget slog tillbaka kraftigt
mot republikanerna som förlorade opinionsmässigt, och sedan aldrig kunde
använde det vapnet mer. Clinton vann det avgörande nervspelet och lyckade
efter det genomföra stora delar av sitt program.
Svaret blev istället den mera skamlösa plan B. Med särskilde åklagaren
Kenneth Starr som bulvan och Whitewateraffären som förevändning startade
republikanerna en personlig hetsjakt på Bill Clinton som troligen saknar
motstycke i den anständiga världen. Man drev frågan fram till ett
riksrättsåtal som var förlorat i förväg, och frågan vem som i sista hand
vann striden kommer att avgöras i framtidens historieböcker. På kort sikt
vann de republikanska råskinn som tog över i Vita huset och på ett par
månader raserade den statsfinansiella stabilitet som demokraterna med möda
byggt upp på de ruiner Reagan/Bush-eran lämnat efter sig. (För att nu
avsluta med några värdeladdade ord.)
Carlsson
2006-08-23 onsdag
Av reaböckerna i hyllan har Ingvar Carlssons Så tänkte jag
länge stått och gjort motstånd, men nådde nattduksbordet i sommar. Efter
Clintons tjocka lunta, som verkade lida av en alltför forcerad
översättning, blev det en överraskande lättsam läsning om än med vissa
likheter. Mycket av reproducerat kalendarium, en del självförsvar och lite
självkritik.
Som sitt största misstag under sina sju år som statsminister betraktade
Carlsson att han inte prioriterade effekterna av den avreglerade
kapitalmarknaden. Han litade i det längsta på sina ansvariga medarbetare
och alla ekonomer som inte såg några problem i att bankernas utlåning
formligen exploderade. Mellan 1985 och 1990 ökade utlåningen i nominella
belopp med 1 300 miljarder kronor. I efterhand vet vi att avregleringen
var en av de avgörande faktorerna bakom djupdykningen för svensk ekonomi i
början av 90-talet.
Antagligen hade ordet "avreglering" så helt igenom positiva
konnotationer att alla problem som snart blev uppenbara kunde viftas
bort. Till de rena avarterna hörde att bankerna lånade ut hundratals
miljoner för att hjälpa rika kunder att skatteplanera. Kjell-Olof Feldt
kritiserade visserligen bankerna i riksdagen, men annars hördes inte
mycket från ekonomiskt sakkunniga innan hela äventyret slutade i
bankkraschen.
Frågor som tränger sig på är: Vad sysslar ekonomer med? Vad lär de sig
under sin långa utbildning? Varför är ekonomer så ofta bland de sista att
förstå verkliga ekonomiska förlopp?
Det hela upprepades ett decennium senare vid den stora börskraschen.
Ännu när börsen från en hög nivå stigit med ytterligare 60 procent på ett
år, och många med ett uns sunt förnuft hade flyttat sitt sparande från
fonder, kunde man läsa ekonomiprofessorer som på fullt allvar menade att
utvecklingen var under total kontroll. Vi hade helt enkelt kommit in i en
"ny ekonomi" där börsvärderingar byggde på förväntningar och där
föråldrade begrepp som p/e-analys helt saknade betydelse. Vi vet hur det
gick.
Många ekonomer tycks mest fungera som förvaltare av ett ideologiskt system med
dogmatiska inslag som har betydelse för makten i samhället. I den delen
har de stora likheter med teologerna i tidigare epoker. Man kan förstå de
forskare och andra intellektuella som menar att det så kallade nobelpriset
i ekonomi är komprometterande för nobelinstitutionen.
Bildt
2007-05-17 torsdag
Reinfeldt träffade Bush i Washington och valde att prioritera bort
Irakkriget helt ur samtalet med presidenten. Carl Bildts agenda har blivit
statministerns. Bildt har alltid verkat vilja ge intryck av
handlingskraftig och osentimental modern politiker. Tillsammans med en
märklig blandning av gammelkonservatism och nyliberalism, har det placerat
honom till höger om en majoritet av USA:s politiker och väljare, och i
samma fålla som Fox-republikanerna.
Med sin förstående inställning till Bushs Irakkrig definierar sig Bildt ut
ur den svenska huvudfåran. Egentligen finns bara två möjliga politiska
övervägande bakom beslutet att driva en sådan linje som borgerlig
utrikesminister. Antingen tror han inte att svenskar bryr sig särskilt
mycket om Irakkriget, eller inser han att han i så fall har fel och tänker
köra på så länge han har chansen, alltså strunta i valutgången 2010.
En försiktig prognos är att vi får se effekter av denna undfallande
svenske statsministers USA-resa i framtida opinionsmätningar. Svenskar är
(med exklusiva undantag, som synes) entydigt emot detta ur rätts- och
andra synpunkter vidriga krig. Det är bara graden av motstånd och djupet
av fördömande som varierar. En utrikesminister (och tydligen också en
statsminister) som formulerar en officiell "svensk" inställning som
skiljer sig radikalt från den verkliga svenska inställningen är utmanande.
Vi har fått ännu ett område där regeringen tillgodoser en liten enklav
bland svenska medborgare. Det är klart att det inte fungerar i nästa val.
Är det verkligen så att regeringen inte bryr sig? Och om det skulle vara
så: vad är det för slags moral?
2006-08-29 tisdag
Carl Bildt inledde sin statsministerkarriär med de bevingade orden:
"denna regering är den mest kompetenta regering vi någonsin haft". Efter
tre månader i jobbet finslipade han det hela med påståendet: "Vi har lyft
politiken från det rutinartade förvaltandets till den skapande
statskonstens nivå".
Men innan det första regeringsåret var till ända hade Bildt tvingats lyfta
luren till den socialdemokratiske oppositionsledaren och be om hjälp med
landets havererade ekonomi. Skattesänkningar för de rikaste samtidigt med ökade
statsutgifter hade lett till ett galopperande budgetunderskott, som med en
samverkande lågkonjunktur hade satt Sverige i rörelse mot bankrutt.
Statsskulden sköt i höjden, räntebetalningarna tyngde den redan sviktande
budgeten, valuta forsade ur landet, kreditvärderingen rasade, räntan höjdes till
fantasinivåer och bankkraschen ryckte närmare. Ingvar Carlsson fick hjälpa
statsministern med regerandet, i första hand för att försvara den
fasta kronkursen. När det inte gick längre, och kronan i slutet av 1992
släpptes fri, innebar det ändå inget slut på problemen. Proppen gick
definitivt ur när Björn Wolrath valåret 1994 meddelade att Skandia infört
totalt köpstopp på svenska statsobligationer. Vid det laget hade i
praktiken den mest kompetenta regering vi någonsin haft redan abdikerat.
Finansministern mumlade om en plan, men ingen lyssnade på henne. När
CNN skulle ge en bild av Sverige var det inte statsministern som
intervjuades, utan Ingvar Carlsson som fick tala om vad socialdemokraterna
tänkte göra efter valet, vars utgång ansågs given.
I sin bok Så tänkte jag har Ingvar Carlsson alltså inga svårigheter
att betygsätta regeringen Bildt. Till den uppenbara inkompetensen kom
statsministerns arroganta attityd i kontakterna med den opposition
han så desperat behövde hjälp av. Ändå skymtar här och där en förståelse
för Bildt personligen, som Ingvar Carlsson grundade på egna erfarenheter
av de tunga problem en statsminister kan ställas inför.
Man kan ändå inte låta bli att reflektera över den välvilliga behandling
Carl Bildt förunnades i media. Den arrogans som Bildt tävlade med Olof
Palme om att vara värst på och som beskrevs som Palmes stora svaghet, blev
hos Bildt närmast ett tecken på styrka. Men där Palme hade en passion för
rättfärdighet som gjorde honom till en världspolitiker, hade Bildt bara
sin mekaniska briljans ("stålnörden" som någon träffande kallade honom).
Välvilligheten kanske på något sätt berodde på att man tyckte synd om det
borgerliga blocket som så sällan fick bilda regering. Finns det andra förklaringar
så är de ännu märkligare.
2006-08-30 onsdag
När Carl Bildt ledde en regering som med skattesänkningar och
utgiftsökningar skapade ett galopperande budgetunderskott så hade han en
värdig företrädare i Ronald Reagan, och en lika värdig efterföljare i
George W Bush. För de amerikanska republikanerna är det nominella motivet
att stimulera ekonomin, det mera reella att belöna partifinansiärer och de
mäktiga bland kärnväljarna, och att pressa ner socialbudgeten.
Bildtregeringen, som hade facit av Reaganomics och Thatcherismen, borde
förstått vad följderna skulle bli i en skraltig ekonomi som den svenska
1991.
Inför årets val tycks det borgerliga läget vara ett annat. Stora
skattesänkningar står inte högst på listan längre. En välvillig bedömning
är att den svenska högern (numera) är mer vidsynt och mindre kortsiktig än
den amerikanska. Men det återstår att se vad som händer när alla
koalitionspartierna skall ha igenom sina hjärtefrågor, som brukar ha en
tendens att kosta pengar. Början, med gemensamt valmanifest, är i varje
fall mer lovande än tidigare borgerliga regeringsförsök.
Friedman
2006-11-18 lördag
Så har Milton Friedman gått ur tiden, vid hög ålder liksom sin
politiske antipod Galbraith nyligen. Som sig bör pekar man i eftermälena
på Friedmans stora betydelse som ekonom. I vilken grad han gick före och
visade vägen kan vara osagt, men han "fick rätt" i så motto att
ekonomierna i den kapitalistiska världen sedan 1980-talet i stort sett har
utvecklat sig i den riktning han önskade.
Faktorer som inflationsbekämpning, avregleringar, disciplinering av
fackföreningar och andra åtgärder som verkade i "rätt" riktning har med
början hos Reagan och Thatcher skapat förväntade resultat. Sålunda har
fördelningen av produktionsresultatet mellan kapital och arbete sedan
1980-talet kraftigt förskjutits till kapitalets fördel. Medianlönerna i
USA har förändrats mycket lite, huvuddelen av produktionsökningen har
kommit de redan rika till del och fattigdomen har ökat. Även länder med
starkare fackföreningar har haft samma överföring av resurser till
kapitalägarna men en något bättre löneutveckling. I gengäld har
arbetslösheten bitit sig fast på en hög nivå.
En av Friedmans upptäckter sägs vara att inflation och arbetslöshet inte
är omvänt proportionella enligt någon funktion (t.ex. Phillips-kurvan).
Exempel på stagflation visade sig ganska tidigt så frågan är väl hur
mycket av "upptäckt" man kan tala om. Men politiken i industriländerna
uppfyller förväntningarna och inriktas nu på inflationsbekämpning med
accepterande av den "naturliga" arbetslöshet som följer. (Vi är tillbaka
till Marx "reservarmé av arbetslösa" som han menade att kapitalismen
krävde för att hålla tillbaka arbetarnas krav. Vi är också framme vid
Anders Borgs Sverige där de arbetslösas anspråk skall trimmas ner till en
nivå som kan vara intressant för arbetsgivarna.)
Friedman var en utpräglat politisk ekonom, en av nyliberalismens ikoner.
Liksom hos von Hayek var "frihet" en central föreställning för honom. Men
det gällde enbart individens suveränitet (och inte till exempel
löntagarnas frihet att organisera sig). Det var i den andan Friedman kom
att propagera för total drogfrihet. Betecknande nog är han mer kritiserad
i media för detta etikettsbrott än för sin hårdhudade ekonomi. En annan
fråga där hans politiska omdöme svek honom är hans arbete som rådgivare
till Pinochets regim. Även borgerliga media visade ett anständigt förakt
för den chilenske mini-hitlern och Friedman kom att framstå som okänslig
och politiskt naiv.
Kapitalismen är progressiv, som redan Marx konstaterade. Ekonomisk
utveckling, ökat välstånd och vissa friheter har vuxit fram effektivare
under kapitalism än under något annat ekonomiska system. Frågan framtiden
har av avdöma är om kapitalets framryckning på arbetskraftens bekostnad,
under Friedmans fanor, var nödvändig eller bara möjlig. Eftersom dilemmat
att hålla massorna disciplinerade medan rikedomen allt mer koncentreras är
kapitalismens "key issue", kan man säga att Friedman bidragit till att öka
fallhöjden. Och med tanke på den labila jämvikt kapitalismen har att
parera kan det komma att visa sig att han varit en pyrrussegerns general.
Men det återstår att se, antagligen i det mycket längre
perspektivet.
Persson
2007-01-20 lördag
Riksdagens tack och farväl till Göran Persson i veckan artade sig till
en förlåtande och närapå ömsint tillställning. Några såg väl fördelarna i
att bli av med en stark motståndare, andra att slippa en handlingskraftig
partiledare med ett primitivt ledarskap. I en situation där man inte
längre förväntade sig taktiska hänsyn kunde man ana hans uppriktiga
känslor för den politiska linje som han valt.
Det var när han med blicken fastborrad i Reinfeldt konstaterade att
skattesänkningen som sådan säkert var välkommen, men att svenska folket
inte tycker om att skattesänkningar för de som redan har det bra skall
betalas av arbetslösa och sjuka (exakt så som regeringspolitiken ser ut).
Den nyliberala verklighetsbilden kan inte härbärgera föreställningen att
folk kan bry sig om något annat än sitt eget privata intresse.
Opinionssiffrorna som är fortsatt katastrofala för regeringen visar hur
människor i Sverige uppfattar den saken. Se och lär, är man beredd att
föreslå.
2007-03-22 torsdag
Nu talas det om Erik Fichtelius länge annonserade intervjuer med Göran
Persson. Efter två program har de uppblåsta förväntningarna pyst ut i en
smått unken suck. Man tycker sig se det grundläggande felet.
När intervjuerna görs är Göran Persson statsminister. Som sådan talar han
pompöst och officiöst också om personliga ting. Därför blir det anspänt
och opersonligt, till och med när han står vid häcken runt Harpsund och
berättar om när han som barn vid samma häck kikade in på ministrar. Det är
inte enbart Perssons fel. Han är ansvarstyngd statsminister och kan inte
göra om sig inför en kamera. Fichtelius journalistiska öra borde hört hur
det skar sig, men kanske han var så häpen inför sin roll att han missade
det.
En annan sak som inte går att göra någonting åt är Perssons
konspiratoriska deformering under ett långt politiskt liv. Småskurenheten
och den lätta paranoian kan säkert ligga i personligheten och vara en
orsak till hans okänsliga ledarskap. Men det finns förstås en människa
bakom statsministerfasaden, en individ som inte kommer till tals i
programmet. Intervjuerna borde gjorts nu, när försvarspositionen som det
tunga ansvaret naturligt skapar inte längre är nödvändig.
Återstår att se om memoarerna, som skrivs utan detta tryck, kommer att
föra oss närmare den i och för sig intressanta människan Göran Persson.
2007-03-24 lördag
Med varje program i serien kommer nya Perssonska grodor som följs upp med
att de förfördelade intervjuas i alla medier på längden och tvären. Man
förundras alltmer över det drag hos Persson som ligger bakom att han gav
sig in på det här.
I den utdragna förannonseringen av programmen påpekades att Fichtelius
samtalat hundra timmar med statsministern och ur det materialet redigerat
ut en tjugofemtedel för visning. Ingen kan förvånas över om Fichtelius
tagit med alla formuleringar som innehållit lite krydda. Och
vem kan prata i hundra timmar utan att säga några saker som i efterhand
borde ha sagts lite annorlunda? Ändå är Göran Persson på sin vakt i så hög
grad att samtalet blir låst och tvunget.
Som sagt avslöjar det nog mest om Perssons personlighet att han
överhuvudtaget gav sin in på ett så våghalsigt och feltajmat projekt. En
oförmåga att betrakta sin egen person med någon distans kanske.
Bergman
2007-08-14 tisdag
Ingmar Bergmans bortgång har berikat tidningarna med många och högstämda
hyllningar. Berättigat eftersom en stor personlighet lämpligen definieras
som någon andra stora personligheter beundrar, och så var det i hög grad
med Bergman. Han var ju inte minst regissörernas regissör. Woody Allen,
bland många, utnämner honom till det stora geniet. Sannolikt var han ännu
större i andra länder än i hemlandet, där hans gudsbrottning inte hade
någon riktig relevans och hans nordiska svårmod inte kändes så exotiskt.
För länge sedan fanns också en kritisk diskussion om hans filmer, men den
gled efterhand över i en ganska enhällig högaktning. Man kan se den
beramade konfrontationen med skattepolisen och den följande landsflykten
som en avgörande händelse. Efter den var han Ingmar den Store, mött av en
närmast sakrosankt vördnad i vilken endast en Astrid Lindgren var hans
like.
Ändå kommer jag att tänka på författaren, bibelexperten och ateisten Bengt
Anderberg, som hade en annan syn på Bergman. För så där halvtannat
decennium sedan förekom han i ett morgonsamtal i radion ett par somrar (på
morgonandaktens ordinarie tid!). Det var uppfriskande frispråkiga program
som passade utmärkt till solsken och fågelsång. Det kunde låta så här:
- Hur kan det komma sig att du Bengt som är så djupt inläst på Bibeln inte
har fångats av det kristna budskapet?
- Just därför!
Bengt Anderberg hade som sagt inget till övers för Ingmar Bergman:
- Ta Det sjunde inseglet, där sitter en forntida djävul i ett träd
och sågar med en Sandvikensåg!
- Men Fanny och Alexander måste du väl hålla med om är storslagen?
- Bah, pekoral!
Bergman skrev ju mestadels egna manus till sina filmer, men i likhet med
andra manusförfattares öde hamnade den funktionen i skuggan av rollen som
regissör. Om det markerar att formen dominerar över innehållet i film må
vara osagt. I pjäser där replikerna är viktigare än iscensättningen blir
författarens prestation dock tydligare. Ett sådant arbete av Bergman var
Scener ur ett äktenskap, som i jämförelse med en Strindberg eller en
Norén mera blir till en habil teveserie än stor konst (om jag nu skall
tillåta mig en egen värdering). I ämnet relationsproblem har Woody Allen
själv gjort både saltare och roligare filmer.
Historien sätter slutbetyget. Kommer vi om några decennier att se
Tystnaden med samma behållning som vi fortfarande kan se Citizen
Kane eller Casablanca? Den som lever får se.
2007-08-22 onsdag
Johan Croneman förutsåg för ett tag sedan att det med tiden skulle komma
fram en mer kritisk värdering av Ingmar Bergmans verk och person efter den
ohöljda idoldyrkan under senare delen av mästarens livstid. Redan idag
skriver Rikard Loman i DN om Bergmans konsekventa blickande inåt och
bakåt, om hur hans personer intensivt tycks stirra in i en spegel för att
se sina egna konturer och inget annat. Att han alltså var en konstnär
utanför sin samtid, till synes ointresserad av den fysiska verklighet han
levde i. "På många sätt är Bergmans rika fantasi och kreativitet
bortkastad. Han vitaliserar inte svensk 1900-talskultur, han väcker den
inte till liv. Han bidrar tvärtom till att suga livsglädjen och livsviljan
ur den."
Som tonåring upplevde jag Ingmar Bergmans filmer som dunkla, obegripligt
djupsinniga och kort sagt trista. Med Lomans analys blir det klarare
varför den blivande ingenjörens personlighet revolterade mot det
verklighetsfrämmande och introverta i filmerna. Man tycker sig också
lättare förstå varför en författare som Bengt Anderberg ställer sig helt
avvisande till Bergmans konst.
Loman invänder visserligen mot att Bergman med jämna mellanrum utnämns
till postmodernist, med motiveringen att det förflutna är mer levande i
hans skapande än samtiden. Men när det gäller verklighetsflykten och
formens hegemoni över innehållet kan man ju säga att det finns ett
samband. Så mycket kan man i varje fall förmoda att Bergmans anseende inte
överlevt de senaste decennierna på ett så lysande sätt som det gjorde om
han hade varit i allvarlig konflikt med postmodernismen.
De flesta stora personligheter får sina mest förstående och överseende
omdömen efter sin död. Ingmar Bergman åtnjöt det privilegiet redan under
sin livstid. Kanske blir han det unika fall där det omvända gäller. Den
som lever få se, som sagt.
Gerholm
2007-08-15 onsdag
Tor Ragnar Gerholms bortgång nyligen överskuggades av Ingmar Bergmans,
även om en rad minnesartiklar vittnar om en betydande man. Den
traditionella formuleringen att han lämnar ett stort tomrum efter sig är
osedvanligt berättigad. Som samhällsengagerad och välformulerad fysiker
var han en nästan unik röst i debatten. Naturligtvis fick han ofta
anledning att försvara naturvetenskapen mot en tilltagande postmodern
förvirring, men han hade också ett starkt engagemang för humaniora och
samhällsfrågor. Som överbryggare av klyftan mellan de två kulturerna från
naturvetenskapens sida tillhörde han en exklusiv grupp. På samma nivå i
Sverige hittar vi egentligen bara Georg Klein. En av samhällets absolut
mest avgörande aspekter - naturvetenskap och teknik - har alltså förlorat
en av utomordentligt få röster i det offentliga kultursamtalet. En röst
som nådde ut också till humanister. Tor Ragnar Gerholm kommer att saknas.
Myrdal
2007-08-17 fredag
Jan Myrdal har fyllt 80 och har inte kunnat förbigås som person på samma
sätt som hans texter numera negligeras. Han var trots allt en portalfigur
under 68-eran och har författat en barndomsskildring som går till
litteraturhistorien. Följaktligen har han uppmärksammats av teve och
tidningar. Men tyngdpunkten har hamnat på ett par av hans politiska
ställningstaganden: hans försvar för allmänt föraktade figurer som Mao och
Pol Pot. Huvuddelen av hans produktion, som består av faktabaserad och
rationell politisk analys, anses rätt så ointressant att behandla i
mainstreammedia. Numera tillhör det en förlegad intellektuell verksamhet
att blottlägga maktens mekanismer.
Man kommer lätt att jämföra med Noam Chomsky, vars skarpa analyser har
gjort honom till nutidens mest citerade författare, samtidigt som han är
en icke-person för etablerade media. När han inbjöds till bokmässan i
Göteborg för några år sedan blev det trots allt oundvikligt att observera
saken. Ett soffprogram i teve hade skickat några (väl valda?) ungdomar att
lyssna på hans föredrag för att sedan lämna en raljerande rapport. De
låtsades att de förväntat sig en superstjärna men fick lyssna på en torr
professor vars föredrag de inte brydde sig om att försöka förstå.
Standardmallen för officiösa intellektuellas reaktion var den Per T
Ohlsson stod för. Han avfärdade Chomsky totalt med en enda gest: Chomsky
hade skrivit förord till en bok av Faurisson (vilket inte ens visat sig
vara helt korrekt).
Etablissemangets teknik för att hålla borta Myrdals och Chomskys farliga kritik är den lika elementära som populistiska: att koncentrera
på någon komprometterande detalj som görs till huvudsak. I och för sig ett
förståeligt försök till försvar eftersom de intellektuellas medlöperi är
något som Chomsky har kartlagt och avslöjat med sin karaktäristiska
skärpa. Myrdal har meriterat sig för samma teknik eftersom han liknar de
nutida intellektuella vid pipor som ljuder när makten blåser i dem.
Massmedia, och de intellektuella som verkar där, har tagit över den roll
som kyrkan och prästerna en gång i tiden hade för att disciplinera folket
lagom mycket inför den världsliga maktens krav. Medias intellektuella vet,
liksom prästerna på sin tid, vads om krävs för att kunna sälja sig med
förtjänst. Och det började inte idag. Redan Balzac kallade tidningarna för
ces lupanars de la pensée, dessa tankens horhus.
Enquist
2009-01-01 torsdag
Detta är min första användning av "2009" i realtid. Dags för alla
bokslut, de redovisningsmässiga alltså. Kapitalismens kris får läggas som
en interimspost från 2008 till det just påbörjade året. Det blir säkert
anledning att återkomma.
För dagen bara några rader om Per Olov Enquist och hans senaste bok. För
mig beskriver Enquist grafiskt sett en andragradsekvation som börjar med
kraftprovet och den omåttliga läsupplevelsen Legionärerna, en "unik
litterär prestation, i sitt slag omöjlig att överträffa och en av
decenniets utan jämförelse märkligaste böcker" som Lars Gustafsson skrev i
BLM. Och då kan man minnas att boken tävlade i ett decennium då politisk
och andlig frigörelse producerade åtskilliga litterära upplevelser.
Legionärerna imponerade med kombinationen av kreativt
utredningsarbete och litterärt mästerverk. Enquist intog i ett slag
positionen som auktoritet och första rangens författare. I Ett annat
liv ger han en närbild av genombrottets effekter. Det dröjde sedan sju
år innan jag gjorde mitt nästa nerslag i Enquists produktion -
Tribadernas natt. Den markerade för min del kurvans lågpunkt, (om än
för de flesta andra ytterligare en höjdpunkt).
Pjäsen, skriven på två veckor, blev på rekordtid en världssuccé.
Översattes till över 30 språk och steg inom ett decennium till det mest
spelade svenska teaterstycket efter Strindberg, med över 300 uppsättningar
världen över. Jag såg originalupplagan på Dramaten med Ernst-Hugo
Järegård, Anita Björk, Lena Nyman och Carl Billquist - och missade hela
genialiteten på grund av irritation.
Som gammal Strindbergsfanatiker stördes jag så grundligt av Järegårds
gastande och gormande "Strindberg" att jag inte uppfattade någonting av
pjäsens innehåll, och ännu mindre minns något av det idag. Jag hade inte
bara läst allt Strindberg skrivit, utan framförallt en hel del som
skrivits om Strindberg, till exempel Stellan Ahlströms Ögonvittnen
där han samlat ett 150-tal kommentarer från personer som träffat
författaren i verkligheten. De egenskaper som så gott som samstämmigt
återkommer hos alla samtida vittnen är Strindbergs blyghet, hans försynta
uppträdande och hans behagliga sätt. Järegårds rollfigur var närmast en
total förvrängning av den en gång faktiskt existerande August Strindberg.
Enquist hade i Tribaderna yxat till en person "Strindberg" från den
bild en insiktslös och lättledd läsare hade kunnat få av denne persons
texter. En tämligen fördomsfull bild, som inte minst hade manats fram av
Strindbergs politiska och litterära fiender på den konservativa kanten,
som när det passade egna syften inte drog sig för att blanda samman
litteratur och verklighet. Vänstermannen Enquist förefull bliven borgerlig
populist, och föll i min aktning.
Olof Lagercrantz skulle fyra år senare ge ut sin grundliga
Strindbergsstudie där han såg som en huvuduppgift att klargöra
skillnaderna mellan den biologiskt existerande August Strindberg, född på
Riddarholmen i Stockholm, och det litterära subjekt denne författare hade
konstruerat, inte bara i romaner och dramer utan också i sina
självbiografier. Lagercrantz blev tydligen också irriterad av samma skäl
som jag och skrev en recension som förbigick själva pjäsen och fokuserade
på personlighetsförfalskningen. Han menade att Enquist mycket väl hade
kunnat skriva sitt stycke, om han bara kallat huvudpersonen vid något
annat namn än det vilseledande "Strindberg".
Vid min nästa anhalt utmed PO:s litterära bana, Livläkarens besök,
vände kurvan igen brant uppåt. En överlägsen behandling av ett fängslande
ämne, och författaren var tillbaka på sin ojämförliga piedestal i mitt
bibliotek.
Med Ett annat liv gick resan vidare uppåt. Jag har svårt att tro
att någon annan bok från 2008 skulle ha gett mig samma djupa upplevelse.
Och ändå är det på ytan lite obegripligt. Mängder av korta meningar som
börjar med "Han"; språkliga anakronismer och insprängda dialektord som man
först har lite svårt att digerera mentalt. Men helheten smälter mirakulöst
samman till en nästan hallucinatorisk inlevelse i ett liv, ett mycket
speciellt liv med en mycket speciell huvudperson. Det är väl det som
ligger i fenomenet litterär fulländning.
Lars Gustafsson
2010-10-03 söndag
Lars Gustafsson skriver på sin blogg om Naturvetenskapliga skrifter I av
August Strindberg, nyligen utgiven i serien Samlade verk. Gustafsson
medger i och för sig att vissa enskildheter i Strindbergs naturvetenskap
är illa underbyggda, men vill samtidigt påminna om den miljö då skrifterna
tillkom. Det var en tid av renässans för allsköns ockulta och
antirationella rörelser i Europa, vilket innebar ”att Strindbergs tvivel
på en formaliserat stöddig naturvetenskap på intet sätt var ett isolerat
fenomen”.
Gustafsson vill göra en poäng av att Strindberg med sina expressionistiska
utsvävningar dock förebådade en revolution inom naturvetenskaperna. ”Var
det så att det (sic!) seismologiskt känslige Strindberg anade en kommande
jordbävning?” Denna s.k. revolution är vad postmodernismen genom en
avsevärd missuppfattning tagit som intäkt för sina egna idéer. En
kommentar till LG:s blogg:
Vad Strindberg mest av allt ville med sina naturvetenskapliga funderingar
var väl att slå världen med häpnad. Ärelystnaden är både underförstått och
öppet en stark drivkraft bakom arbetet. Strindberg hade upplevt att hans
geniala kreativitet kunde skapa en ny litteratur i opposition mot
bakåtsträvande stofiler som hade passerats av tiden. Kanske föreställde
han sig att samma urkraft också kunde kasta omkull gamla förlegade idéer
inom naturvetenskapen och till slut ge honom det totala erkännande som han
tycktes beredd att förbränna sig själv för att få. Men eftersom han
saknade all känsla för naturvetenskapens verkliga väsen så fick han
komplett fel.
Inte lite fel, eller nästan fel, utan mestadels helt bort i skogen tokota.
Det enda som inte är fel i texterna är trivialt (som jag vill minnas att
The Svedberg uttryckte saken). Motsvarigheten för en litteraturkunnig vore
att läsa en författare som fyller en hel bok med påståenden som att
Fröding skrev Röda Rummet, Tjechov skrev Hamlet osv. Tröttande och
patetiskt.
När del II av ”Naturvetenskapliga skrifter” kom ut för några år sedan gav
det anledning till en kritisk
betraktelse på min hemsida. Idag skulle jag skrivit den mera
skoningslöst negativ. Inte så mycket mot författaren som mot de devota
uttolkare som med undergiven okunnighet bedömer Strindbergs text som om
den skulle kunna vara korrekt. I Samlade verk har ordförklaringarna haft
en central roll för att korrigera sakfel i texten, vilket i det aktuella
fallet skulle gjort boken dubbelt så tjock. Lösningen på det problemet
blev att för första gången helt utesluta ordförklaringarna! Samma sak har
nu gjorts i del I.
Som av en händelse har samme författares s.k. ”Språkvetenskapliga
skrifter” också kommit ut i Samlade verk under senare tid. En central
princip för Strindbergs bevisföring i båda sina ”vetenskapliga”
försöksfält är analogin, en metod som har mycket begränsad giltighet inom
seriösa vetenskaper. Följaktligen blir de språkvetenskapliga resultaten
också i huvudsak ofruktbara. En skillnad mellan de båda ämnena kan man
notera i recensioner och kommentarer: Språk är något som fler behärskar
och den negativa kritiken blir i det fallet skarpare och entydigare redan
från början.
Att Strindberg med sin seismologiska känslighet skulle ha anat en
annalkande naturvetenskaplig revolution är inte så sannolikt eftersom han
saknade förståelse för de aktuella vetenskapernas fundamenta.
Överhuvudtaget är ”revolution” ett överdrivet begrepp i sammanhanget.
Fysiken kom förvisso att genomgå stora utvecklingssteg, men mycket lite av
den gamla fysiken behövde förkastas. I den makrofysiska världen gäller
fortfarande de newtonska naturlagarna i högsta grad; de utgör ett
specialfall av den totala teorin.
Önskedrömmen att den nya fysiken skulle sparka undan fästet för de rigida
naturlagarna närs främst av humanister, som i hoppet om att naturen är
mera relativistisk och probabilistisk tydligen ser en ljusning för de fria
andarna. Tyvärr bottnar denna illusion i att grundkunskaperna i fysik de
facto är obefintliga. Som C.P. Snow skrev kan inte en på tio humanister
svara på frågan hur massa definieras, vilket som fråga ”är den
naturvetenskapliga motsvarigheten till: ’Kan ni läsa?’ ”. (Det
krävs åratal av svettande över termodynamikens differentialekvationer och
alla andra hjärnsprängande ansträngningar innan någon kan börja kalla sig
grundutbildad fysiker.)
Fysikerna Alan Sokal och Jean Bricmont har i den pedagogiska genomgången
Fashionable Nonsens visat exakt vilka tankefel humanisterna begår
när de försöker ta kvantmekaniken och andra fysikaliska fenomen till
intäkt för att verkligheten, och därmed all kunskap, skulle vara
relativistisk eller probabilistisk. När det till sist gäller tankefelet
att darwinismen skulle ha infört slumpen i naturens utveckling har bl.a.
Richard Dawkins levererat övertygande argumentation om hur det tvärtom
förhåller sig.
2010-10-06
onsdag
Lars Gustafsson har antagligen inte släppt igenom kommentaren från i
söndags till sin blogg. I varje fall har den ännu inte dykt upp på sidan.
Därför blev det några rader till, som jag försökte lägga in som kommentar.
Men då tycktes det som om avsändaren var blockerad. Nåja, vi skall väl
inte störa poeten, så vi tar det bara här:
Bäste namne!
Jag hoppas att min kommentar inte har hamnat i den digitala papperskorgen,
för det hade varit intressant att höra dina synpunkter.
Numera framhålls ofta som en självklarhet att fysikens upptäckter efter
Einstein har fått följder för människans verklighetsuppfattning och
filosofi, och till och med för sociologi och humaniora. Den typen av
spekulationer är naturligtvis vanligast bland humanister och andra fria
tänkare, men också enstaka fysiker av facket har hoppat på det tåget.
Sokal och Bricmont betraktar sådana tolkningar som ”highly debatable”, men
rekommenderar David Z Alberts bok Quantum Mechanics and Experience
(Harvard University Press 1992) som en bra introduktion till frågan om
kvantmekanikens filosofiska implikationer. Man kan anta att S och B med
sin skepticism hör till den stora gruppen av fysiker som har fötterna kvar
på jorden.
Skulle man tänka i analogier som kvanthumanismen gärna gör så talar S:s
och B:s bok kraftigt emot alla yviga extrapoleringar av fysikaliska
teorier och fenomen till övriga mänskliga områden. Uppgörelsen med
postmodernisternas alla utsvävningar i matematik och fysik, som de inte
ofta behärskar och i övrigt gärna missförstår, är underhållande som
lustmord betraktat.
När jag skulle skriva detta satte jag mig och bläddrade i
Fashionable Nonsense, och upptäckte att Sokal i en efterskrift till
sin beryktade hoax i Social Text hade samma citat av C.P. Snow som
fanns med i min kommentar. I en not lägger han till:
One significant change
has taken place since C. P Snow’s time: while humanist intellectuals’
ignorance about (for example) mass and acceleration remains substantially
unchanged, nowadays a significant minority of humanist intellectuals feels
entitled to pontificate on these subjects in spite of their ignorance
(perhaps trusting that their readers will be equally ignorant).
Just den här
sidan av saken är vad som förbryllar bortom all fattningsförmåga. Vad är
det hos naturvetenskapen som gör att ”vem som helst” anser sig meriterad
att skriva nästan vad som helst? Och få det tryckt! Vilka förläggare hade
publicerat en bok där en fysiker hade skrivit de mest blamanta dumheter i
något humanistiskt ämne? Inga! Att det senare alternativet är vettigare är
något som människor med sunda förnuftet i behåll borde kunna enas om.
Att kritisera Strindbergs fånigheter inom naturvetenskapen är därför en
välgärning mot författaren. Idag faller kritiken på hans nutida
förläggare, som på något sätt borde försökt rädda Strindbergs heder. En
väg skulle ha varit att som hittills under projektet med Samlade verk
korrigera sakfelen i ordförklaringar. Men det kunde ha förstärkt det
löjets skimmer som redan låg över texten. Ett annat alternativ hade varit
att sortera mera radikalt bland texterna, och lägga de direkt blamanta åt
sidan. De kunde publiceras i digital form som allt annat sidomaterial, och
som man tydligen kommer att göra med en del av de språkvetenskapliga
texterna.
Lars Schaff
PS. Som f.ö. håller Strindberg som den överlägset intressantaste svenske
författaren.
2010-11-23 tisdag
Jag får lov att återkalla ett misstroende mot
Lars Gustafsson och hans blogg. Ett inlägg om Strindberg som jag lagt in i
kommentarsfältet tycktes refuserat, eftersom det inte kommit in efter rätt
många dagar. Men det vara bara tiden det hängde på, nu finns det med.
Ursäkta min sviktande tillit, Lars Gustafsson!
Andra
2010-10-21 torsdag
Efter nobelpriset till Mario Vargas Llosa har DN haft en lite
förbryllande debatt om politik, litteratur och kön. Några tycks mena att
Vargas Llosa är ovärdig priset på grund av sin kantring högerut i
politiken, alternativt på grund av sin kvinnosyn. Det märkliga är att debatten
förs av kulturpersoner som man förväntar sig skall hävda litteraturens
egenvärde framför andra och mera tillfälliga element som politik. Konkret i det här
fallet: att Vargas Llosa mycket väl skulle kunna skriva lysande romaner
från ett högerperspektiv eller med en latinamerikansk kvinnosyn, eller med
vilka underliga böjelser som helst. Att en högerförfattare inte borde få
litteraturpriset verkar särskilt underligt, närmast som en
självmotsägelse, eftersom det snarast är sanna dissidenter som definitionsmässigt borde
sky all åstundan till sådana belöningar
från etablissemanget.
En naiv betraktare räknar med att den
som värnar litteraturen ser ett skönlitterärt verk helt enkelt som en
komposition byggd av ord, så som ett musikverk är en komposition av toner.
I varje fall är ju detta den ack så moderna postmodernismens synsätt. Min
föreställning var att bara vi övriga - amatörerna - fäster större vikt vid
litteraturens innehåll än dess form. Detta att en författare vanligen
menar någonting med sin text, och borde mena någonting.
Jag räknar mig till agnostikerna när det gäller litteratur på hög nivå.
Men för ungefär fyrtio år sedan läste jag Staden och hundarna och
måste väl medge att den inte lämnade mig oberörd. Den fungerade alltså som
effektiv litteratur på mig. Känslan romanen ingav, och som jag fortfarande
kan återskapa i minnet, var dock den av en djup beklämning med nästintill
depressiva inslag. Bilden av en vämjelig, fascistoid samhällsanda som
romanen förmedlade konkretiseras av de mer eller mindre nynazistiska
regimer som Latinamerika både tidigare och senare har drabbats av, men
textens programmatiska pessimism placerade också Vargas Llosa i det borgerliga facket i min hylla. Boken
åkte ut vid en bokrensning några år senare.
Upplevelsen av Staden och hundarna förstärktes kanske av att jag
omedelbart innan hade läst Gabriel Garcia Marquez Hundra år av ensamhet,
som trots vissa likheter är en i grunden fullkomligt annorlunda
roman. Om Staden gjorde mig djupt beklämd, skapade Hundra år
en engagerande känsla av nyvunna insikter. Garcia Marquez beskriver samma
förnuftsvidriga Latinamerika som Vargas Llosa, men skillnaderna mellan de
två böckerna uppfattade jag som himmelsvid. Tekniken att med en minimal
tillskruvning av en verklighetsbeskrivning plötsligt hamna i det rent
absurda hanterade Garcia Marquez på ett rent magiskt sätt, som paradoxalt
nog lämnade efter sig en intensiv känsla av närvaro och förståelse.
Det tunna nät av närmast ironisk lättsamhet som Garcia Marquez samtidigt lade över
sin text, inklusive dess groteskerier, ingav en underlig och stark
optimism. Som om författaren ville säga: "Visst, det här är ett vansinnigt
samhälle men också djupt mänskligt. Därför kommer det att förändras och en
vacker dag bli ett samhälle för människor av alla slag och ursprung, med allt vad det innebär."
Skillnaden mellan borgerligt misantropiskt tänkande (VL) och
vänsterinriktad tillförsikt (GM) blev efter dessa två böcker manifesterad
i min tankevärld, och har väl aldrig jävats av decenniers erfarenheter
därefter. Hundra år av ensamhet står mycket riktigt fortfarande kvar i
bokhyllan.
2007-05-14 måndag
För ett par månader sedan hade vi anledning att berömma Dagens
Nyheter för en lika inkännande som saklig artikelserie om den svenska
psykvården. Vi efterlyste ett journalistpris till DN:s familjesida (eller
"Insidan") som genom åren svarat för något av det mest läsvärda i
tidningen. Vid närmare eftertanke var journalisternas egenbedömning fel
forum att vädja till. Där prioriteras pseudohistorier som skapas med den
speciella journalistdramaturgi som omhuldas inom kåren.
Priset blev mer hedersamt än så, det utdelades av Schizofreniförbundet
till Malin Nordgren som fick 25 000 kronor och äran. Hon hade i artiklarna
bland annat visat att förlegade psykoanalytiska förklaringar till hur
sjukdomen uppkommer fortfarande hade ett starkt grepp om den psykiatriska
vården. Eftersom den förklaringen lägger skuld på föräldrarna för
schizofrenins uppkomst har man en avvisande attityd till anhörigas
deltagande i terapin. Ännu mer hedersamt är att Malin Nordgren nu arbetar
på en uppföljning som visar på de goda exemplen. Det finns också många
platser där vården fungerar bra.
Det är bara att gratulera till ett välförtjänt pris, och önska att fler
journalister ville arbeta så att de får priser från den verkliga världen
utanför redaktionsväggarna.
2006-03-27 måndag
Gårdagens Aftonblad intervjuar Jonathan Safran Foer,
den unga (28 år) nya storheten i USA:s litterära värld. Han har trots
framgångarna inga högre tankar om sitt yrke, som han tycker mestadels
skapar ångest och självhat. Språket är otillräckligt för det vi vill
försöka uttrycka. Ingen människa får sagt det som hon vill ha sagt. Han
citerar ur minnet Nabokov i efterordet till Lolita: "jag tänker som
ett geni, jag skriver som en medelmåtta och jag pratar som en idiot".
Lagom tänkvärt en regndisig måndag!
2006-05-08 måndag
I år är det 150 år sedan Sigmund Freud föddes - en portalfigur som dominerat
psykologin i ett sekel och vars grundläggande behandlingsmetoder är
verkningslösa. Har vi av detta lärt att geniala auktoriteters idéer, hur
underbart de än tilltalar våra sinnen, är och förblir idéer tills de
verifierats i verkligheten? I den mån vi har lärt oss det av exemplet
Freud så tog det i varje fall lång tid.
