|
Offentlig
sysselsättning
2007-06-17 söndag
Att statliga och kommunala verksamheter skulle vara ineffektiva är en
gammal och inrotad föreställning, en gång i tiden någorlunda sann. När
stat eller kommun bedrev verksamheter i företagsliknande former var de
noggrant kringgärdade av byråkratiska regelverk som utgjorde en garanti
för att konkurrens med privata företag blev tillräckligt försvårad.
Offentlighetsprincipen och vinstförbud räckte ensamt ganska långt för att
hämma utvecklingskraft och innovationsanda.
De offentliga verksamheterna inrättade sig efter det påbjudna klimatet.
Lönerna låg långt under den privata nivån, men i gengäld var
anställningstryggheten stor. Människor som accepterade en lägre lön mot
att få ett lugnare arbetstempo hade förr i tiden den offentliga sektorn
att tillgå. Statens kaka var liten men säker.
Men man bör alltså hålla i minnet att den bristande effektiviteten var
tillskapad genom politiska beslut, och inte något som låg i statens eller
kommunernas natur. Nu när regelverken har luckrats upp, och staten kan
agera ägare som vilket holdingbolag som helst, får vi belägg för detta,
med Vattenfall som ett av flera tydliga exempel. (Kanske ser vi här ett
skäl till brådskan med privatiseringarna: att snabba på innan en gammal
myt blir alldeles föråldrad.)
Som en sidoeffekt till utjämningen mellan offentliga och privata ägare har
också pressen på de anställda blivit mer lika. Stat och kommun är inte
längre trygga arbetsgivare, även om löneskillnader gentemot privata
företag kvarstår. I själva verket sker en stor del av utslagningen från
arbetsmarknaden i den offentliga sektorn. Människor som inte förmår
prestera lika mycket som andra har numera ingenstans att vända sig. Här
ligger självfallet en avgörande förklaring till utanförskapet, och inte i
att ersättningen till sjuka och arbetslösa skulle vara för höga.
Vinst kontra sysselsättning
2007-08-16 torsdag
Det krävs en läkare, som på gårdagens DN debatt, för att konstatera att
utslagningen ur arbetslivet i grunden beror på vårt ekonomiska system
(något som ekonomer låtsas att inte förstå). Varje företags
vinstmaximering leder till en fortlöpande minimering av arbetsstyrkan, och
på dem som blir kvar ställs allt hårdare krav. På det viset garanteras att
en stor grupp inte kommer in i arbete, och att utmattningssyndrom blir
allt vanligare hos de övriga. Kostnaderna för det hela får bäras av de
vanliga medborgarna över skattsedeln.
Om företagen i snitt hade nöjt sig med ungefär 60 procent av de nuvarande
rekordvinsterna och använt resten för nyanställningar skulle hela den
miljon människor som nu befinner sig i utanförskap kunnat ges arbete för
en månadslön på 15 000 kronor. Även om detta är ett helt otänkbart
scenario så belyser det problemets kärna: huvudansvaret för utanförskapet
ligger på de mekanismer som styr det kapitalistiska näringslivet.
Att som Försäkringskassan i stället vilja straffa de utslitna med
utebliven sjukersättning visar på en deformering av elementärt mänskligt
tänkande. Förslaget drogs tillbaka för "noggrannare utredning" men hann ge
en glimt av en politik utan minsta skymt av empati och förståelse för
problemen. Naturligtvis kommer det att kopplas samman med regeringens
övriga politik och blir ytterligare en spik i kistan för alliansen i valet
2010.
2007-09-23 söndag
I fredags (21/9) berörde vi det makalöst vinstrika företag som högst av allt
tycks prioritera att hålla nere arbetsstyrkan till minsta möjliga antal:
"Om vi nu betraktar hela den bilden, hur sannolikt är det att ett sådant
företag skulle börja anställa mer än hittills bara därför att lönenivån
blir en aning lägre? Pengar är ingen begränsning för det företaget. Det är
någonting annat." Samma sak gäller säkert för alla de företag som
tillsammans under ett år hämtar hem vinster i storleksordningen tio gånger
de samlade löneökningarna. Att till varje pris vilja maximera vinsten kan
inte vara en uttömmande förklaring. Här finns ett obegränsat fält för
verkligt intressant empirisk forskning inom våra ekonomiska institutioner.
Skulle man i brist på sådan forskning spekulera så skulle en faktor kunna
vara makt. De anställda har genom facken lagliga och styrkemässiga
möjligheter att kringskära företagsledningarnas makt. Möjligheterna är
mycket begränsade, men som princip är de tydligen mycket viktiga för
ledningarna att motverka. En annan näraliggande faktor är att en minsta
möjliga arbetsstyrka under högkonjunktur gör det lättare att ta de svåra
besluten om nerdragningar i lågkonjunkturer.
Effekten av de slimmade organisationerna blir först och främst att
arbetslivet reserveras för de friska och produktiva. Förvisso är antalet
arbetstillfällen inte är en konstant utan är en högst variabel storhet.
Men den viktigaste parametern i den funktionen är konjunkturen, och om
vårt näringsliv som helhet under en av de starkaste konjunkturer vi
upplevt inte lyckas dra nytta av uppemot 30 procent av alla i arbetsför
ålder så inser man att problemet inte kan vara något annat än rent
strukturellt. Trixande med några skattesatser och bidrag har naturligtvis
ingen avgörande effekt på den mekanismen.
Man erinrar sig hur den borgerliga regeringen på 1970-talet försökte möta
den dåvarande lågkonjunkturen med alla upptänkliga gåvor och bidrag till
företagen. En kvinnlig företagare utrustad med sunt förnuft svarade på en
fråga om vad hon ansåg om regeringens åtgärder: - Jag behöver inte det
där. Vad jag behöver är att folk köper mina varor.
På motsvarande sätt är det något radikalt annorlunda än regeringens
nuvarande åtgärder som behövs för att alla människor skall kunna få jobb.
Vad det kan vara vet inte den akademiska ekonomiveteskapen eftersom den
inte behandlar sådana viktiga frågor.
Sysselsättningskrisen
2010-06-22 tisdag
En mail till DN Debatt, av skäl som framgår:
Själva faktum
att det privata näringslivet inte netto har skapat någon ny sysselsättning
på 70 år börjar till sist bli möjligt att nämna, nu på DN Debatt av Patrik
Engellau och Thomas Gür (22/6). Någon ny insikt tycks däremot inte infinna
sig, och den aktuella artikeln är lika ytlig, och ytlig på samma sätt, som
sina enstaka föregångare. Författarna riktar på sitt tunna underlag dock
en kraftfull uppmaning till regeringen: ”Nu behövs statsmannaskap. Det
gäller att vidta åtgärder som ingjuter framtidstro och entusiasm hos
Sveriges företagare. Här, om någonsin, är uttrycket den enda vägen fullt
befogat.”
Av folk som talar med så myndig stämma väntar man sig åtminstone ett
konkret förslag på en sådan rejäl åtgärd. Det enda författarna har att
föreslå handlar om tre i sammanhanget minimala frågor som enbart gäller
småföretag: fåmansbolagsreglerna, sjuklönen och pensionssparandet. Det som
förenar dessa förslag med alla andra liknande detaljer som framförts i
debatten är att de inte kan förklara den 70-åriga trenden, dels på grund
av sin relativa obetydlighet, dels därför att de helt enkelt inte ens
varit aktuella mer än en kortare tid av den perioden. Typexemplet som
många andra tar upp är Las, som överhuvudtaget inte fanns under de första
30 åren av det privata näringslivets relativt sett fallande betydelse för
sysselsättningen.
Den som ser lösningen i en ny och härlig framtidstro måste kunna belägga
vilka konkreta brister i den vägen som har lett fram till problemen. Där
har artikeln inget annat än löst prat att bidra med. I själva verket har
vi i en stor del av världen, sedan nyliberalismens maktövertagande på
1980-talet, upplevt en företagarvänlig ekonomisk politik utan motstycke
under efterkrigstiden. Näringslivets samlade produktionsresultat har med
ökande andelar överförts från arbete till kapital, vilket har lett till en
väldig koncentration av egendom och makt till den ekonomiska eliten. Om
investeringarna av detta ansamlade kapital inte har resulterat i ökad
sysselsättning så måste orsakerna vara betydligt mera fundamentala än att
bara handla om byråkratiska problem för företagen.
