|
Meningen med
livet
2010-06-16 onsdag
Trygghetsnarkomani har en rationell grund om målet är att minska
riskerna för att drabbas av skada och att eventuellt förkorta livet.
Motsatsen, spänningssökande, har den känslomässiga grunden att livskänslan
ökar när livet på något sätt utmanas. Spänningssökaren upplever tryggheten
som något negativt och hämmande, medan trygghetssökaren lugnt kan strunta
i risktagaren. Hanne Kjöller skrev igår (DN Kultur) om tjusningen i att
sitta på en kafépråm "utan minsta lilla skyddsanordning", och hur detta
blir "ett andningshål i en annars inbäddad, nästan kvävande tillvaro". Och
att "det måste vara mer mening med livet än att bara överleva". Några
rader till HK:
Din think
piece i DN:s kulturdel igår knyter an till en gammal idé som i Akilles
mun låter så här: "Hellre ett kort liv fyllt av dåd och ära, än ett långt
utan innehåll". Det logiska felet är förutsättningen att ett liv med
faror skulle vara den kontradiktoriska motsatsen till ett tråkigt liv.
Självklart finns det mycket annat än den kittlande leken med faror som kan
fylla livet med ett oerhört fascinerande och spännande innehåll.
(Matematik och logik t.ex.)
Akilles syn på saken kännetecknar en klart urskiljbar grupp som brukar
kallas spänningssökare. Intressant nog har man funnit en variant av en gen
som påverkar den här läggningen i signifikant grad: genen D4DR
- som kodar för en dopaminreceptor - är längre än normalt hos
spänningssökare.
Danskar sägs gärna vilja skämta om svenskarnas överdrivna trygghetsbehov.
(Ett helt folk med långa D4DR-gener?) Och många av oss ser med
lätt avund på danskarnas fria och lättsamma livsstil. Men deras obekymrade
syn på faror gör ett märkligt undantag för kärnkraft, som en stor
majoritet är kraftigt emot. Är detta en självmotsägelse?
På ett sätt skulle man önska det. Akillescitatet är hämtat från Oswald
Spengler som gjorde credot till sitt eget, och under 1920-talet var med
och förberedde marken för en viss korpral som lyckades överträffa Akilles
alla tänkbara drömmar. Främlingsfientlighet, misantropisk miljöreligion
och en empatibrist gentemot sjuka och handikappade är bara några exempel
som hör till samma tanketradition. Så låt oss hoppas att danskarnas
överdrivna trygghetsbehov när det handlar om kärnkraft bara är ett
irrationellt undantag från deras verkligen avspända och sköna livsstil.
Trygghetsälskarens avgörande argument mot spänningssökarens lite
nedlåtande självsäkerhet handlar om egoismen. Vår död kan vara omvärldens
problem mer än vårt. När vi försöker optimera förutsättningarna att hålla
oss vid liv skulle det i första hand kunna vara för att våra barn behöver
oss, och att några andra också vill se oss levande. Barnen svarar i sin
tur för en stor del av livskänslan för oss själva. Och sedan har vi listan
utan slut på allt annat livet kan ge den som är det minsta aktiv, utan att
någonsin behöva ta helt meningslösa risker.
Så sätt du på cykelhjälmen och var stolt. Varje år måste 1 500 cyklister
sjukhusvårdas för skallskador bara i Sverige. Några dör. What for?
Andningshål? Come on!
2008-03-28 fredag
Skatan utanför fönstret sliter energiskt för att få loss en liten
kvist från trädet. Hans bo är redan imponerande stort och fyller halva
trädkronan, men han arbetar oförtrutet för att det skall bli ännu större -
och imponera ännu mer på honorna. Hans blinda strävan, styrd av
DNA-molekyler som han inte är herre över, påminner inte så lite om oss
människor i husen nedanför. Vi snickrar och bygger ut, byter kök och byter
bil, antingen det behövs eller inte. Vi kan reflektera över fenomenet, men
det kan inte skatan. Fast det hjälper inte så mycket; vi förnekar i
allmänhet likheterna och rationaliserar med våra mera 'genomtänkta'
syften.
Människans väldiga behov av en högre mening med livet ser vid en
jämförelse ut som ett tillkortakommande. Liksom skatan är vi programmerade
att känna livslust av okomplicerade saker som att arbeta, och av arbetets
resultat. Det är sådana enkla ting som ger oss förmågan att uppleva själva
existensen som något positivt, och att till och med njuta av livet. Men
släpper vi tankarna fria så irrar de sig gärna iväg utanför hjärnans
kompetensområde och fördunklar tillvaron. Vi får lätt samma problem som
komplicerade datorprogram: det blir buggar. När vi istället kan få ut en
hel del livsglädje av att använda hjärnan för sådant som skatan inte
förstår, till exempel hur lika vi är.
Moralen
2007-03-09
fredag
Tor Wennerberg skriver (i DN21/2) om den mänskliga moralens
biologiska grund. Han citerar Noam Chomsky: "Faktum är att vi ständigt gör
moraliska bedömningar i helt nya situationer, och över ett brett spektrum
gör vi det på ett likartat sätt - det vill säga vi avviker inte slumpmässigt
och kraftigt från varandra. Dessutom gör små barn det, mycket fort, och de
gör det också på ett likartat sätt... Om man därför begrundar detta fenomen
finns bara två möjligheter: antingen handlar det om ett mirakel, eller så är
vår moraluppfattning grundad i vår mänskliga natur."
Wennerberg refererar en bok av Frans de Waal som finner stöd för moralens
evolutionära bas i studier av beteendet hos våra närmaste släktingar bland
aporna. Att altruism i den egna gruppen har ett överlevnadsvärde är inte
svårt att inse. Baksidan är att gruppsammanhållningen kan uppamma
fientlighet mot konkurrerande grupper.
Tanken att den själviska genen skulle ge upphov till själviska individer är
alltså ett felslut. Man måste se till evolutionens grundläggande mekanismer.
Gör man det blir det helt naturligt att vi har en medfödd förmåga till
moraliska överväganden.
Hur mycket av filosofin och religionen blir inte överspelat av dessa
elementära fakta? Det märkliga är varför människan med sin avancerade hjärna
har lagt ner så mycket ansträngningar för att skapa ideologier som har till
ändamål att skyla över och förtränga vårt biologiska ursprung och dess
uppenbara manifestationer i vårt beteende. För om vi bara accepterar
evolutionen så faller så många bitar på plats alldeles av sig själva.
Den själviska genen
2007-03-25 söndag
Richard Dawkins senaste bok The God Delusion recenseras nu i
många tidningar. Synpunkter får vänta till efter läsning, men under tiden
kan man göra en återblick på hans genombrott med Den själviska genen
1976.
Det var en bok som erbjöd en sällsam läsupplevelse. Dawkins lyckades göra
evolutionen till ett fängslande äventyr och samtidigt förmedla övertygelsen
av en absolut grundfast teori. Med en glasklar formuleringskonst knöt han
samman den tidens främsta forskning och skapade en lika gedigen som lysande
föreställning av "livets mysterier". Efter Den själviska genen blev
verkligheten på ett helt nytt sätt begriplig och samtidigt mer fascinerande.
Man kunde inte föreställa sig annat än att alla andra läsare skulle göra
samma erfarenhet.
Men vad hände? 1976 markerade slutet av en någorlunda rationell epok, och
början av en radikal reaktion inom filosofi och politik, och en därav
följande renässans för religionen. Strömningar från aprättegången 1925 i
Dayton, som dittills hade hänvisats till civilisationens förhistoria, flöt
åter upp till ytan om än i modernare tappning. Kreationismen stärkte på nytt
sin ställning och gjorde här och där i intrång i skolväsendet i USA.
Obskurantismen, närd av postmodernismen, kastade långa skuggor över det
rationella tänkandet inom olika akademiska fält.
I det perspektivet kan man se Dawkins nya bok som en tyvärr nödvändig
defensiv inlaga. Han har tvingats att ta flera steg tillbaka för att bemöta
grunden för den nya reaktionen. Men detta gäller bara striden om själarna på
en retorisk och politisk nivå. Bakom allt detta brus går forskningen
nämligen framåt och förstärker evolutionens solida byggnad med ständigt nya
hårda fakta. En slutsats är att kreationisterna, som så många andra
tankeskolor i vår postmoderna tid, lever i en imaginär tillvaro helt avskild
från den verkliga värld som kan studeras med öppna ögon och klar hjärna.
Politiken
2007-03-16 fredag
Politik är en intressenas
kamp. Vi tenderar att omformulera verkligheten efter de egna intressenas
mall. Fakta, rationalitet och logik underordnas berättelser som anpassas
till en förutbestämd bild. Journalister på våra mainstreammedia är i det
avseendet lika skenbart aningslösa som deras kollegor på Izvestija var
under sovjettiden. Man kan tycka vad man vill om det, men att säga att det
är oundvikligt är onekligen uppgivet.
Detta att vi håller samman i den egna gruppen, och tenderar att vara
fientliga mot andra grupper, är en av de delar av människans natur som en
gång i tiden hade ett överlevnadsvärde och därför är given genom
evolutionen. Politik som den ser ut idag hämtar sin näring ur denna vår
natur. Men mycket av människans kamp för civilisation har bestått i
medvetet agerande där hjärnan tagit herraväldet över instinkterna. Samma
utveckling är naturligtvis möjlig också i politiken.
Inte bara möjlig utan också i det långa loppet ofrånkomlig. För även om vi
ännu befinner oss på en relativt primitiv nivå, så kännetecknas
mänsklighetens utveckling av en civilisationsprocess som obönhörligen
skrider framåt, om än i långsam takt och med ett och annat bakslag.
(Tillfälliga bakslag som det vi nu upplever i form av postmodernismens
dyrkande av tillbakagång är bara knappt märkbara hack i den uppåtgående
kurvan.)
Grunden för en sådan prognos kan formuleras som en lag. När vi i vårt
samhällsbyggande på alla nivåer använder hjärnan framför instinkterna för
att fatta beslut, så ser vi att resultatet alltid blir bättre. Den
insikten kan inte hejdas utan sprids alltmer i takt med att den ständigt
bekräftas. (Om mänskigheten får överleva tillräckligt länge kommer
evolutionen att föra in den i genmaterialet.)
2007-11-05 måndag
Vår tydligen medfödda tendens att tänka i dikotomier och att sortera
åsikter i partipaket kan ha varit evolutionärt gynnsamt för att hålla
livet tillräckligt förenklat, möjligen en fördel i jägarsamhället. När
tillvaron som hos oss blivit mer komplicerad är det mera produktivt att
kunna hålla fler än en tanke åt gången i huvudet. Ändå tycks det vara rätt
så svårt.
Eftersom åsikter i alla tänkbara frågor inte låter sig delas upp i
enhetliga klossar blir resultatet en rätt stor förbistring. Som "vänster"
betecknar sig bland andra en miljöromantisk, kunskapsrelativistisk och
teknikkritisk falang som har påtagliga likheter med New Age, men också en
rationell, materialistisk och emancipatorisk arbetarsocialism som bygger
på Marx teoretiska grund. Och fler konstellationer finns. Likheterna
mellan grupperna är minimal.
"Högern" förknippas traditionellt med kapitalism, inskränkt positivism och
teknikdyrkan. Men den rymmer också känslobetonade element som nationalism,
rojalism och olika yttringar av moralism. Antingen man ansluter sig till
vänstern eller till högern riskerar man alltså att förskriva sig till
självmotsägande åsikter.
|
|