I nutida postmodern humaniora är samma sorts hermeneutiska beundran av de
stora tänkarna i full sving. Men så har det ju dessbättre ingen praktisk
betydelse för samhället vad postmoderna humanister ägnar sin tid åt. Och för att
anknyta till Galbraith: humanister skall ju också ha något att sysselsätta
sig med.
2006-05-10 onsdag
Som min insomningslektyr tjänar för närvarande Blond, Joyce
Carol Oates roman om Marilyn Monroe, en bok tjock som en golvbjälke. Man
kan inte låta bli att imponeras av denna ordväv rad efter rad, sida efter
sida (påminner om Proust), som ögonen motståndslöst följer. Upprepningarna
finns, lakunerna också, men döljs av författarens skicklighet. Läsningen
glider framåt och får fart av oväntade formuleringar och små geniala
iakttagelser. Oates bygger upp en levande Marilyn bit för bit, och läsaren
instämmer, för bilden liknar den skådespelerska han för rätt länge sedan
såg på film.
Oates betonar att hon skrivit en roman och inte en biografi. Men just att
det är en berättelse gör upplevelsen mera levande, och när den också
stämmer så väl ens egna, om än diffusa, förställningar så drabbas
man av en påtaglig evidenskänsla: "så måste det ha varit!". ---- Men då
ringer en klocka.
På väg ut från Dramaten för många år sedan, efter en lång kväll med en
skrikande, gormande och elak Ernst Hugo Järegård som August Strindberg i
Tribadernas natt, säger mitt teatersällskap: "Jaså, det var sån han var." P.O. Enquist hade byggt vidare på den bild många har av rebellen och
kvinnohataren Strindberg. För detta fick han en iskall recension av Olof
Lagercrantz som menade att Enquist mycket väl kunde skapa en sådan
rollfigur, men att den inte kunde heta August Strindberg.
Personligheten August var nämligen en helt annan än skriftställaren. Vill
man veta mer om den förra så finns två band "Ögonvittnen" där Stellan
Ahlström har samlat ett 150-tal kommentarer från personer som träffat
författaren i verkligheten. Ahlström sammanfattar: "Det är
ständigt samma egenskaper hos Strindberg som betonas - oftast med
oförställd häpnad: blygheten, hans försynta uppträdande, hans behagliga
sätt."
Om det inte finns en absolut sanning så finns det alltid det som är mera
sant och det som är mindre sant. Klockans ringning betyder alltså: misstro
berättelsen, sök fakta!
Eget
2010-04-05 måndag
Idag bara lite självbespegling med anledning av att hemsidans fjärde
födelsedag passerat. Vad gäller besökare tävlar vi i en blygsam division,
för att inte säga bara med oss själva. Men denna försumbara utveckling
beskriver i varje fall en kontinuerlig funktion:
2009-04-03 fredag
Tre år för den här sidan på nätet passerade den 17 mars utan egen
kommentar. Det kan vara lika bra när det inte finns några anmärkningsvärda
tittarsiffror att redovisa. Besökare per dag har ökat långsamt från 10
första året till 19 nu. Sökordet "schaff" på hela nätet placerar nu sidan
i första och andra position av 1,4 miljoner träffar (åtminstone om man
söker från svensk server). Lästiden har väl ökat trendmässigt en aning och
ligger på åtta timmar per månad. Inte mycket att yvas över alltså.
Fler och fler skriver på nätet, och inte så många hinner läsa, sägs det.
Så man får ta varje liten ökning som en uppmuntran för motivationen.
2008-03-26 onsdag
Den här webbplatsens tvåårsdag - 17 mars - passerade lite
plötsligt. Påminde mig om att jag skulle ge en lägesrapport.
Förändringarna från första året är små. Besöken något dussin per dag, de
flesta via träffar i sökmotorer. Placeringen hos Google är nu 9:e och 10:e
plats bland 1,7 miljoner träffar, om man söker på hela webben (på
"schaff"). Lästid runt 6 tim per månad. En liten behändig hemsida alltså,
med låga prestationskrav på upphovsmannen. Fast naturligtvis roligt och
uppmuntrande med de läsare som trots allt hittar hit. Ett Tack får
jag allt kosta på mig!
2008-11-11 tisdag
CHANGE
Typsnittet på den här hemsidan har ändrats till Gotham (från Verdana).
Till alla aspekter av Barack Obama som analyserats på längden och tvären
hör också detta speciella typsnitt på hans posters - Gotham.
Bokstävernas tillkomsthistoria har beskrivits och upphovsmännen
intervjuats i dagspress och teve. Lyckokastet att ha attraherat Obamas
kampanjmakare ger nu säkert goda inkomster (på ett ganska dyrt typsnitt).
Men vad kan man göra annat än att hänga efter ett vinnande lag? Och texten
får onekligen ett smakfullare utseende som hjälper upp innehållet så gott
det kan.
På tal om Obama så har han inte lovordats särskilt mycket på den här
sidan, och antagligen inte efter förtjänst. Men som de flesta andra ser vi
fram emot hans presidentperiod med en viss förväntan och med
HOPE
PS. Nu kommer ju Gotham att översättas till ett annat typsnitt på de
flesta datorer, förstås.
2007-03-17 lördag
Dagens notering får bli lite självbespeglande, med anledning av att denna
webbsida nu har exakt ett år på nacken. Det har varit intressant att få en
inblick i cyberrymdens egenskaper. Webbhotellets statistik visar vilka
sökbegrepp som ger träffar på sidan, och speglar tidens aktualiteter, men
också mera tidlösa intressen.
Huvuddelen av träffarna har gått via sökmotorer, så mycket kan man utläsa.
Eftersom det är en oglamorös sida har det inte varit någon rusning, men
besöksantalet har långsamt ökat, och ligger nu på 17 besök per dag. Ett
mått som förhoppningsvis uttrycker sidans relevans är placeringen hos
Google. Där hamnar den på första sidan (10:e plats) bland 2,2 miljoner
träffar om man söker man på "schaff" på webben. Om makterna vill så
återkommer jag med en rapport ett år från nu.
|
|