Mest näraliggande förklaring är att den enorma ökningen av
produktiviteten, i samverkan med vinstkrav som bara tycks bli alltmer
upptrissade, kontinuerligt minskar behovet av arbetskraft med en gradient
som andra åtgärder inte förmår uppväga. Produktivitetsökningen i sin tur
beror direkt på teknikens allt snabbare utveckling. Så länge den
utvecklingen fortsätter exponentiellt, och näringslivets organisering i
vinstdrivna företag inte ändras, kommer den privata sysselsättningen inte
att kunna ökas med aldrig så mycket framtidstro. (Den teoretiska
marknadsekonomins jämviktsskapande mekanismer har ingen kraft för att lösa
detta slags problem. De är och förblir idealistiska tankekonstruktioner
som ständigt desavoueras av verkligheten.)
Under sådana förutsättningar har det privata näringslivet för gott spelat
ut sin roll för att öka sysselsättningen i arbetslivet. Det var slutsatsen
i ett inlägg jag erbjöd DN Debatt för ett tag sedan. Bra mycket viktigare
och allvarligare än Engellaus och Gürs förutsägbara fraser (om jag får
säga det själv).
2010-07-09 fredag
Ett par tjänstemän med anknytning till SCB tar på DN Debatt idag på
sig uppgiften att tona ner ungdomsarbetslösheten. Deras argument är säkert
riktiga, men ändå fullkomligt otillräckliga. De lyfter fram alla som
egentligen studerar, men som söker jobb för att ha som bisyssla, en grupp
som med EU-regler numera skall räknas in i arbetslöshetsstatistiken.
Däremot förbigår de alla som egentligen skulle vilja ha ett arbete, men
som är tvungna att fortsätta
studera bara därför att det inte ens är någon idé att söka jobb. Borta ur
statistiken är också alla som jobbar svart, alla som sitter hemma vid
datorn försörjda av mamma, de som sysslar med kriminalitet och så vidare.
Att med passivt inhämtade siffror få en verklighetstrogen bild av detta
svårfångade läge är troligen ogörligt.
Om en statistik som ger en ungdomsarbetslöshet på vad som helst mellan 7
och 47 procent, beroende på vilka premisser man utgår från, gäller den
kända sociologen Saskia Sassens omdöme: ”arbetslöshetsstatistiken är ett
skämt”. Helt andra mått behöver lyftas fram som de centrala, t.ex. andelen
"legitimt" sysselsatta (med jobb eller studier) i en given åldergrupp,
justerad för bl.a. andelen som sitter av ett individuellt gymnasieprogram
men egentligen vill ha ett jobb. Men
det kräver mera djuplodande studier än SCB:s för att få en någorlunda
riktig uppfattning om hur ungdomarnas verklighet faktiskt ser ut.
2010-07-13 tisdag
En webbkommentar (krav: max 500 tecken) på DN.se till en artikel
idag på DN Debatt:
Arbetsmarknader fungerar inte enligt skolboken. Länder med extrema
låglöner och svaga fack har oftast den högsta arbetslösheten. I
marknadsekonomierna har lönerna sjunkit under 30 års tid, i relation till
kapitalets avkastning, utan effekt på antalet jobb, som i den privata
sektorn inte är fler än de var 1940. Med kraftiga subventioner kanske en
ung person kan få jobb, men bara på bekostnad av någon annan. Sandberg får
nog fördjupa sin livslånga analys.
Nils-Eric Sandberg skrev en gång i tiden ledare i DN, inte sällan i
form av utdrag ur den nationalekonomiska kurslitteraturen för nybörjare.
Nu återkommer han med ett inlägg som helt följer den gamla mallen:
arbetslösheten bland unga kan lösas genom lägre löner, vilket facket
förhindrar. Att unga inte får jobb är alltså fackets fel: "Här ligger
vad jag förstår, efter ett yrkesliv av analys, grundproblemet i svensk
arbetsmarknad". Den sortens intellektuella höjd på
ledare i DN blev man tvungen att vänja sig vid på den tiden.
(Marknadskrafterna fungerade dock på så sätt att man snart lärde sig att
hoppa över Sandbergs texter.)
När politiska preferenser infiltrerar en problemställning så griper
fördumningen ofta omkring sig. Redan efter en ytlig betraktelse av
sysselsättningsfrågan inser varje normalbegåvad person att orsakssambanden
är tämligen sammansatta. Sandberg och andra likasinnade reducerar
problematiken så långt som det krävs för att nå fram till det verkliga
syftet: att angripa fackets roll och försöka minska dess inflytande (makt
är ett alltför överdrivet ord). Den sortens tendentiösa förenklingar slår
bara tillbaka och avslöjar upphovsmännen som politiska frasmakare, utan
genuint intresse att verkligen analysera sakfrågan.
2010-08-28 lördag
DN återkommer på ledarsidan med jämna och täta mellanrum till sin
moralistiska syn på sjuka och arbetslösa. Man känner sig förflyttad till
något gammalkonservativt forum. Igår var det en Niclas Ericsson, som fick
följande replik:
Du skriver i din spalt igår - där
arbetslösheten reduceras till en privatmoralisk fråga - om Sahlins och
Reinfeldts olika reaktioner på ungas inställning till arbete. DN:s
ledarsida har ganska enträget anlagt samma moraliska aspekt också på sjuka
och andra bidragstagare. Men eftersom de utanförståendes moral inte har
något alls med problemet att göra, så är den sortens skuldbeläggning i sig
lite dålig moral.
Ett odiskutabelt faktum fokuserar på det enda problemet av betydelse,
nämligen att den privata företagssektorn i Sverige idag inte
sysselsätter fler personer än den gjorde 1940. Under den perioden har
befolkningen ökat med 50 procent, och BNP med 400 procent. Förklaringen är
den enda rimliga: produktivitetsökningen har möjliggjort - och vinstkraven
har verkställt - en löpande slimning av företagens personalstyrkor.
70-årsperioden med början 1940 har inneburit en fullkomlig teknisk
omvandling av samhället. Vid periodens början sysselsatte jordbruket 32
procent av arbetskraften, vid dess slut 3,2 procent. Men
jordbruksproduktionen har trots det ökat. Även om det kan vara svårt att
riktigt visualisera den enorma produktivitetsutveckling som tekniken har
åstadkommit, så bör det ändå vara möjligt att se hur obetydliga
regeringarnas tillgängliga politiska verktyg vid en jämförelse har varit.
Ännu mindre betyder givetvis utbudet av arbetskraft. (Den energi ungdomar
lägger ner för att få jobb bestämmer bara vem som får och vem som blir
utan; totala antalet sysselsatta påverkas naturligtvis inte.) Det enda som
har räddat svensk arbetsmarknad från fullkomlig kollaps är att den
offentliga sektorn genom politiska beslut har kunnat ge jobb till de
arbetssökande som den privata sektorn inte behöver. Men det räcker inte.
Utanförskapet är oförändrat, och stort.
Att i det läget fokusera på ungdomarnas inställning till arbete kan
förefalla som moraliskt översitteri. Den unge man som inte varit ”sugen”
på att arbeta under flera år kan i själva verket sägas reagera adekvat och
rationellt. För dem som blir utestängda från en av livets viktigaste
kvaliteter: att få ingå i det sociala sammanhang som arbetet innebär, kan
det vara nödvändigt för den mentala hälsan att på ett eller annat sätt
rationalisera bort sitt behov av arbetsgemenskap.
2010-08-31 tisdag
Niclas Ericsson svarade vänligt på lördagens replik, men vidhöll sin
uppfattning att ungdomarnas inställning till arbete inte är utan betydelse
för sysselsättningen. Ett svar:
Tänk
dig ett fattigt land där det råder vattenbrist. De som vill och orkar gå
långa sträckor varje dag för att hämta det vatten som finns klarar sig,
till de övriga blir inget kvar. Kan vi tänka oss en diskussion om
vattenbristen som nästan enbart handlar om att folk borde ta sig samman
och leta vatten? När saken ändå bara skulle gälla vilka som blir
offer och inte hur många.
Man kan förlänga analogin och anta att en industri uppströms lägger beslag
på det vatten som folket saknar. Då blir den moraliska frågan odiskutabel,
och det gäller bara att lära av metaforen.
Du tar särskilt upp flytt till annan ort som ett sätt att lättare få jobb.
Det kan fungera för den individen, men någon annan får då inte det jobbet,
och sysselsättningen påverkas inte. Resonemanget skulle någorlunda stämma
bara om det fanns en plats i landet med ren nettobrist på arbetskraft, men
inte ens Stockholm är en sådan ort.
Grundfelet ligger i ekonomernas dogmatiska tro på en marknadsteori som
saknar verklighetsförankring, en tro som nyliberaler har utvecklat till
ren fundamentalism och som till sin kärna är politisk. Tillämpad på
arbetsmarknaden betyder det utbudspolitik, dvs. just att sysselsättningen
huvudsakligen skulle bero på folks vilja att arbeta. (Där nyliberala
dogmer har påtvingats länder med ekonomiska problem har effekten mestadels
blivit ett dråpslag för sysselsättningen.)
Utbudet av arbete är naturligtvis inte en helt och hållet försumbar
faktor, men ändå i det stora hela marginell. Alliansregeringen gjorde
tämligen brutala ingrepp för att öka arbetsutbudet, och åstadkom en
begränsad effekt, men alltihop sprack på första lågkonjunkturen. (Den
sysselsättningsökning jämfört med 2006 man talar om matchar inte på långa
vägar ökningen under samma tid av antalet människor i arbetsför ålder.)
Kvar är egentligen bara de problem som ingreppen skapade.
Nyckeln till hela frågan hittar man i stället (som sagt) i det enkla och
klargörande faktum att den privata företagssektorn i Sverige inte
sysselsätter fler personer idag än den gjorde för 70 år sedan. Vi har
knappast haft 70 år av konsekvent inkompetenta regeringar, oavbruten
lågkonjunktur eller ihållande brist på arbetsmoral. Men vi har haft 70 år
av kraftig produktivitetsökning och ihållande krav på företagsvinster.
Därifrån kan man starta tankeverksamheten.
Omedelbart inses, som matematikern säger, att sysselsättningen kan ökas
genom att kapitalägarnas anspråk på produktionsresultatet minskas och att
motsvarande resurser satsas på personalstyrkan. Som bonus skulle säkert
hälsa och välbefinnande hos de anställda öka. Problemet är att det inte
finns några styrmedel för att tvinga företagen till något sådant. I själva
verket gör äganderättens helighet ett sådant förslag komplett omöjligt att
ens formulera.
Det finns den risken med DN:s populistiska fokusering på bidragstagare av
alla slag att människor börjar tänka lite längre och djupare. Då slår det
tillbaka, och fler får den lite unkna känsla som jag har fått. Dagens
Nyheter är en alltför bra tidning för att röra sig i sådana grumliga
vatten. Detta sagt som ett gott – och ärligt uttryckt - råd från en gammal
man (och prenumerant sedan snart 40 år).
-2010-09-01 onsdag
Det kom ett utförligt och välmenande svar från Niclas Ericsson, med
vändande post. Han menar i kort sammanfattning att vi bör lita på att
många av de marknadsekonomiska mekanismerna tillsammans kan bidra till att
föra utvecklingen framåt, och sysselsättningen uppåt. Analogin med
vattenbrist tillbakavisar han eftersom en arbetslös har möjligheter att
påverka sin situation, som den vattenlöse inte har. (Om man vill se en
skillnad där, så försvarar det givetvis ändå inte att debatten handlar så
mycket om individernas skyldigheter.) Ett svar på svaret:
...
Jag håller med om nästan allt du skriver, även om jag strax återkommer
till det väntade ”men”. En detalj vill jag dock ha en annan syn på redan
här. Att utbudet av arbetskraft ”är den helt avgörande faktorn” för
sysselsättningen har faktiskt varit alliansregeringens ledstjärna för alla
dess viktiga beslut. (Det var denna fixering vid utbudstänkande som fick
Magnus Henrekson att för tre år sedan skriva på DN Debatt att regeringen
inte förstår sig på ekonomi.) Likaså (det var där jag inledde) har DN:s
ledarsida haft en klar lutning åt samma håll, inte minst i den nu
fleråriga kritiken av bidragssamhället.
Arbetsmarknaden är som du visar dynamisk. Gamla jobb försvinner och nya
tillkommer varje dag. Och marknaden löser den saken på det hela taget
funktionellt. Folk utbildar sig, flyttar och anpassar sig till de jobb som
för tillfället finns, och företagen får i stort sett den personal de
behöver. Men jag tog en radikal genväg förbi hela den skolboksdelen,
eftersom jag siktade på ett mycket mer avgörande fenomen.
En liten sak kan jag för skojs
skull invända mot: den om att börja sälja mackor i tunnelbanan (om
entreprenören nu får alla de olika tillstånd som krävs). Endera av två
saker kan hända: 1) Den som köper en macka av nyföretagaren avstår från
att köpa motsvarande vara av någon annan = nollsummespel. 2) köparen får i
sig en macka för mycket, vilket antagligen inte är bra för hans hälsa på
sikt.
Att nya marknader skapar nya jobb är överhuvudtaget inte så självklart på
grund av att efterfrågebegränsningen ligger i systemet. I normalläget
gäller att den som köper en ny vara eller tjänst flyttar ett belopp som
annars skulle kommit andra delar av marknaden till del. Möjligheterna att
öka verklig nettoefterfrågan skapas däremot av t.ex. produktivitetsökning
via den tekniska utvecklingen.
Du har alltså
rätt i att mängder av faktorer påverkar möjligheten för individer att få
jobb, men det jag visade var att den aggregerade sysselsättningen i
samhället inte styrs av vad som sker på mikroplanet. Ett tungt belägg för
det påståendet ger den här enkla bilden:
Diagrammet
är värt att betrakta med eftertänksamhet. Vi är idag 3 miljoner (nästan 50
%) fler människor i Sverige än vi var 1940, men privata företag
sysselsätter knappt en enda person mer än då. Orsaken till detta
egentligen häpnadsväckande misslyckande kräver en fundamental analys som
inte kan ha något att hämta hos faktorer som ungdomens arbetsmoral eller
annat mikroekonomiskt finlir.
Min analogi med vattenbrist är inte bara riktig utan i själva verket en
underdrift. Här har vi att göra med en trendmässig minskning av
antalet verkligt existerande jobb och en samtidig kraftig ökning av
arbetskraften. (Att man teoretiskt sett kan skapa nya jobb själv
blir inte mer än en tankelek, eftersom den möjligheten bevisligen inte har
åstadkommit någon ökning av den totala sysselsättningen. En tankelek som
också lägger ansvaret för ett systemfel på enskilda individer.)
Katastrofen har undvikits genom att offentliga anställningar har ökat
dramatiskt. Men vi kan troligen vara överens om att sådana jobb inte
tillkommer genom marknadsteoretiska fenomen utan genom politiska beslut,
eller planekonomiska om du så vill. De faller alltså utanför vår
diskussion.
Jag kan inte se annat än att min slutsats står sig: orsakerna till att
privat sysselsättning i relativa termer har minskat katastrofalt skall
sökas i faktorer som produktivitetsutveckling och vinstkrav från
företagens ägare. Vad man gör åt den saken borde vara det som debatten
handlade om. En sak är säker: ”vindkraftslösningar” kommer man ingen vart
med.
PS.
Diagrammet baseras från data framtagna av Inst. för ekon. hist., SU
(t.o.m. 2000) och från Ekonomifakta (2001-2009), i båda fallen
tillgängliga på Internet.
2010-09-03 fredag
Ericsson har inte svarat på min mail från i onsdags, vilket inte är att
vänta (han har redan svarat en gång mer än ledarskribenter brukar, så det
ligger ingen kritik i det). Men man kan inte vänta att han skall lyfta
fram privatföretagens misslyckande i någon tidningstext. Som jag har
snuddat vid så har saken nämnts i förbigående i DN vid ett par tillfällen, men utan analys eller
reaktioner.
Ekonomisk debatt (nr 1, 2009) hade en artikel som bekräftade historiken
och förfinade analysen genom att redovisa förändringarna inom olika typer
av företag. Så uppvisade t.ex. stora svenska industrikoncerner en markant
nedgång i sysselsättningen (för perioden 1977-2005), medan mindre företag
hade en bättre utveckling.
Att den anmärkningsvärda stagnationen på svensk arbetsmarknad borde vara en
anomali för ett samhälle där principerna för neoklassisk nationalekonomi
antas råda förbigås som seden föreskriver. Man hittar bara ett enda försök
till förklaring av situationen, nämligen att storföretagen flyttar
produktion till låglöneländer. (För ekonomer som yrkesmässigt bör tro på
marknadsmekanismerna är det inte ens en förklaring. Varför skapar
marknaden inte ny sysselsättning till den lediga arbetskraft som då
frigjorts?)
Författarnas förslag till åtgärder blev förutsägbara. Man visar att den
offentliga sektorn visserligen har räddat svensk arbetsmarknad fr.o.m.
1965 och framåt. Men i den avslutande diskussionen drar man
(den vetenskapliga?) slutsatsen att: "vägen att expandera sysselsättningen
genom ökat skattetryck förmodligen är stängd".
Kvar blir som vanligt det tunna standardförslaget att analysera "hur den
förda ekonomiska politiken påverkar svenska privatpersoners vilja och
möjligheter att starta och expandera företag", Mauds mantra, med andra
ord. Det kan upprepas i oändlighet utan resultat.
Ett bättre förslag till förklaring av hur hela tankegången har hamnat så
snett är att ekonomer har för klen talang och/eller utbildning i matematik
för att förstå kvantiteter, och relationer mellan kvantiteter. Den bristen
skapar svårigheter att förstå skillnaden mellan väsentligt och
oväsentligt, och därmed att ta itu med att huvudfrågan först. Genom den
bristen skapas däremot utrymme för den ständiga och ogenerade
politiseringen av nationalekonomin.
2010-09-05 söndag
Niclas Ericsson svarade ytterligare en gång; där fick jag fel! Men han
köpte inte min kommentar när det gällde att sälja mackor i tunnelbanan.
Han såg där ett cirkelresonemang, och menade att efterfrågan på tjänster
inte är ett nollsummespel. Ett svar:
Vi närmar oss problemets kärna: hur skapas nya jobb?
Under de 100 000 år eller så när människan levde som jägare/samlare
uppstod netto inga nya jobb, och heller ingen välståndsökning. (Eller med
vårt smörgåsexempel: att bre mackor åt varandra skapar inga jobb.) Den
ekonomiska utvecklingen började först så sakta med jordbruket, och med
exponentiell fart först efter den industriella revolutionen.
Nyckelbegreppet är arbetsproduktiviteten, som till helt dominerande del är
en följd av de tekniska framstegen.
Med en förenklad beskrivning: Nya resurser skapas när de som deltar i den
ekonomiska verksamheten producerar allt mer per tidsenhet. De nyskapade
resurserna kan användas för att generera helt ny efterfrågan på varor och
tjänster, som i sin tur möjliggör helt nya jobb. Men naturligtvis finns
det mängder av faktorer som komplicerar den här huvudlinjen.
En sådan faktor är utrikeshandeln, och det finns fler. Problemet med den
ekonomiska debatten är att dessa sekundära fenomen mestadels intar
huvudrollen. Ekonomer tycks ha svårt med relationer (”>” och ”<”) och
därmed svårigheter att se vad som är viktigast, och att därför ta det
först.
Produktiviteten har dock en följdeffekt, och det är den vi upplever i det
mogna industrisamhället sedan mer än ett halvsekel. Med större
effektivitet krävs allt färre anställda, och färre anställda betyder högre
vinst. Eftersom de intressen som inkasserar vinsten också är de som fattar
besluten blir resultatet inte överraskande. Och när produktiviteten, som
den har gjort, ökar exponentiellt blir effekten på bemanningstrycket allt
starkare. Med andra ord blir det allt svårare att ”hinna ikapp” med ny
produktiv verksamhet för att skapa jobb i en mängd som dels kompenserar
för de bortrationaliserade och dessutom skapar nya för en växande
befolkning. Svårare än så tror jag inte det är. Men svårt nog!
|
|