|
Allmänt
2010-06-05 lördag
Motiven för modernt kvalitetsarbete i näringslivet har beröring med
altruismens funktion inom evolutionen: det kan vara rationellt allt lägga
resurser på uppfylla andras önskemål nu, även om det för ögonblicket bara
är en kostnad, för att på längre sikt göra en ännu större vinst. Därigenom
ger kvalitetsarbetet företagen en image av oegennytta och omtanke, och i
de bästa företagen inte bara en image utan en verklig fokusering på
kundernas behov. Tanken är förstås att omsorgen om kunderna skall ge en
långsiktig konkurrensfördel.
Betecknande är att det moderna kvalitetsarbetet har sin vagga i Japan. I
mitten av 1980-talet inträffade i tillverkningsindustri där en
kvalitetsrevolution som ledde till en dramatisk ökning av produkters
tillförlitlighet och hållbarhet. Konsumenter jorden runt upptäckte snabbt
vad som skedde och inom ett par år hade japansk konkurrens drivit till
exempel USA:s bilindustri in i en djup kris. Övriga industriländer
tvingades omedelbart följa Japan i hälarna och kvalitetsarbete hamnade i
centrum.
Nästa stora förändring som kom från Japan var lean production, ett
sätt att genom systematiskt förbättringsarbete minska
tillverkningskostnader. Lean production kom eventuellt i vissa
delar i motsättning mot kvalitet, och tog i varje fall över som
prioriterat begrepp. (Kanske är Toyotas aktuella problem med gaspedalerna ett
fenomen som är mer än symboliskt för den konflikten.)
En svensk föregångare inom modernt kvalitetsarbete var Electrolux under
Hans Werthén. En av hans kvalitetsingenjörer skapade senare ett ledande
svenskt konsultföretag inom kvalitetsområdet. Men sedan har antagligen
något hänt i Electrolux (ekonomer som fått för stort inflytande över
policyn? Lean production?). Vi har mera personligt fått inblick i ett
praktikfall som lett till nedanstående avvikelserapport. Jag tar med det
här enbart som en belysande kvalitetsfråga, inte för saken som sådan.
Själva händelsen är ett lyxproblem och som köpare av en lite dyr
utrustning får man räkna med risker. Det gäller alltså inte pengar utan
den mycket intressantare frågan om kvalitetsarbetets status hos
Electrolux. Följande rader e-postade vi till företaget:
För drygt tre år sedan
helrenoverade vi köket och skulle förstås ha nya vitvaror. Vi hade två
önskemål: ismaskin i frysen och induktionsspis. Valet föll på Husqvarna,
som ansågs ingå i Electrolux mera kvalificerade sortiment. Vilket tyvärr
visade sig inte betyda ens elementär kvalitet. Ismaskinen fungerade
överhuvudtaget inte, och vid kontakt med Electrolux serviceföretag fick vi
svaret: ”Ja, vi vet det. Motorn tål inte kyla, men vi arbetar på att ta
fram en ny motor.”!!! Electrolux hade alltså levererat och tagit betalt
för en produkt som man visste inte fungerade. En kvalitetsbrist som heter
duga!
När motorn efter några veckor levererades så lade avfrostningen av. Det
blev ett par månader till med en illa fungerande frys. Efter ett
halvdussin misslyckade reparationsförsök begärde vi, och fick, en ny frys
som faktiskt har fungerat sedan dess. (Men av gammalt misstroende kastar
vi fortfarande varje morgon en prövande blick på termometern.) Ett par
saker utöver dessa var illa skötta vid leveransen så vi fyllde en
enkätblankett ut i marginalerna med våra synpunkter. På det fick vi inget
svar, vilket också indikerar att Electrolux inte arbetar helt seriöst med
kvalitetsfrågorna. (Hans Werthén, den storartade industrimannen och
kvalitetspionjären, skulle roterat i sin grav.)
Nästa erfarenhet blev spisen som tappade funktionen på en platta knappt
tre år gammal. Den reparationen gick på garantin, men strax efter de tre
åren totalhavererade hela spisen och orsakade kortslutning. Det blev att
ringa Electrolux service igen - och köpa en separat kokplatta för att fixa
maten. Reparatören kom och bytte komponenter, men vi fick ingen indikation
på vad kostnaden för reparationen skulle kunna bli. Först när allt var
klart fick vi en uppskattning på drygt femtusen kronor, som när fakturan
kom visade sig mera exakt vara 7 530 kronor. För det beloppet får man en
helt ny spis, om man väljer en vanlig som håller i femton år och inte
någon ur Electrolux illa fungerande lyxsortiment.
Vi fick i alla fall veta att hemförsäkringen täcker den här sortens
kvalitetsbrister (även om man kan tycka att tillverkaren borde vara den
som försäkrar sig mot sina egna fabrikationsfel). Självrisken på 1 300
kronor faller dock på oss.
Som gammal kvalitetsman har jag genom åren fått veta vad Werthén betydde
för modernt kvalitetsarbete i Sverige. Electrolux var alltså en gång ett
föredöme. Det är också av yrkesvana jag skriver den här rätt utförliga
avvikelserapporten. Om Electrolux skulle ersätta oss för självrisken så
vore det en snygg gest, men mera intressant vore att få feedback på vår
feedback. Att få höra att vi kanske har bidragit till någon liten bit av
förbättringsarbetet.
Med bästa hälsningar
...
2008-10-17 fredag
En gång i tiden - före mitten av 1980-talet - gick det an att
tillverka dåliga produkter som hade kort livslängd men ändå måste
repareras ofta. Somliga företag kan ha gillat den affärsidén, man fick ju
sälja mera och hade alltid jobb för reparationsverkstan. Det verkade på
den tiden inte så troligt att tillverkare skulle lägga ner stora resurser
för att förbättra kvaliteten.
Så kom den japanska kvalitetsrevolutionen som förändrade hela bilden. Det
visade sig ytterligt lönsamt att satsa på kvalitet. (Konsumenterna var
inte så korttänkta som många hade trott.) Hela världen tvingades följa
efter, och idag har vi bilar, hushållsmaskiner och hemelektronik som
fungerar och håller ganska bra.
Kvalitetstänkandet spred sig till alla sektorer, till och med till den
offentliga sektorn. Men några branscher kom inte alls med i utvecklingen,
bland annat banker, försäkringsbolag och massmedier, som alla kännetecknas
av att inta ett slags förmyndarställning gentemot sina kunder. Det vi ser
i finanskraschen är en levande illustration till begreppet kvalitetsbrist.
Finansmarknaden har "producerat" skräp och lämnat över problemen till
kunderna, med oöverskådlig ekonomisk ruin för vanliga människor som
resultat.
Att hålla hög kvalitet är att alltid arbeta med kundernas bästa för
ögonen. Av detta har inte funnits en skymt hos alla experter i banker och
finansinstitut. Inte heller tillsynsorgan eller ekonomijournalister har
gjort sitt jobb. Det beror inte på att det varit för svårt och
komplicerat, det är viljan och integriteten som saknats. Vi kan igen bara
erinra om den svenske bankmannen som under fastighetsbubblan på 80-talet
vägrade delta i den huvudlösa utlåningen och därför isolerades i ett
källarkontor. När kraschen kom blev han givetvis rehabiliterad. Svårare än
vad den enkle
bankmannen kunde åstadkomma är
det inte: att använda sin kunskap och sitt sunda förnuft.
Finansskandalen hade aldrig behövt inträffa om alla aktörer i kedjan hade
varit mån om att främja kundernas verkliga intresse, och för det hade
använt all den kunskap de inhämtat på renommerade högskolor. Inga orimliga
lån skulle beviljats, inga fantasifulla "produkter" skapats och inga
köpare av "produkterna" funnits. Inte heller hade vi behövt läsa
ekonomisidornas ansvarsbefriande referat, som om hela saken hade gällt en
naturkatastrof utom mänsklig makt. När ett värderande ord som girighet
förekommit tycks det mest ha varit för att urskulda aktörernas
inkompetens.
Det är hög tid för bank- och finansföretagen att beställa hem ISO 9000 och
börja jobba!
2008-10-18 lördag
Kvalitetsarbetets genombrott, som fick sin start i
tillverkningsindustrin, kom att lägga en etisk dimension till företagens
verksamhet. Visserligen ett lönsamt inslag, men ändå en förskjutning mot
ett mera långsiktigt intresse av att bevara kundernas förtroende. Samma
sak kan sägas om företagens numera stora miljöintresse. Även om det händer
att vinsttrycket ibland leder till bakslag är det ändå en kvalitativ
förändring som skett.
Skulle vi med det se början på en socialt medveten kapitalism? Möjligen en
mycket försiktig början. Som finanskraschen har visat finns det sektorer
som inte ens inlett sin kvalitetsutveckling, och i övrigt kan man bara
tala om ett minimalt embryo till förändring. Robert Weil är en kapitalist
med en uppriktig ambition att tillföra socialt medvetande till
företagsägandet, en bransch som hittills haft kallhamrad känslolöshet som
ideal. Men han står sannerligen ganska ensam.
En och annan har spekulerat i att den globala finanskollaps vi nu ser
skulle vara kapitalismens sista stora misstag, som förhindrar att den
återkommer i sin gamla skepnad. Beroende på politiska preferenser är det
en alltför optimistisk eller pessimistisk föreställning. Glömskan har
alltid varit en lika effektiv medicin mot sådana förändringar efter varje
krasch. Möjligen kan man tänka sig att tjugo år av nyliberal hegemoni går
mot sin ända. Ideologiernas konjunkturer svänger ju på samma sätt som de
ekonomiska.
Till och med direktörer har börjat läsa Marx, har tidningsnotiser låtit
förstå. Det måste man i och för sig gratulera dem till, eftersom Marx
analys av kapitalismen är den mest klartänkta och djuplodande som gjorts.
Men annars kommer nog sådana notiser att läggas i makulaturen som
tillfälliga lustifikationer.
Förutom bankerna är politiken en sektor i stort behov av
kvalitetsutveckling, men det kan vara värt en egen mässa.
2007-05-25 fredag
För att nu gå över till något helt annat så här på fredagskvällen.
Det får bli en hastig inledning till en betraktelse över ämnet Kvalitet.
Och samtidigt en blick på globaliseringens framsida.
Standarden ISO 9001, som innehåller principer och metoder för att uppnå
bra kvalitet, har antagits av 161 länder. Bland dessa länder finns de
allra flesta kulturer, religioner, sedvänjor, språk och andra särdrag
representerade. Tanken att människor i så totalt skilda miljöer kan ha en
gemensam syn på hur god kvalitet skapas är vid första reflektionen
fascinerande. Men vid närmare eftertanke kommer man fram till att det
kanske inte är märkligare än att naturvetenskapen är lika överallt i
världen.
Vad det visar är att kvalitet berör verkliga förhållanden som är oberoende
av kultur. Hela fenomenet att större delen av världen kan enas om en och
samma kvalitetsstandard är också en kraftfull dementi av postmodernismens
relativistiska föreställningar om olika kulturer. ISO 9001 kan tillämpas
på alla former av verksamhet, och är inte begränsad till industrins värld.
Skolor och sjukvård är områden som nu kommit igång med systematiskt
kvalitetsarbete. Snart är det bara individuella, kreativa verksamheter som
inte har behov av den här systematiken.
Vi skall återkomma till frågan om kvalitet på den här webbsidan efter
denna ingress.
2007-05-27 söndag
Den som köpte en europeisk bil 1980 kunde förvänta sig en framtid med täta
och regelbundna verkstadsbesök för reparationer. Eftersom säljarens
marknad rådde kryddades de ständiga driftstörningarna dessutom med ett
ovilligt bemötande på verkstäderna. Efter tio år med ständig ovisshet om
bilen skulle hålla till resans mål kunde man köra den till skroten med
plåten runt om hängande i sönderrostade remsor.
Köpte man sedan en japansk bil 1990 körde man lika lång tid utan problem,
med en bil som alltid startade och aldrig fick motorstopp. Enda
verkstadsbesöken, förutom sedvanlig service, var för normala
förslitningsbyten av ljuddämpare, bromsklossar och batteri (vardera en
gång). Efter de tio åren kunde bilen säljas för en hyfsad slant.
Vad som hade hänt mellan 1980 och 1990 var en kvalitetsrevolution. Med
teorier som hade tagits fram vid universitet i USA och först fått praktisk
tillämpning vid japanska företag fick industriprodukter en dittills aldrig
skådad driftsäkerhet och hållbarhet, dessutom till konkurrenskraftiga
priser. Eftersom det visade sig att konsumenterna uppskattade
kvalitetsförbättringen (mer än många tidigare hade förstått) fick japanska
produkter ett överväldigande genomslag i konkurrentländerna, i sådan
omfattning att till exempel bilindustrin i USA fick stora svårigheter och
att General Motors hamnade på konkursens brant. Enda möjligheten för alla
företag var att anamma det japanska kvalitetstänkandet. Som vi ser har
bilföretagen trots det aldrig riktigt hämtat sig från chocken, och
japanska biltillverkare har behållit ett försprång.
Kvalitetsrevolutionen under 1980-talet var i dubbel mening en kvalitativ
förändring inom tillverkningsindustrin, en utveckling som i historien
förtjänar att nämnas tillsammans med de riktigt stora teknikgenombrotten,
men som ändå har glidit förbi under relativt stor massmedial tystnad. Idag
räknar vi som självskrivet att vitvaror, hemelektronik och många andra
produkter helt enkelt håller. Det blir följaktligen allt svårare att hitta
företag som sysslar med reparationer av sådana produkter, och låga priser
på många varor gör det billigare att ersätta en slutkörd pryl med en helt
ny. Till och med i fråga om bilar utgår vi med stor självklarhet från en
hög driftsäkerhet, dessutom (och trots) allt längre serviceintervall.
Svensk kvalitet var längre tillbaka i tiden ett begrepp. Den byggde på
stabila konstruktioner och en bra slutkontroll, i och för sig viktiga
principer. Nuvarande kvalitetsmetoder ligger dock på en helt annan nivå,
och förutsätter att man gör rätt från början och hela vägen. Kvaliteten
beror enligt detta nya tänkande på hur hela företaget fungerar, från
ledningens sätt att fatta beslut till den enskilde arbetarens utbildning
och kompetens.
2007-10-23 tisdag
Den ganska allmänt utbredda misstron mot privata sjukvårdssystem grundar
sig givetvis på vår föreställning att personliga vinstintressen kan få
företag och enskilda att handla mot våra intressen som patienter.
Egentligen drabbar samma sorts misstro all företagsamhet. Vi tror inte på
reklam utan förutsätter att den syftar till att lura oss på något sätt.
Regelbundet får vi också bekräftelse på våra misstankar när produkter inte
håller vad säljaren lovar. Vi blir ofta missnöjda med leverantören när vi
försöker få rättelse på felaktigheter. Allt sammanfaller till
grundinställningen att "dom gör allt det där för att tjäna så mycket
pengar som möjligt och bryr sig inte om mig som kund".
Mot den här bilden står kvalitetsarbetet. Företag som vill ha
trogna kunder, och som vill att de i sin tur skall sprida positiv PR till
andra, lägger fokus på att göra kunderna nöjda. Sådana företag satsar på
att göra driftsäkra produkter som håller länge, trots att det kortsiktigt
kunde varit lönsammare att göra tvärtom. Som kunder får vi tilltro till
företagets goda vilja, och vi blir märkestrogna. De flesta av oss är till
och med beredda att betala lite mer för den tilliten.
Problemet vi kan ha är att i förväg veta vilka företag som arbetar med
kvalitet och vilka som inte gör det. Till att börja med har det moderna
kvalitetstänkandet bara drygt tjugo år på nacken. Filosofin formulerades
vid universitet i USA, men började tillämpas i Japan. Framgångarna kom
snabbt med den japanska bilindustrins explosionsartade framgång i USA och
Europa, och blev till ett allvarligt hot mot gamla biltillverkare.
Konkurrenterna tvingades att ta efter, men har ännu inte kommit ikapp.
Kvalitetsfilosofin spreds till framför allt andra tillverkande företag,
men dröjde längre med att nå servicesektorn.
Verksamheter som definitiv ligger långt efter i kvalitetsarbetet är
banker, finansinstitut, försäkringsbolag, tidningar och massmedia i
allmänhet. Banker och finansinstitut har länge ridit på sin halvofficiella
ställning som en sorts "förlängning" av statsmakten. I den egenskapen har
man känt sig överordnad och myndig i förhållande till kunderna. En gång
för inte så länge sedan, när finanssektorn var strängt reglerad, fanns ett
berättigande i den attityden. Så är det inte längre, men andan tycks sitta
i väggarna. Det hjälper inte heller att nischbanker konkurrerar med
betydligt bättre villkor och mera kundfokusering, vi är som bankkunder
tröga med att göra förändringar. Mot den bakgrunden blir det begripligt
att fondförvaltning kan syssla med konfiskatorisk prissättning utan att
ansvariga i företagen inser hur förödande det är på längre sikt.
Försäkringssektorn profiterar på sin brist på tranparens, något som man
tycks göra minsta möjliga för att ändra på. Att försöka få grepp om
ogenomträngliga försäkringsvillkor för att kunna jämföra olika bolag är
helt ogörligt för en vanlig medborgare. Gör man en snabbscanning kan man
hitta till synes identiska livförsäkringar som kostar tio gånger mer hos
ett bolag än hos ett annat. Men vad som verkligen skiljer mellan villkoren
får man säkert inte veta förrän man dör. Vår bild av försäkringsbolagen
färgas också av deras roll som professionella betalningsvägrare. Att det
finns märkligt många förbehåll i villkoren blir vi varse när det blir
nödvändigt att anlita försäkringen.
På media ligger det speciella kravet att stå fritt från alla påverkningar,
även från kunderna. En tidning skall inte skriva det som någon begär, och
"någon" inkluderar också läsaren. Så långt finns ett principiellt försvar
för medias brist på kundfokusering. Att denna attityd också sprider sig
till övriga led i produktionen skulle inte vara ofrånkomligt, men
illustrerar hur starkt kulturer kan gripa omkring sig i ett företag.
Sammantaget vet vi alltså inte alltid när det privata vinstintresset leder
till att vi blir kortsiktigt lurade, eller när det yttrar sig i
långsiktigt kvalitetsarbete som sätter vårt intresse i fokus. Innan
utvecklingen mot det senare har kommit längre än vad den har idag får vi
acceptera att misstron mot privata sjukvårdsystem består.
2006-06-16
fredag
Peter Wolodarski ägnar sin spalt idag åt sambandet mellan
sysselsättningen och den svaga tjänstesektorn i Sverige, med huvudtanken
att de svenska skatterna spelar en viktig roll. Länder med lägre skatter
har en förhållandevis högre andel personalintensiva verksamheter. Idén att
söka det bästa ur olika system kan inte kritiseras, och många länder
tittar på det svenska systemet för att försöka lära av det goda. Men
frågan är om det alltid är möjligt, eller om det inte i vissa fall blir
att försöka göra en tulipanaros.
En faktor som tidigt gav svensk industri en konkurrensfördel var att
facket underlättade produktivitetshöjande åtgärder, även till priset av
kortsiktiga effekter på sysselsättningen. Som en del av kompensationen
fungerade det sociala trygghetssystemet uppbyggt av skatter och
arbetsgivaravgifter. En annan del var den solidariska lönepolitiken som
bl.a. uteslöt att det bildades klasser av tjänstehjon (som istället delvis
uppstod i en svart sektor). Betraktar man det hela som ett sammanhållet
system så kan man inse svårigheterna med att skapa nya sektorer som skulle
komma att ligga utanför systemet. För att vara konkret: den höga svenska
produktiviteten kräver en samverkan från arbetstagarna som därför inte kan
utestängas från det förhandlingsbord där villkoren fastställs.
Peter W illustrerar sin tes med exemplen IKEA och Hennes & Mauritz, vars
framgångar skulle bygga på få anställda och låg servicegrad. Nu finns det
mängder av företag med få anställda som inte nått några anmärkningsvärda
framgångar. De två exemplen illustrerar nämligen något helt annat som
ytterst sällan berörs i debatten, kanske för att ekonomijournalister
saknar tillräcklig och konkret företagserfarenhet.
Grunden till
IKEA:s och Hennes & Mauritz framgångar kan sammanfattas med begreppet
kvalitet, i betydelsen att uppfylla kundernas förväntningar och
behov. Båda tillhandahåller genomtänkta, funktionella och hållbara
produkter till låga priser. Båda sätter på ett tydligt vis kunden i
centrum. Detta är nyckeln till deras framgångar.
IKEA:s produkter är anmärkningsvärt ofta bäst i tester, och samtidigt
billigast. Vid varje nytt inköp märker man detaljer som har förbättrats
(ta den lilla sexkantsnyckeln som bagatellartat exempel). När jag tvättar
barnens kläder behöver jag bara se H&M-loggan på hänkebandet för att veta
att de tål riktig tvätt. De enstaka chica plaggen från boutiquen till
dubbla priset och halva hållbarhetstiden kan inte ens tvättas så att de
blir rena.
Det här kan kallas att komma ifrån ämnet, men kvalitet är också
ett viktigt ämne som jag hoppas kunna återkomma till.
Risker
2006-05-31 onsdag
Hjälmtvång för cyklister är på tapeten och DN:s ledarsida är starkt
emot av liberala skäl, en intressant illustration till noteringen 2006-05-22
om legitima inskränkningar av personlig frihet. Samma ledarsida är ju
nämligen starkt för att staten med lag skall styra hur familjer sköter sin
barnomsorg.
Fartgränser på vägarna anses väl som en självklarhet och många tror
kanske att de alltid har funnits. Men i Sverige infördes de 1967, och
bland andra Expressen förde en hård kampanj mot reformen, just med
friheten som huvudargument. Jag erinrar mig
en triumferande rubrik, när fartgränserna var införda, som löd ungefär:
"Förare krockade när han tittade på hastighetsmätaren". Bilbälteslagen
mötte också opposition, och ett argument som går igen idag var att lagen
inte skulle kunna övervakas. Hjälmtvång för mopedister trodde nog många
att de modestyrda tonåringarna skulle strunta i. Idag är hjälmen i sig en
modepryl.
Vi skröpliga människor har lite svårt att värdera risker. När Gösta
Bohman en gång i tiden sade att cykling var farligare än kärnkraft så fick
han ett föraktfullt skratt till svar. Till det är väl bara att säga att om
kärnkraften varje år krävt lika många dödade och skadade som cyklismen så
hade den säkert avskaffats innan man hunnit säga hjälmtvång.
Visst kan man för den liberala principens skull låta folk få
allvarliga hjärnskador för att de inte begriper bättre. Men det finns ett
allmänintresse som gör att det inte bara är den cyklandes ensak: det
kostar samhället ett par miljarder kronor per år för att några skall få
åtnjuta den friheten (och alltför många av dem bli skadade för livet).
Om lagen skulle bli verklighet så finns det en säker prognos: om några år
kommer hjälm vid cykling att uppfattas som en självklarhet, och ingen
kommer att begripa att folk kunde vara så dumma en gång i tiden att de
cyklade barhuvade.
2006-08-10 torsdag
Tillbaka från semesterresa ligger tidningshögen halvmeterhög för
genomläsning. Ser att DN 30/7 erbjuder en helsida åt psykiatern David
Eberhard, som nu följer upp sin hit om "trygghetsnarkomani" på debattsidan
för en tid sedan med en hel bok i samma ämne. Tanken är att Sverige lider
av ett kollektivt begär efter trygghet som inte bara leder till nitiska
krav på lagstiftning, utan till alla möjliga svenska avarter
från onödig arbetsrätt till klagomål på UD för tsunamin.
Låt vara att det finns en sjuklig form av trygghetsbegär liksom det finns
fobier och tvångsföreställningar när det gäller renlighet, mat och annat,
som drabbar ett mindre antal människor. Men det finns också en rakt
motsatt egenhet som man kan kalla trygghetsfobi och som handlar om aversion mot säkerhetstänkande
i sig, och en aktiv drift att utsätta sig
för risker. Människor med den läggningen brukar kallas spänningssökare och
många av dem dras till äventyrliga nöjen som fallskärmshoppning och bergsklättring.
Intressant nog har man funnit en variant av en gen som påverkar den här
läggningen i signifikant grad. Det är genen D4DR - som kodar
för en dopaminreceptor - som är längre än normalt hos spänningssökare. Redan
Akilles med sitt credo: "Hellre ett kort liv fyllt av dåd och ära, än ett
långt utan innehåll", kan ha hört till den här gruppen. Om doktor
Eberhard också räknas hit har han alltså stora föregångare, och det är inte
så svårt att föreställa sig varför genvarianten har överlevt under
evolutionen. Våghalsighet har säkerligen inte varit någon nackdel för en god
reproduktion.
Trygghetsfobin leder ofta till en direkt motvilja mot att skydda sig, i en
grad som rationellt sett ter sig obegriplig. När Eberhard släpper ut
sina barn utan cykelhjälm i stockholmstrafiken så förefaller det för ett
normalt förnuft som en alldeles meningslös protest. Men spänningssökaren
känner olust och leda vid blotta tanken på att skydda sig mot sådant han
inte själv vill uppfatta som riskfyllt. (Vi får bortse från den underliga
motsägelsen att doktorn själv kan tänka sig att använda cykelhjälm i
staden, men inte på landet.)
Lyckligtvis har människor med en normal D4DR-gen varit i
majoritet och omfattat tillräckligt många rationella och beslutskraftiga
individer för att realisera ett tryggare, säkrare och mera välmående samhälle. Jämfört med
medeltiden har det bidragit till att vi inte längre har en medellivslängd
på knappt mer än trettio år. Någon bok i historia och någon i molekylärgenetik
som bredvidläsning till Eberhards skrift är ett fruktbart komplement.
|
|