|
Saussure
2008-03-02 söndag
Maciej Zarembas artikelserie om "kränkningar" på Lärarhögskolan i
Stockholm har fått vederbörlig respons, mestadels positiv att döma av
(och med reservation för) det som DN publicerat. En förtvivlad röst kved
dock att Zaremba hade skymfat hennes världsbild, som bland annat var
uppbyggd på att språket konstruerar verkligheten.
Just så, queerteorins modersmjölk är Saussures semiotik som livnär tanken
att det inte finns någon verklighet utanför språket. För var och en med en
gnutta naturvetenskaplig insikt är detta rent osannolikt nonsens. Vad vi
alla bör förtvivla över är att en del av de blivande lärarna till våra
barn tydligen - fortfarande och överhuvudtaget - är så påverkade av detta
postmoderna mumbo-jumbo. Vi riskerar att få lärare som anser att häxor och
spöken är lika verkliga som solen och månen. Tala om att bli kränkt som
förälder och medborgare!
Hanna Arendt
2008-03-16 söndag
På tal om Hanna Arendt påminns man igen om hur relativismens
femtekolonnare inom vänstern bröt med upplysningstraditionen och därmed
förvandlade sig till höger. Via Horkheimer och Adorno och deras
'Upplysningens dialektik', hamnade man så småningom i knät på Nietzsche
och Heidegger.
Kollaboratörerna inom denna "vänster" hävdade sådant som att nazismen och
fascismen hade sitt ursprung i upplysningstraditionen. "Moderniteten" blev
beteckningen på nästan allt ont, och det nya målet för attacker. I stället
blev det modernt att vara konstruktivist och hävda att all kunskap är
uttryck för maktrelationer.
När denna reviderade "vänster" fått sitt grepp om tillräckligt många
förvirrade själar hamnade den i akademierna, där den fortfarande har ett
oförklarligt inflytande inom humaniora och samhällsvetenskap. Mest
förbryllande är att denna "vänster" inte ser hur mycket höger den har
förvandlats till.
Upplysningsfientlighet tjänar enbart det bestående och reaktionen. Med en
stor del av samhällskritiken desarmerad som postmodernism har de
etablerade maktstrukturerna mycket riktigt kunnat stärka sitt grepp under
de senaste decennierna. Det är hög tid för vänstern att ta en avgörande
konflikt med relativisterna.
Postmodernismen som "vänster"
2008-03-29 lördag
Svante Nordin - idéhistoriker och professor - är något så ovanligt
som en stridbar humanist med en skarp blick för postmodernismens
förvillelser, intervjuad i DN idag med anledning av hans senaste bok
Humaniora i Sverige. Framväxt - guldålder - kris. Själv med en
bakgrund i marxismen på 60-talet har han sin uppfattning klar om när
vänstern spårade ur:
Marxismens anstormning inom universiteten, menar
han, kom att röja vägen för allsköns destruktiva irrläror som
postmodernism, postkolonialism och feminism.
De ersatte sådant som fakta, historia och empiri med spekulationer,
politisk korrekthet och snåriga teorier till den grad att ingen längre kan
känna igen den gamla humanioran, än mindre säga vad den egentligen ska
vara bra för. Om någon ens längre bryr sig.
På frågan om inte postmodernismen snarast kom in
från höger svarar han:
- Jo, jag uppfattar den ju inte som en
vänsterståndpunkt - däremot uppfattar jag den som vänsterns ståndpunkt!
...
- När marxismens utopi upplöstes sökte vänstern något annat, och
postmodernismen fyllde tomrummet. Man hade trott på framsteg och förnuft,
med när det aldrig blev något klasslöst samhälle övergav man tron.
- Själv tror jag ju fortfarande på upplysningen, globaliseringen och
framsteget - precis som Marx... men vänstern tror inte på något av
detta. Det är den som bytt ståndpunkt, inte jag.
Vad Nordin säger är alltså att vänstern har
blivit till sin motsats, vilket man oförbehållsamt måste hålla med om.
(Fenomenet är inte helt unikt. Från den praktiska politiken behöver man
bara tänka på Flyg-kommunisternas omvandling till nazister.) För den
riktiga vänstern borde det vara en prioriterad uppgift att angripa den
postmoderna "vänstern" för dess missvisande benämning. (Symtomatiskt för
den upp-och-ner-vända världen är att högern istället lagt beslag på
upplysningen, en lika omaka koppling.)
Frågan är vem som finns kvar att göra det. Den akademiska "vänstern" är
epidemiskt infekterad. Undantagen (som Nordin) är så isolerade att de
närmast betraktas som rabulister. Inom politiken är Vänsterpartiet
infiltrerat av postmodernt tänkande, liksom för övrigt Miljöpartiet.
Socialdemokraterna är delade mellan den styrande stockholmsfalangen och de
mera rationella och verklighetsförankrade medlemmarna ute i den
industrialiserade "landsbygden". Partiets nuvarande ordförande är via
feminismen påtagligt influerad av postmoderna tankefigurer.
Vad som krävs tycks vara en genomgripande renässans för upplysningens
grundläggande ideal: ett ständigt upprepat medvetandegörande som klargör
att människans förmåga till rationellt tänkande är den enda garantin för
framsteg, fred och allt vad som i övrigt kännetecknar
civilisationsprocessen. Problemet är att historiens svängningar mellan
upplysning och romantik tycks lika omöjliga att styra som ekonomins
konjunkturer. Då skulle det bara återstå att invänta bättre tider. Men
även det omöjliga måste utmanas. Skam den som ger sig.
Mugglarnas värld
2008-04-07 måndag
Till skillnad från
Harry Potters värld, där mugglarna är dömda att leva i okunnighet, så
kan alla barn bli trollkarlar om vi bara låter dem upptäcka böckernas
värld. Åtminstone om vi skall tro en prisbelönt annons från Svensk
biblioteksförening. Mugglare kallas i böckerna om Harry Potter de
människor som saknar magiska förmågor och inte känner till den magiska
världen. Ordet har fått en vidare spridning i bland annat betydelsen "en
omedveten".
Tanken är tydligen att det är bra att läsa, oavsett vad man läser.
Annars kan man tycka att det inte är särskilt allvarligt om
barnen skulle råka missa ett och annat om magins värld, särskilt som den
verkliga världen är oändligt mera magisk. Dragningen till det
övernaturliga är ett fattigdomsbevis hos fiktionslitteraturen, något att
ta till när den verkliga fantasin tryter.
I ordets korrekta mening handlar kunskap om den existerande och
fascinerande verkligheten. Med andra ord är det snarare trollkarlarna än
mugglarna som är dömda att leva i okunnighet. Och kanske Svensk
biblioteksförening.
Anders Olsson
2007-02-27 tisdag
Anders Olsson skriver i dagens DN så här i en recension av en
filosofisk essäbok:
"Humaniora lever i
samtalet. Ett samtal som sträcker sig in i och ut ur nuet, mot fonden av
det förflutnas röster. Det tidigare tänkta blir del i detta fortlöpande
samtal på ett sätt som naturvetenskaperna knappast kan fatta, för den blir
det förflutna gärna passerade hugskott i takt med kunskapens tillväxt.
Om svensk humaniora befinner sig i kris, beror det nog mycket på en brist
på självinsikt och självförtroende. Man ser inte detta samtal som en enorm
tillgång. Det är kanske inte konstigt, då tänkandet på våra breddgrader
haft en så utpräglad nyttoorientering med naturvetenskaperna som modell."
Förutom att detta citat i sig andas bristande
självförtroende, antyder det vad naturvetenskapen anbelangar ett
missförstånd. Man kan hänvisa till Georg Kleins författarskap för en
genomtänkt beskrivning och förklaring av det missförståndet. Han påvisar
övertygande att naturvetenskapen inte förminskar värdet av människans fria
tänkande, vare sig det gäller filosofi, litteratur, annan humaniora, eller
ens religion, helt enkelt därför att renodlad naturvetenskap inte har något
att bidra med i sådana ämnen. Själv är Klein ett levande exempel på att de
båda kulturerna kan samsas förträffligt i en och samma person.
Den konfrontation som nu har skärpts mellan de två kulturerna beror på det
rakt motsatta, nämligen att humaniora har trängt in i naturvetenskapens
hjärtland genom att med postmodern kunskapsrelativism försöka ifrågasätta
den naturvetenskapliga verklighetsuppfattningen. Att naturvetare svarar med
klarspråk på så dumdristiga utmaningar kan inte förvåna någon (se Kleins
Korpens blick). Söker man en orsak till humanioras kris bör man nog
börja med att leta i dess egna tidsbundna paradigm. Litteratur-, samhälls-,
historie- och genusvetenskaperna är några av de områden som har drabbats
allvarligt av postmodernismens relativistiska förvillelser
Upplysningens
dialektik
2007-03-11 söndag
Ett klipp från december har legat i högen för omläsning. Det är
Per Molander som läst ett par nya verk om antimodernismen, reaktionen mot
upplysningen. Några citat:
"På ett djupare plan andas den antimoderna traditionen antiintellektualism
av ganska radikalt slag. Den kan vara religiöst grundad, som hos Herder,
eller mer pragmatisk, som hos Burke eller Joseph de Maistre. In på
1900-talet kunde en tänkare som Oswald Spengler hävda att kunskap ur
historien bara kan vinnas med intuitionens hjälp, inte med intellektets."
"Med tiden kom antimodernisterna att anlägga ett alltmer alarmistiskt
tonläge för att skapa en stämning av akut kris. Politiskt blev det
betydelsefullt, eftersom känslan av kris beredde vägen för radikala
botemedel. Åtskilliga tog steget över till den fascistiska rörelsen under
mellankrigstiden."
"Ett av de märkligaste inslagen i efterkrigstidens idéhistoria är vänsterns
brott med upplysningstraditionen och anammande av relativistiska
förhållningssätt. Portalverket är 'Upplysningens dialektik', skriven vid
krigsslutet av Frankfurtfilosoferna Max Horkheimer och Theodor Adorno. Boken
är en klassiker, i meningen en bok som många talar om men som få har läst.
Tesen är i korthet att 1900-talets alla olyckor - en brutal och alienerande
kapitalism, totalitära statsbildningar och världskrig, antisemitism - är
direkta konsekvenser av upplysningen."
"Horkheimer-Adornos tes klarar inte ens ett enkelt rimlighetstest. Vad är
troligast - att nazismen och fascismen hade sitt ursprung i en
upplysningstradition som argumenterade för människans autonomi, förnuftets
kapacitet, demokrati och universella mänskliga rättigheter, eller i den
reaktion som hävdade nationens primat över individen, intuitionens och
mytens roll på bekostnad av förnuftet, häcklade demokratin och avfärdade
rättigheter som abstraktioner? Hade Hitler och Mussolini förläst sig på
Spinoza och Rousseau? Frågan är retorisk."
"Faktum kvarstår: 'Upplysningens dialektik' blev en bok som kom att bestämma
färdvägen för mycket av efterkrigstidens vänsterfilosofi, en färdväg som
ledde mot relativism och obskyra intellektuella bindningar. Nietzsche och
Heidegger gjordes i all hast om till vänsterfilosofer, trots sitt
komprometterande förflutna. I Michael Foucaults efterföljd blev det chict
att vara konstruktivist och hävda att all kunskap är uttryck för
maktrelationer."
"Den postmodernism som ofta har hävdat sig representera en modern vänster
har i själva verket mer gemensamt med antimodernismen än med vänstern."
"Men vänstern gör nog bäst i att undvika denna frestelse; det är hög tid att
man inom sina gränser erövrar upplysningen åter."
Detta är väl hela saken i ett nötskal och kan knappast uttryckas bättre.
PO Sundgren
2007-03-14 onsdag
Förra sommaren recenserade Mårten Blomkvist (DN 27/6 -06) en
doktorsavhandling om Per Olof Sundman av Johanna Lundström. Vi får bilden av
en författare som var behaviorist, före detta nazist och som svärmade för
den starke mannen. Det hela knyts samman av att Lundström genom hela
författarskapet spårar en kritik av moderniteten. Sundman som modern
romantiker med andra ord.
Signaler i recensionen pekar mot att Lundström närmat sig Sundman från ett
poststrukturellt perspektiv. Modernitetskritiken kommer då att ursäkta mera
diskutabla sidor hos författaren. Blomkvist efterlyste i avhandlingen en
diskussion av hur Sundmans nazistiska förflutna påverkat hans skrivande,
vilket får tolkas som att Lundström glidit förbi den dystra aspekten. Å
andra sidan medger Blomkvist själv att (ett par av) Sundmans romaner inte
skulle "vara så spännande böcker om inte där också fanns ett visst svärmande
för den starke mannen."
Litteraturen svär sig fri från moralen. Författaren har rätt att få sitt
verk bedömt efter litterära kvaliteter och kan då tillåta sig att ha
värderingar som hos gemene man skulle ansetts suspekta. Det är en sak. Men
det intressanta är hur postmodernismens paradigm på stigen från Nietzsche,
Heidegger och de franska filosoferna leder fram till en världsbild i den
svartaste reaktion. