|
Avregleringar
2008-04-21 måndag
Hyresregleringen är på tapeten efter den nya utredningen, den som
föreslår någon sorts stegvis avreglering. DN:s nyliberala falang är inte
oväntat förtjust och beskriver (18/4) det nuvarande systemet i dystra
färger. "De som lyckas komma över ett kontrakt har antingen pengar eller
goda kontakter. Systemet har väldigt lite med rättvisa att göra." Om
däremot pengar är det enda avgörande (som med bostadsrätter) då är
allt frid och fröjd.
Man kan anta att tanken när hyresmarknaden en gång i tiden reglerades var
att en livsviktig nyttighet - bostaden - skulle hållas fri från oskäliga
vinster och spekulation. Ingen skulle kunna sko sig på människors
grundläggande behov av att få tak över huvudet, och alla skulle ha rimliga
möjligheter att bo till en skälig hyra. Den tiden är förbi och systemet
har överlevt sig själv. Pengarnas roll när det gäller möjligheterna att
välja boende växer för varje år, och den reglerade hyresrätten är på
utdöende alldeles av sig självt.
Intressant blir den smala skiljelinjen mellan korruption och en bra affär.
Exakt samma betalning för exakt samma nyttighet (t.ex. en lägenhet) kan
med ett rödstreck i lagstiftningen förvandlas från en kriminell handling
till den största dygd. Det är ingen större svårighet att ändra synen på
vad som är rättfärdigt. En gång i tiden, när den här sortens lagstiftning
ansågs normal, uppfattades skillnaden mellan rikedom och fattigdom som i
sig något problematiskt. Nu är det andra tider. Bad luck till den
som inte hänger med i svängarna.
2008-11-12 onsdag
Kajsa Ekis Ekman skriver en oundviklig text (DN 9/11) om alla val vi
tvingas göra för att skaffa oss några elementära nyttigheter i vår
tillvaro. För enbart el, telefon, internet och pensioner räknar hon till
minst 6 600 olika alternativ. Ingen människa kan göra upplysta val bland
så många och komplicerade varianter; de flesta väljer inte alls. Enbart
tillfälligheter avgör om man blir lurad eller ej.
Konsumentens fria val skall vara nyckelfaktorn i en fungerande
marknadsekonomi, den som säkrar att bästa och billigaste produkt vinner.
Teorin komprometteras djupt av de orimliga
6 600 alternativen enbart på de nyligen avreglerade marknader Ekman har
räknat med. Om produkterna har blivit bättre efter avregleringen är
omöjligt att veta; att ingenting har blivit billigare är däremot säkert.
Och inte heller förvånande, när hundratals fler verkställande direktörer,
högre tjänstemän och styrelser nu skall ha sin del av rovet.
Ekman utvecklar tanken att valfrihet är skenbar frihet, eller till och med
ett sätt att styra individen. "Tänk om det vi kallar valfrihet i själva
verket är en form av kontroll?" Vi kan välja mellan alternativ inom en
fastställd struktur, men vi har inte mycket inflytande över strukturen.
Den bestäms av andra. Valfrihet kan alltså vara ett hinder för verklig
frihet, och ett kamouflage för ofrihet.
Valfrihet som härskarteknik har beskrivits inom
barnuppfostringslitteraturen. Genom att bestämma alternativen och låta
barnen välja ett av dem ger föräldrarna barnen en skenbar känsla av frihet
som underlättar styrningen. Men här finns en motsatt sida av frågan.
Barnen vill ha ledning, en trygghet att kunna lita på ledaren, föräldern.
Barn som trugas att delvis ta över förälderns roll blir inte sällan
utlevande, "bortskämda".
Kanske har vi som vuxna också ett behov av att kunna lita på dem som styr
och bestämmer. I opinionsmätningar rankas Systembolaget och Apoteket
alltid högt när det gäller allmänhetens förtroende. Vi vill antagligen ha
den bästa kompetensen i en organisation som arbetar med vårt bästa för
ögonen. Vi misstror naturligtvis vinstintresset eftersom vi någonstans
inser att det är pengar som tagits från oss. Och vi behöver bara se
beloppet på vår elräkning och sedan på de konkurrensutsatta elbolagens
vinster för att få misstanken bekräftad. Antagandet att effektiviteten
blir bättre under konkurrens lägger vi tydligen inte så stor vikt vid.
För triviala men nödvändiga nyttigheter som el och telefon vill vi inte
lägga ner tid och energi i massor för att förhoppningsvis hitta det bästa
alternativet. Den som försöker skall också finna att det är en näst intill
ogenomtränglig informationsmassa man får i sin hand (har någon ens fått en
begriplig elräkning?). Om svenska folket i ett fritt och hemligt val
skulle besluta om hur marknader för basala nyttigheter skulle fungera, så
vore det inte osannolikt (att döma av opinionsmätningar) att vi skulle få
tillbaka en del statliga monopol. Men en sådan röstning kommer inte att
genomföras. Vi har ju redan full valfrihet som är beslutad av - ja, vem?
2007-06-16 lördag
Privatiseringen av skolorna har varit på tapeten. I en kommun har en
rektor tillsammans med en annan driftig person bara behövt få tillstånd
att starta friskola, och den moderatstyrda kommunen var genast beredd att
överlämna en hel skola till sitt fulla värde, ungefär på samma sätt som
privatiseringen av Sovjets tillgångar gick till. En demokratisk process i
form av medborgarprotester gör antagligen utgången mera oviss.
Herbert Tingstens förutsägelse om ideologiernas död redan för decennier
sedan var förhastad, och Göran Greiders synpunkt att vi lever i en
genomideologiserad tid är bevisligen mera rätt. Några andra argument än
rent ideologiska har inte redovisats för varför denna privatiseringsvåg är
så nödvändig. Med minister Odells ord: "Staten skall inte äga företag".
Punkt. Inget om varför detta skulle vara så viktigt att man till
gigantiska kostnader för konsulter och mäklare måste hasta iväg med
försäljningar som riskerar att gå för reapriser.
En verkan av tidigare privatiseringar vi lever med är ökade
energikostnader. Oligopolprissättning har skapat enorma vinster för
elproducenterna, samtidigt som ett par hundra elhandelsbolag skall
försörja arméer av verkställande direktörer, ledningsgrupper och - inte
minst - ägare som skall förses med avkastning. Myten att privatiseringar
skapar effektivitet kan inte krossas grundligare än med detta enkla
praktikfall. Men ideologin tycks vara så stark att ingen verklighet i
världen rubbar den.
2006-06-22
torsdag
Telia Soneras Marie Ehrling vill på DN debatt idag ha bort
särregleringen på telemarknaden. Hon förklarar inte vad "särreglering" är,
men man förstår att hon inte vill att andra operatörer skall få köpa in
sig på hennes nät till priser som bestäms av en myndighet. Genom att
hänvisa till ökad konkurrens är hon politiskt korrekt och kan helt glida
över det förhållandet att Telia Sonera fick till skänks det fasta telenät
som byggdes upp av det statliga Televerket.
För att tydligt illustrera infrastrukturers alldeles speciella karaktär:
alla förstår att en bra konkurrens inom järnvägstrafiken inte innebär att
olika bolag skall bygga var sina parallella spår mellan de attraktiva
resmålen i landet (och strunta i de övriga). Detsamma inser man lätt om
eldistributionen, och borde man acceptera också för det fasta telenätet,
och för den delen det mobila. (När staten gratis delade ut licenser för
3G-nätet så skulle det givetvis ha satts som villkor att bolagen
samarbetade om ett gemensamt nät. Nu monteras det i stället tusentals
kontroversiella antenner i onödan, vilket dessutom försenar täckningen
över hela landet.) Detta är inte ens politik utan bara sunt förnuft.
Att sedvanlig konkurrensekonomi inte kan tillämpas på sådana
infrastrukturer inses till och med i ekonomiska läroböcker. Den naturliga
lösningen har i alla tider varit att samhället i någon form har svarat för
uppbyggnad och drift. Nu när den tidstypiska trenden är att ägandet glider
över i enskilda händer försöker staten sköta den nödvändiga samordningen
genom regleringar. Vi kan lätt förstå Ehrling när hon skriver att det då
uppstår problem, och blir inte förvånade när hon lutar sig mot det
trendiga begreppet ökad konkurrens för sitt förslag till lösning. Men att
sitta på det av samhället gemensamt uppbyggda nätet och föreslå att
konkurrenterna bygger sina egna är något lättköpt. För att inte säga -
eftersom det strider mot sunt förnuft - korkat.
Men Ehrling är naturligtvis inte korkad. Hon använder bara en trollformel
på modet för att försvara något som i själva verket är en monopolsituation
för Telia Sonera, och hänvisa övriga till den välsignelsebringande
konkurrensen.
Konkurrens är självfallet utmärkt, där den finns (t.ex. vid torghandel),
och vore ännu bättre om den tillnärmelsevis fungerade som den idealiserade
teorin förutsätter. Men den barnatron är det väl snart bara EU:s
ekonomister som har. För verklighetens företag gäller att så mycket som
möjligt begränsa konkurrensens verkningar för egen del eftersom det är på
den vägen en stor del av vinsten uppkommer. Ur den aspekten var Marie
Ehrlings artikel i varje fall belysande.
2007-08-18 lördag
I en dagsnotering
på försommaren tog jag avregleringen av elmarknaden som exempel på
ideologiskt betingade privatiseringar som inte leder till ökad
effektivitet. Tre dagar senare (19/6) fick jag vatten på den kvarnen på DN
Debatt. Där redovisades en forskningsrapport från KTH som i sammanfattning
betygsatte elavregleringen som ett skräckexempel på hur så gott som alla
aktörers förväntningar på en stor samhällreform i slutänden kan visa sig
totalt felaktiga.
Från början var de stora kraftbolagen negativa till reformen, medan
kommunerna och den elintensiva industrin var positiva. De förra befarade
konkurrens och lägre priser, de senare hoppades på samma sak. När hela
processen var fullbordad hade elpriserna ökat kraftigt och inställningen
till reformen var helt omkastad. Det som hänt var att kraftbolagen hade
positionerat sig i ett tidigt skede och köpt upp mindre bolag, inte minst
kommunala. Kommunerna sålde villigt, i en del fall av ideologiska skäl men
också inför de förväntade elprissänkningarna.
Genom inrättandet av en nordisk elbörs kom marginalkostnaden för
energiproduktionen att styra priset, och oligopolbolagen som satt på den
billiga vatten- och kärnkraften kunde håva in jättevinster. Alla hade
missbedömt reformens konsekvenser, och storbolagen som från början hade
varit negativa kunde nu gnugga händerna, medan kommunerna och den
elintensiv industrin gnisslade tänder.
Detta är inte första gången som nationalekonomins skolboksteorier
havererar, och säkert inte den sista. Vad som kan förvåna är den naiva
tilltro till teorierna som även de mest erfarna ekonomerna uppvisar. Eller
kanske snarare den skenbara tilltro som egentligen bara kamouflerar en
ideologisk böjelse.
Privatiseringar leder inte alltid till större effektivitet och bättre
konkurrens. När den som i exemplet med elen i stället leder till oligopol
och högre priser så närmar vi oss nog ett mera normalt läge för den reellt
existerande marknadsekonomin.
Förmögenheter
2007-12-05 onsdag
Peter Wolodarski kommenterar i dagens DN en studie som visar att 40
procent av de samlade förmögenheterna i Sverige ligger hos en enda procent
av befolkningen. En replik till PW:
I Sverige är kapitalet samlat hos en extremt liten grupp individer. Du
menar att en av orsakerna till detta är vår höga beskattning av
arbetsinkomster. Men poängen i den aktuella studien var att svensk
kapitalkoncentration är lika hög som USA:s, ett land som vi inte jämför
med den svenska skattepolitiken. En mera naturlig orsak är i stället den
ekonomiska högervåg som dominerat västvärlden sedan 1980-talet, med början
i Reaganomics.
När den samlade löneökningen för alla arbetande i Sverige uppgår till en
tiondel av produktionsökningen, och resten tillfaller kapitalet (som
fallet var 2006) kan resultatet inte bli något annat än det vi ser.
Systemet är dessutom så genialt konstruerat att varje försök från
löntagarna att minska gapet definieras som inflationshotande och därmed
som skadligt för samhällsekonomin. Lönerna har man sagt skall knytas till
produktivitetsökningen och inte till den många gånger större
produktionsökningen.
På 1970-talet, före nyliberalismen, betraktades "övervinsterna" som en så
destabiliserande faktor att till och med folkpartiet väckte en idé om
löntagarfonder. Det känns numera som förhistorisk tid. I våra dagar har
indignation rörts upp bara när direktörerna, i sin egenskap av målvakter
för systemet, har plockat sin i sammanhanget blygsamma andel av vinsterna.
Då har kapitalets intressen försvarats av hög som låg. (Inte ens för
hyperkompetenta storföretagsledare är det självklart att ingå i
enprocentsgruppen.)
Det är intressant att näringslivets egna tankesmedjor visar på de
gigantiska förmögenhetsgapen, men frågan är om det är helt riskfritt.
2006-12-07 torsdag
Några privat drivna
vårdcentraler har gått med vinst och ägarna har belönat sig själva med en
aktieutdelning som gjort dem till miljonärer. Om den frågan blev det en
kortvarig debatt, i vilken Dagens Nyheter i en huvudledare (5/12) hann slå
fast att detta "är ett välkommet hälsotecken". Det här med pengar är ett
komplicerat logiskt problem i vårt land. Samma ledarsida uppfattar det
vanligen som ett stort problem att bolagsstyrelser beviljar
sina företagsledare en mindre del av företagens vinster (även när det inte
är frågan om skattemedel som hamnar i privata fickor).
Ledarskribenten tycker inte att läkarnas vinster är för stora, bland annat
därför att de skall ställas i relation till ägarnas "risktagande". Nu
uppgår det samlade risktagandet för en lämpligt vald bolagsform till några
procent av ett års vinst, så det argumentet slank nog med en aning
obetänkt. En annan ursäkt för vinsten är att privata vårdcentraler drivs
mer effektivt än offentliga. Men den rent ekonomiska effektiviteten med
vinstdriven sjukvård har alltid varit det principiella kärnproblemet.
Om man som sjuk kommer till en vårdinrättning vill man inte att läkarens
tanke på egen personlig ekonomisk vinst på något sätt riskerar att finnas
med i bedömningen av den vård man behöver. Detta är en del av den
fundamentala värdegrund som har format den svenska och europeiska linjen
att sjukvård i huvudsak skall drivas på offentlig bas. (En annan del av
värdegrunden är att vård skall ges efter behov och inte efter
betalningsförmåga.) Sjukvården skiljer sig i denna känsliga
integritetsfråga från de flesta andra verksamheter.
Den bristande effektiviteten i offentlig verksamhet är något som
vanemässigt förutsätts, inte sällan med en lätt föraktfull underton.
Självfallet arbetar människor inte olika engagerat beroende på vem
arbetsgivaren är. Däremot dras offentlig verksamhet med en påtvingad
struktur som gör den tungrodd. Viktiga beslut och instruktioner måste
läggas fast i tröga politiska instanser, och man måste följa stelbenta
regelverk som hämmar flexibiliteten. Detta är krav som (för)följer all
statlig och kommunal aktivitet. Att det också anses självklart att samma
sektorer skall vara ledande när det gäller låga löner skapar givetvis
rekryteringsproblem. Privat företagsamhet har alltså en på förhand given
konkurrensfördel gentemot offentlig, en fördel som det vore närmast
inkompetent att inte kunna profitera på. Men en annan lösning vore förstås
att tillåta offentligt företagande att bli mer flexibelt.
Vinsten som fenomen har också en principiell problematik. Utöver
ersättning till arbete (lön) och kapital (ränta) kommer i en ideal ekonomi
enligt neoklassisk teori all vinst att konkurreras bort. Vinst är alltså
ur teorins synpunkt en anomali som uppstår genom olika slag av
imperfektioner. I verklighetens ekonomier är den däremot en central och
dyrkad storhet. Teorin stämmer till exempel för hantverkare som arbetar i
egna företag och för en mängd andra småföretag, där ägarna i bästa fall
får ihop till en anständig lön. I sådana sektorer fungerar konkurrensen.
Men i övrigt är det anomalin som hyllas.
Problemen med helt privata sjukvårdssystem blir tydliga om man
extrapolerar till gränsfallet USA. Med världens i särklass dyraste
sjukvård når man ett resultat som inte kommer upp till samma nivå som
något annat industrilands. Särskilt blir den ojämlika fördelningen
iögonfallande. Ser man till en indikator som är ett bra mått på
sjukvårdens prestationer för alla invånare - barnadödligheten - finner man
att den ligger på samma nivå i USA som i det närmast ulandsfattiga Kuba.
DN-ledarens förenklade och
idylliserande syn på privatisering omfattades för fyrtio år sedan av gamla
och passerade tänkare. Idag är det ungdomen som för idéerna vidare. Vem
var det som sade att utvecklingen går i cirklar?
Blandat
2010-08-16 måndag
DN-debatten efter Svante Nycanders apologi
för liberalismen fortsätter. Idag har en ganska ogenerad nyliberal vid
namn Mattias Svensson av någon anledning fått utrymme för att droppa
mestadels anakronistiska, och genomgående opportunistiska, citat och
referenser för att skapa någon sorts rättfärdigande av sin lära.
Högtidligt anger han att en nyliberal är "just liberal - för
näringsfrihet, valfrihet och personlig frihet - på alla områden". Att han
hoppar över "för alla människor" är antagligen bara en klartänkt blunder.
En webbkommentar till DN.se:
...
Liberalismens moraliska fundament är att den ena individens frihet inte
får inskränka den andres. Själva definitionen av nyliberalism kan
egentligen sammanfattas med credot: den moralen skiter vi i.
Äganderätten står följaktligen högt över alla andra rättigheter, och att
den rätten leder till total diktatur inom bland annat ekonomi och
arbetsliv är med andra ord liberalism i sin högsta förfining.
Man kunde tycka att nyliberalernas time out efter generalfiaskot med
finanskraschen kunde varat lite längre. Men står man över moralen så är
människors lidande över hela jorden en icke-fråga. Och har man maktens öra
så är det bara att komma igen med en absurdistisk ideologi som beskriver
sig som rationell, men som totalt komprometterar begreppet förnuft.
2010-08-18 onsdag
Mattias Svensson hedrar mig med ett svar i webbdebatten på DN kultur. Han
skriver bokstavligen (bl.a.) detta:
"Många klyftor och orättvisor i världen handlar om brist på just
äganderätt för alla till vad de förvärvat."
Egentligen blir man svarslös av en så osannolik mening, men jag chattade
ändå ett svar:
Bäste Mattias,
Av de 30 artiklarna i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna
handlar en (nr 17), i två korta meningar, om äganderätten. Det är mycket
upplysande att läsa de övriga 29 och jämföra med situationen för vanliga
människor både i Sverige och i världen.
Eftersom Svensson med "förvärvat" knappast
menar den del av profiten som jordens alla proletärer sliter ihop till den
rika minoritet som har äganderätten, så är andra kommentarer överflödiga.
Men när nyliberalismens mera normala tänkare ännu har vett att ligga lågt
efter finanskraschens torpedering av deras mest älskade teorier så blir
det tydligen bara knäppskallarna kvar, de som inte förstår att tystnad
just nu är det bästa.
2010-08-19 torsdag
I den fortsatta webbdebatten framhärdar MS i att problemen för alla
fattiga i världen skulle lösas med lite mera ägande, kort sagt lite mer
nyliberalism. Det var läge för en slutkommentar:
Heureka! kan Mattias säga: Orättvisor i världen beror på att de
egendomslösa ingenting äger. En genial tes, och jag får omvärdera saker
och ting, eftersom den ursprungliga artikeln verkade, förlåt uttrycket,
lite korkad. Författaren kan med all rätt säga som W Bush: don’t
misunderestimate me. Jag är givetvis svarslös och lägger ner min talan.
2010-08-23 måndag
DN-debatten om liberalismen fortsätter idag, och man tänker: javisst ja,
den kan ju inte avslutas förrän Johan Norberg har fått avge sin dom. För
dagen bara webbkommentarer, återkommer till frågan.
En sak kan man
hålla med om. ”Nyliberalism” är en onödig omdöpning av den gamla
manchesterliberalismen, som genom tiderna också haft andra namn.
Grundtanken är genomgående densamma: en närmast religiös föreställning om
att största möjliga spelrum för individers egoism skapar det ideala
samhället, alltså en miljö för bästa tänkbara samverkan mellan människor.
Sådana absurda teorier hävdas bäst av fundamentalistiska idémakare, men
motbevisas regelbundet av verkligheten.
Vi lever just nu i en extrem backlash för nyliberalismen:
efterverkningarna av en global finanskrasch, helt och hållet orsakad av
liberal ekonomisk normaldrift. Men inte påverkar det JN:s självförtroende.
F.ö. förbiser man allmänt att den extrema liberalismen konsekvent
tillämpad motsäger hela idén med politiska partier, i analogi med att det
inte kan finnas föreningar för solipsister.
2010-08-24 tisdag
Gårdagens webbkommentarer utlöste två reaktioner . Den första:
@Schaff Går det verkligen att kritisera och beskylla ett system som
aldrig beprövats? Hade "staten" absolut ingenting med bankernas försäkrade
risker att göra? Begrepps- och konceptförvirringen är total...
Med svaret:
@Elias A. Om du
med system menar nyliberal ekonomi så har den prövats genom att med
vapenmakt införas i Sydamerika på 1970-talet. Se Klein: Chockdoktrinen.
Utanför militärdiktaturer har folkens förnuftiga motstånd varit för stort.
För orsaken till finanskraschen: OK, ändra ”helt och hållet” till ”helt
avgörande”.
Skall
tilläggas förstås att Reagan och Thatcher införde nyliberala element i
sina ekonomier, och att även andra länder påverkades. Vi har därför haft
en period sedan 80-talet med ökad överföring av produktionsresultatet från
arbete till kapital.
Den andra:
@Schaff, visst är svängningar en del av
marknadsekonomin. Ett komplext och dynamiskt system ger alltid upphov till
svängningar. Så vi har två samhällsmodeller att välja på: Det dynamiska,
där turbulens är ofrånkomlig, eller; det planekonomiska, där all
variation, men också dynamik kan regleras bort - och ekonomin genomgår en
kontrollerad och stadigt fallande trend. Vi har snart krisen bakom oss -
och det inträffade är snarast en kapitalismens triumf.
Med svaret:
@Leon. Misär,
svält och lidande drabbar fortfarande miljoner människor i världen som en
direkt följd av finanskraschen, orsakad av liten grupp aktörer besatta av
kortsiktigt vinstintresse. Det du kallar ”kapitalismens triumf” är väl
möjligen att de ansvariga för katastrofen i stället för att bestraffas
kommer ut ännu rikare. Vi är inte hänvisade till ett av bara två system,
och särskilt inte till ett vars hela idé är egoistisk dogmatism. Det finns
också något som heter förnuftiga alternativ.
2010-08-25 onsdag
"Leon" ger inte upp. Igår hette det så här:
@Schaff, jag är liberal och känner därför oro inför dina "förnuftiga
alternativ". Jag håller mig hellre till demokrati - än en liten grupp
upplysta människor som vet vad som är "förnuftigt". För övrigt har "Misär,
svält och lidande" i världen minskat stadigt de senaste decennierna, som
följd av demokrati och marknadsekonomi. Andelen fattiga är mindre än
någonsin. Svar idag:
@Leon. (Är du Norberg himself?) Andelen fattiga i
världen har minskat, men antalet har ökat. Människors materiella villkor
har förbättrats på många håll, men främst tack vare folkligt förankrad
utveckling (typexempel Brasilien). De länder som haft kraft att avvisa
IMF:s och Världsbankens nyliberala diktat har klarat sig bäst. Lönerna i
USA har stagnerat eller minskat sedan Reaganomics infördes, medan den
rikaste mikroandelen har blivit ännu mera sanslöst rika.
Den kapitalistiska revolutionen i Ryssland orsakade miljoner människors
död. Även Kinas ekonomiska liberalisering har drabbat de fattigaste med
utbredd arbetslöshet. Shall I go on? Nyliberalismen är den ekonomiska
maktens ideologi, och det krävs demagogi för att försvara den. Därför får
den hålla tillgodo med ett fåtal tänkare med udda läggning, varav Norberg
är Sveriges representant.
På den första delen av Leons demagogiska vinkling
hade "Andreas" redan svarat:
Leon. Du smiter från diskussionen. Vem har hävdat att vi inte ska ha
demokrati eller marknadsekonomi?
Är det några som hyllar en liten grupp upplysta människors rätt att styra
så är det just liberalerna då de hävdar ägandets okränkbarhet. T.ex.
rätten att raskt flytta en fabrik till ett nytt land om arbetarna inte är
fogliga nog, om aktieägarna inte är nöjda med utdelning. Men liberalen ser
ingen konflikt, ingen misär som hade kunnat undvikas.
2009-01-30 fredag
Anders Bolling menar i DN idag att nyliberalismen, vars tvära död många
glädjer sig åt, aldrig varit särskilt levande. "I de mogna
marknadsekonomierna har statens vikt aldrig i grunden ifrågasatts." Men
frågan är vem som trott på en sådan motsättning. Det är väl bara i den
ytligaste politiska debatten som man kunnat bortse från
statens verkliga roll. Går man lite
djupare kan man som Chomsky till och med hävda att USA inte är en marknadsekonomi överhuvudtaget. Den högteknologiska utvecklingen i USA har
i huvudsak drivits fram inom den statliga sektorn, och statens roll har
varit att socialisera riskerna och privatisera vinsterna.
Nyliberalismen handlar om någonting annat. Den är en ideologisk
frontrörelse för att rättfärdiga och driva på privatiseringen av
vinsterna. Med hjälp av en "teori" som skulle visa att privatiseringar
leder till den bästa av världar har man urskuldat en praktisk politik som
överfört väldiga förmögenheter från majoriteten av människor till en allt
mindre elit. När IMF och Världsbanken har tillämpat "teorin" i
utvecklingsländer (som villkor för lån och bistånd), och resultatet inte
oväntat blivit sociala katastrofer, har nyliberalismens hegemoni tjänat
som ursäkt för välförtjänt dåligt samvete.
Det totala ointresse för mänskligt lidande som kännetecknade "teorins"
mest dogmatiska företrädare kom till uttryck i Ryssland efter 1990, där
nyliberala ungtuppar fick härja fritt. Receptet löd att statens rikedomar
(men inte dess förpliktelser) skulle privatiseras så snabbt som möjligt.
Resultatet blev ett socialt sammanbrott och en misär för de breda massorna
som saknar motstycke på vår kontinent sedan världskriget.
Att staten inte skulle fortsätta vara motor för att generera privata
vinster har aldrig stått på någon nyliberal dagordning, så vitt jag har
sett. Däremot har det varit en huvudpunkt att staten inte borde bry sig så
mycket om att stödja ekonomiskt svaga grupper. Det skulle marknaden se
till genom att tillhandahålla arbete, vid behov till svältlöner. Det är på
den punkten "teorin" har torpederats. Marknaden klarade inte uppgiften ens
under brinnande högkonjunktur. Under den nuvarande recessionen havererade
hela bygget med dunder och brak. Nyliberalismen var, om än med dystra
konsekvenser, ett ideologiskt hjärnspöke. Det är som sådant den har dött.
2009-01-31 lördag
(forts. från gårdagen...)
Eftersom man inte kan misstänka Friedrich
von Hayek, Milton
Friedman och deras nyliberala efterföljare för okunnighet eller naivitet
så är det uteslutet att de inte skulle ha observerat staternas viktiga
roll under det senaste halvseklet, bland annat för finansiering av
utveckling och privatisering av vinster. En slutsats skulle i så fall vara
att propagandan för en helt fri och oreglerad marknadsekonomi utan statlig
inblandning avsiktligt har "glömt" det verkliga förhållandet, med avsikt
att få teorin om det frihetliga paradiset att framstå som rimlig.
När Bolling menar att nyliberalismen "aldrig levt ett särskilt gott liv"
är detta i så fall mera en beskrivning av dess uppsåtligt falska
verklighetsbild än av en svag position. Det gör bara dess genomslag i
ekonomkretsar desto mer förvånande, och dess effekter på de senaste
decenniernas ekonomiska politik desto mer skrämmande. För nyliberalismen
har varit en mäktig kraft och dess resultat genomgripande. Den andel av
produktionsresultatet som kommit arbetskraften till del har minskat
samtidigt som förmögenheter har koncentrerats till en minimal grupp. I
USA, det mest typiska laboratoriet för de nyliberala experimenten, har
medianlönen i stort sett varit oförändrad under tre decennier, medan
rikedomar anhopats hos de redan rika, och andelen fattiga följaktligen
ökat.
Till nyliberalismens syndaregister kommer historien också att lägga en
stor del av ansvaret för den nuvarande globala kraschen. Till att börja
med för att ha byggt upp illusionen att marknaden inte bara kan utan också
bör reglera sig själv. Det kunde den inte. Sedan för att ha skapat den
okontrollerade ekonomiska eufori som resulterade i vinsthysteri, girighet
och förblindat omdöme, och som blev krisens omedelbara orsak.
2008-03-05 onsdag
Med hjälp av tvillingstudier har en forskargrupp synbarligen visat
att förmåga till samarbete är ärftligt betingad. Tidigare har samma grupp
kommit fram till att människor i allmänhet beter sig osjälviskt, ett
resultat som strider mot nationalekonomers grundläggande antagande om
the economic man. Sådana resultat förklarar såväl ekonomers
svårigheter att göra korrekta prediktioner, som de nuvarande
regeringspartiernas svaga opinionsläge.
Det är inte särskilt långsökt att förmåga till samarbete och solidaritet
har haft ett överlevnadsvärde under evolutionen, tillsammans med en väl
avvägd egoism. Likaväl som man lätt ser överlevnadsriskerna med en egoism
i avsaknad av solidaritet. Som i alla genetiska sammanhang finns det
ytterligheter som avviker från det normala. En förklaring till att
nyliberalismen inte vinner så många troende anhängare skulle alltså kunna
vara att den är genetiskt onormal.
2007-01-24 onsdag
Lars Linders kolumn i dagens DN är en pärla till satir. Han tackar
arbetslösa, sjuka och förtidspensionärer som betalar för hans och andra
välbeställdas skattesänkning som inkasseras i denna månads lönebesked. Och
naturligtvis vill vi inte höra gnäll från dessa som får dra in ytterligare
ett hål på svångremmen. "Hur vore det med lite förnöjsamhet när det nu
äntligen går lite bra för Sverige? Delad glädje är dubbel glädje."
Han hade först tänkt lägga en del av pengarna i någon insamlingsbössa, men
kommer fram till att det nog är bättre för Sverige om han hjälper till att
hålla hjulen igång och istället köper nya lättmetallfälgar till
stadsjeepen.
2007-02-08 torsdag
En känd nyliberal förunnades idag utrymme på DN:s ledarsida för att
bemöta en likaledes känd kristdemokrat i fråga om kapitalismens
möjligheter att hantera miljöproblemen. En replik:
Johan Norberg anser idag att mera marknadsekonomi och äganderätt vore bra
för miljön. Den diskussionen klarades av ungefär runt åren då Norberg
föddes. Miljöproblemet framför andra var på den tiden hotet om utrotning
av blåvalen. Norbergs föregångare menade att blåvalarna skulle skyddas om
de bara hade privata ägare, mot vilket mera klarsynta ekonomer dock
protesterade. Om nämligen valägarna fann att deras kapital kunde placeras
lönsammare i till exempel grisuppfödning, så skulle det vara rationellt
att avliva och sälja valarna, och i stället köpa grisar. Och i den heliga
äganderättens namn skulle ingen kunna göra någonting åt det.
Nyliberalismens historielöshet är väl en del av dess ungdomliga charm.
Norberg får mycket riktigt ihop sina argument bara genom att kalla
statligt påtvingade regleringar, avgifter och skatter för marknadsekonomi,
och det kan man kalla ett alexanderhugg.
2006-10-13 fredag
Om ministrars uppsåtliga vägran att betala teveavgiften - dagens heta
fråga - har Barbro Hedvall i DN en passande beskrivning: "barnsligt".
Obstruktionen påminner inte så lite om trilskande tonåringars motstånd mot
föräldrarnas regler, med den skillnaden att barns beteende är naturligt
för deras ålder. Men mer problematiskt än så är att den nyliberala
undervegetation som länge grott i marginalen nu fått växa upp till
regeringshöjd. Licensbojkotten är bara ett förhållandevis bagatellartat
utslag av det nyliberala tänkesättet.
Nyliberalismen är en nästan bokstavstroende återgång till den 150 år gamla
manchesterliberalismen, som sedan länge varit utmönstrad ur
samhällekonomisk praktik. Naturligtvis har den mera likheter med en
trosuppfattning än med empiriskt grundad nationalekonomi. Inspirerad av
Reagans och Thatchers politik kunde den frodas här och där under några år
på 80-talet, men kollapsade av samma skäl som manchesterliberalismen på
sin tid. Modererande krafter insåg att kapitalismen kräver en balanserande
samhällsreglering, dels för att överhuvudtaget fungera, dels för att få
tillräcklig legitimitet för att inte möta förödande opposition.
För svensk del hade nyliberalismen en tragikomisk karriär. Finansvalparnas
ystra 80-tal ledde fram till Bildts regering där hela konceptet bröt
samman i en statsfinansiell och samhällsekonomisk härdsmälta. Att det
funnits isolerade sekter som försökt hålla åskådningen vid liv har i och
för sig varit känt. Men att den återigen skulle få ministerstatus var det
antagligen inte många som väntat. Bland spekulationerna finns förmodandet
att Reinfeldt velat kasta några köttben till partiets ytterflygel för att
lugna potentiella palatsrevoltörer.
Skulle de berörda ministrarna rida ut licensstormen så väntar mycket
större problem om man försöker förverkliga nyliberalismens kärnprojekt.
Precis som med avgiftsbojkotten präglas hela den nyliberala samhällssynen
av naivitet. Den bygger på en absurt förenklad uppfattning om individens
autonomi i ett komplext samhälle som är helt beroende av en fungerande
samverkan mellan människor. Vill man få en klarare syn på problemen så
saknas det inte material. Tar man det från grunden så kan man börja med
sekelgamla skrifter om manchesterliberalismens fatala felsyn.
2006-10-19 torsdag
Peter Wolodarski tyckte i gårdagens DN att beskyllningen "nyliberal"
hade börjat användas mot en del ministrar som ett sätt att undvika
argumentation. Jag mejlade några rader (som återknyter till förra
fredagens notering):
Hej,
Igår efterlyste du argument i stället för skällsordet ”nyliberal” i
rapporteringen om borgerliga ministrar. Om man inte hänger upp sig på
benämningen så kan man ändå säga att till exempel Stegö Chilò dokumenterat
en allmän politisk uppfattning som ansluter till den lära som anhängarna
en gång i tiden med stolthet kallade nyliberal. Varför det skulle ha
blivit ett skällsord är just den intressanta frågan.
Nyliberalismen faller nästan bokstavligt tillbaka på
manchesterliberalismen med sin fasta tro på helt fri konkurrens. En
politisk följdsats blev den om individens autonomi i förhållande till
samhället och staten. Med kritikernas ord: egoism och rå kapitalism (en
utveckling av kapitalismen som Adam Smith skulle ha haft klara
invändningar emot). Starka sociala konflikter, som födde politisk och
facklig kamp, gjorde med tiden manchesterliberalismen obsolet och den
avlöstes av socialliberalismen. Som samhällsekonomisk teori kan man alltså
säga att nyliberalismen var vederlagd i förväg; den blev en anakronism.
Ett av de mera iögonfallande dragen hos många nyliberaler är den till
synes oskuldsfulla föreställningen om individens roll och självständighet,
som bland annat yttrar sig i en instinktiv motvilja mot sådana
samhälleliga direktiv som man inte själv gillar (exempelvis teveavgifter).
Man tycks avvisa Aristoteles klassiska: ”människan är en zoon politikon”
(med Marx tillägg: ”endast i samhället kan hon isolera sig”). Barn har av
naturen en jagcentrerad syn på sin tillvaro, men med mognaden följer hos
de flesta en insikt om att vi är en liten del i ett större socialt
sammanhang där vi alla på olika sätt måste anpassa vårt ego.
Evolutionsläran erbjuder heller inget stöd åt den nyliberala solipsismen,
även om den på felaktiga grunder kan ha bidragit till att förleda tanken.
Att generna är själviska innebär inte att den organism generna skapar
alltid tjänar på att vara egoistisk. I ett betydande antal situationer är
en altruistisk strategi bättre för att främja organismens överlevnad och
reproduktion.
”Nyliberal” kan alltså uppfattas som ett skällsord av alla som med det
ordet förknippar en till absurditet förenklad ekonomisk teori och
samhällsuppfattning, och därtill en naiv självcentrering. Men visst kan
man argumentera med personer på vilket detta råkar passa in, även om
möjligheterna till dialog kanske inte är så stora.
Privatiseringar
2010-05-04 tisdag
För många år sedan hade jag en bekant som jag nu inte minns så mycket av,
utöver en episod som fastnade i minnet på grund av sin symboliska
innebörd: Det var när mannen i fråga räckte fram en brödbit till sin hund
och sade "Konsum" varpå hunden böjde bort huvudet och såg plågad ut. På
kommandot "ICA" tog hunden däremot villigt emot brödet. (Dressyren hade
gått till så att ordet "Konsum" hade följts av en kraftig knäpp på nosen,
berättade bekantingen.) Jag minns så mycket att det var en man med samma
bakgrund som jag själv, lägre tjänstemannaklass. I den samhällsgruppen, inklämd
mellan arbetarna och överklassen, lever de småborgare som
inte känner samhörighet med arbetarklassens kollektivism. Så långt
påmindes jag om värderingar i min egen
bakgrundsmiljö. (Däremot kände jag inte igen mig i ideologiseringen av
livsmedelbutiker; jag hade alltid handlat i den butik som låg närmast,
eller den som hade varorna jag sökte.)
Antagligen fastnade hundepisoden i minnet därför att det var min första
erfarenhet av ett uttalat förakt för sådant som handlar om solidaritet
i någon mening. Egoismens yttringar ser vi ju dagligen och kan erkänna som
i det närmaste naturligt grundade. Men därifrån till att aktivt uttrycka
aversion mot någonting gemensamt andra har skapat och som inte det minsta
berör den egna personen, är ett intressant steg. Ju fler exempel på
borgerlig psykologi jag sedan dess ramlat över desto tydligare har det
blivit att detta i själva verket är ett centralt element. Det är inte bara
fråga om att lyfta fram egenintressets betydelse för ett dynamisk
samhälle, det är minst lika viktigt att giftstämpla sådant som bygger på
solidarisk gemenskap, alldeles särskilt om det gäller framgångsrik
solidaritet.
Noam Chomsky har beskrivit fenomenet så som det yttrar sig i USA, där det
givetvis är ännu mer markerat än hos oss. Han beskriver hur människor på
punkt efter punkt styrs mot att sky det gemensamma. Hur främmande det bör
vara att i någons politiska medvetande det skulle ingå hur den obekanta
fru Johnson längst ner på gatan egentligen har det. Staten skall betraktas
som en motpart som kommer med krav på skattepengar, inte i första hand som
en bas för gemensam omsorg. En sådan strategi är naturligtvis skräddarsydd
för den ekonomiska makten, och har som vi vet varit framgångsrik i USA och
förhindrat framväxten av en egentlig, solidarisk arbetarrörelse. (Men
kampen bedrivs på många fronter och framgångarna för folkliga rörelse av
olika slag har ändå varit betydande under efterkrigstiden.)
Mönstret blir detsamma när mallen läggs över världspolitiken. När
järnridån föll blev kommunismen den stora fienden, ekonomiskt,
ideologiskt, militärt och på alla andra sätt. Inte för att kommunistiska
länder då utmärkte sig framför andra i fråga om militära illdåd eller
interna blodbad, tvärtom. Men andra länder och regimer kunde komma undan
med blodiga angreppskrig, inhemska massakrer och allehanda förföljelser
utan att drabbas av ens bråkdelen av den kritiska uppmärksamhet som
reserverades för kommunistländerna. Det som avgjorde var att de senare
hade åtminstone ansatser till egalitära och solidariska element i sin
politik och att de dessutom upprätthöll ett oberoende gentemot ekonomiska
krafter i väst. USA:s regeringar såg som en huvuduppgift att till varje
pris förhindra mindre länder i periferin att lyckas med experiment i samma
stil. Därav angreppskriget mot Vietnam, stödet till Suharto när han slaktade någon
miljon av sina egna medborgare, iscensättandet av militär- och andra
statskupper en masse runt i om i världen, och tyvärr åtskilligt
annat. Framgångar för allt som innefattade en gnutta politisk
solidaritetstanke måste av "pedagogiska" skäl förhindras, till priset av
vilka grymheter som helst. Förevändningen i väst att konflikten gällde
kommunistländernas brist på demokrati och mänskliga rättigheter föll vid
en flyktig granskning, eftersom länder utan egalitära böjelser i sin
politik inte bara kunde komma undan, utan kunde få aktivt stöd,
trots betydligt värre meriter i fråga om diktatur och förtryck.
USA är ett mycket öppet land, med antagligen världens förnämsta
yttrandefrihet. Dessutom hålls viktiga statsdokument hemliga bara under
föreskriven tid, och frisläpps verkligen på angivet datum. Trots att
tämligen uppseendeväckande fakta då blir offentliga tycks det inte
innebära någon större risk för etablissemanget. Få har tid och intresse
att gräva i dokumenten, och när det görs så är alla stora media
ointresserade av "olämpliga" avslöjanden. Chomsky hämtar sina fakta
i de f.d. hemliga pappersbuntarna och har publicerat beläggande citat från
amerikanska ledare under olika epoker, som fullt ut klargör strategin med
att stoppa framgångsrik egalitär politik, varhelst på jorden någon försökt
pröva den. Hans skrifter är en källa till aha-information som våra vanliga
media kränger ut och in på sig för att undgå att upptäcka.
Har vi nu kommit rötterna till den borgerliga psykologin på spåren så
klarnar i så fall en del av den svenska borgerlighetens agerande som
annars skulle ha varit obegripligt. Privatiseringarna behöver inte ge ett
bra resultat, de behöver inte ens motiveras. Huvudsaken är att så mycket
som möjligt av den gemensamma, solidariska samhällsorganisationen gröps
ur. Så kommer systemskiftet att genomföras, steg för steg istället för
radikalt. Då spelar det mindre roll om privatiseringarna strider mot
lagar, upprör allmänheten och orsakar regeringsskifte. Förhoppningsvis är
processen irreversibel. I så fall har gränser flyttats permanent, och man
kan utan större skada ta en paus i regerandet (och låta motståndarna reda
ut budgetunderskott och andra sådana småproblem man kan ha lämnat efter
sig.)
2010-05-05 onsdag
Nya stöd för gårdagens tes presenterar sig löpande. Idag är till och med
DN:s ledarsida allvarligt upprörd över fusket inom den privata sjukvården,
och då inte minst med politikernas lättsinniga sätt att genomföra
systemet. Tydligen har inga, eller högst otillräckliga, kontrollmekanismer
införts för att hålla reda på hur skattepengar i miljonklassen faktiskt
används. Uppenbarligen har rena bedrägerier blivit mer eller mindre rutin
på några vårdinrättningar, också inom åtminstone ett större
sjukvårdsföretag.
Hur kan ett system för så omfattande utdelning av skattemedel införas utan
att någon tycks ha reflekterat över de enklaste administrativa rutiner för
kontroll? Ser man privatiseringarna som framför allt en metod för att
minska den gemensamma och solidariska sektorn så blir det inte märkligt
alls. Intresset för att skapa komplicerade kontrollsystem för
utskyfflingen av skattepengar till privatpersoner behöver inte vara så
stort om själva idén är att få bort resurserna från den offentliga
sektorn.
Principen bakom metoden är i så fall klassisk högerpolitik och har använts
i många ekonomier, under nyliberalismen i allt mer vulgära former . Stora skattelättnader för rika personer
som dränerar den offentliga sektorn och tvingar fram neddragningar i alla
former av stöd till fattiga, resulterande i stora
budgetunderskott som någon efterträdande regering av annan politisk färg
har får reda ut. Cyniskt? Ja, men det finns mycket värre utslag av den
politiken. De som ännu inte har vant sig har bara lite övningar i
självbehärskning kvar att göra.
...och högerextremism
2010-10-17 söndag
Richard Swartz skrev i DN igår om den senaste högerextrema
valframgången i Europa, den här gången i Wiens lokalval där en
tandtekniker, herr Strache, med främlingsfientlighet som främsta varumärke
fick nästan en tredjedel av rösterna. Swartz söker svaret i
socialdemokratins tillbakagång, som skulle ha lämnat ett tomrum för
populisterna att fylla. En mailkommentar till RS:
Socialdemokratin i
Europa har förvisso genom underlåtenhet skuld till högerextremismens
framväxt, men frågan är om inte borgerliga intressegrupper har en större
skuld genom direkt vållande.
Efter kriget och fram till 1980-talet levde högerextremismen en undanskymd
och skamlig tillvaro runt om i Europa. Samtidigt upplevde befolkningarna –
från USA till Berlinmuren - en optimistisk tidsanda då tillväxten
blomstrade och välfärdssamhällena byggdes upp. Levnadsstandarden var
visserligen i genomsnitt lägre än dagens, men utvecklingen hade en
riktning som gav alla, även de sämst ställda, ett hopp och en tillförsikt
inför framtiden.
Med nyliberalismen blev den råa klasspolitiken på nytt rumsren, under
bisarra förevändningar som att de rikas våldsamt ökade rikedomar skulle
sippra ner till alla och göra välfärdspolitik onödig. Åtstramningarna i
välfärden inleddes för säkerhets skull innan någon nedsippring hade visat
sig. Motiverade med det kryptiska begreppet globalisering genomfördes
nedskärningarna i allt fler länder, i de med stora ekonomiska problem
under hot från IMF och Världsbanken. De redan sämst ställda fick uppleva
försämringar i absoluta tal, en ny och obehaglig upplevelse i
välfärdssamhällena. För många avlöstes tillförsikt av modlöshet, och av
krav på förklaringar.
I USA och Storbritannien innebar nyliberalismen en kraftig högervridning
av politiken generellt. Andra länder följde efter. Med sedvanlig
fördröjning mognade processen i Sverige i början av 1990-talet, och ledde
då till borgerlig regering. Avregleringar på bred front inleddes, men på
grund av en generande handlingsförlamning under den ekonomiska kris som
inträffade kunde borgerligheten inte rädda sig kvar vid den politiska
makten den gången.
2006 kom nästa chans, och den togs tillvara genom bland annat ett hårdhänt
tillslag mot sjuka och arbetslösa. Känslolösheten i åtgärderna ledde till
det största ras i förtroende bland väljarna som kanske någonsin förekommit
i landet. Sympatierna flyttades över till oppositionen, men
socialdemokratin dribblade bort sitt ansvar för välfärden så grundligt att
en given valseger fumlades bort.
SD släpptes in i värmen, ledda vid armen av alliansregeringen, och hjälpta
av oppositionen som snällt lämnade vägen fri. Stora grupper hade drabbats
av en hård politik, eller på nära håll sett andra drabbas. Men ingen hade
något svar på frågan varför, utom SD, som svarade att det beror på
invandringen. När ingen annan svarar så lyssnar man på den som i varje
fall försöker, även om svaret är barockt. När SD sedan lade till att man
skulle återställa välfärden så blev valframgången minst av allt
överraskande.
Den stora (enda) frågan inför fenomenet SD, före valet, var om de etablerade partierna skulle
ta debatten med dem om invandringen eller ej. Man tycktes inte inse att det
var debatten om välfärden man borde tagit. Eller så låtsades man inte inse
det.
Variationerna mellan olika länder är väl antagligen stora, men med den
nya högerextremismen förefaller vissa huvudströmmar vara likartade. En
viktig likhet, som dessutom är logiskt plausibel, är samvariationen med
nyliberal ekonomisk politik.
Jag instämmer alltså i det allra mesta du skriver, men avviker i det som
kanske är kärnfrågan. Primärt fyller högerextremismen inte ett tomrum som
socialdemokratin lämnat, i första hand ockuperar den ett territorium som
den vanliga högern har förarbetat och reserverat för sina extremare
flygelkamrater.
2010-11-01 måndag
Richard Schwartz svarade vänligt och seriöst på mailen för två
veckor sedan. Jag fick medge att jag läst in mera mellan raderna än vad
där faktiskt stod. En replik:
Jag får ge dig rätt i att
jag tolkade in mer i din artikel än vad där faktiskt stod. Läsningen
styrdes för mycket av mina förväntningar, som i sin tur beror på denna
väldiga lucka i förklaringarna av högerextremismen som mainstreammedia
mestadels lämnar öppen. Nämligen de verkliga och konkreta orsakerna till
missnöje, som är den viktigaste grogrunden för populistiska rörelser av
olika färg.
Hur många har inte grubblat över hur Tyskland på ett fåtal år kunde
förvandlas från den västerländska civilisationens yppersta manifestation
till en nation styrd med gangstermoral? En patentfras har varit att vi
alla har förutsättningar att hamna i samma moraliska moras. Man glömmer då
att förutsättningen i Tyskland var Hitler, och att förutsättning för
Hitler, framför alla andra faktorer, var en ekonomisk katastrof under
20-talet då även medelklassen drabbades genom att deras livsbesparingar
raderades ut av hyperinflationen, med fortsatt depression och arbetslöshet
under 30-talet. Om vi tänker bort det ekonomiska dråpslag som drabbade
huvuddelen av tyskarna, kan vi föreställa oss att vanligt folk då
plötsligt skulle ha börjat lyssna på en galen österrikare som yrade om
judar, bolsjeviker och Versaillesfreden? När han väl serverats makten så
levererade han under sex år (med hjälp av en statsdirigerad ekonomi) den
stabilitet han utlovat, och blev en av landets populäraste ledare genom
alla tider (utom givetvis bland judar, socialister, ett fåtal tänkande
liberaler [som Sebastian Haffner] och några andra som snabbt emigrerade).
Att Hitlers politik sannerligen inte uppfyllde vanliga människors verkliga
behov på längre sikt var något som småborgerligheten inte förmådde inse.
Nynazismen har allstå vuxit fram parallellt med nyliberalismen, ett
samband som tål att studeras noggrannare. (Händelsevis sammanfaller också
postmodernismen med den utvecklingen, kanske som ett utslag av en sorts
intellektuell krissituation?) Tea party-rörelsen är en reaktion på en
kapitalism som lossnat i fogarna, och i miljontal berövat folk sina
bostäder och jobb. Att en ännu mer krympt stat skulle vara någon hjälp för
de drabbade är bara högerextremismens underbara, paradoxala förmåga att
lyckas ställa problem på huvudet. Exemplen kan fortsätta radas upp. (Det
finns förstås fenomen som antagligen inte passar så bra in i den här
mallen, t.ex. främlingsfientligheten i Danmark, ett fungerande
välfärdssamhälle, men det visar i så fall bara att verkligheten som
vanligt inte är helt igenom entydig.)
Det här är den centrala förklaringsmodellen jag menar är försummad. Fast,
som sagt, den försummelsen kan man inte utläsa av din artikel, det vara
bara fråga om min slarvighet i läsningen!
|
|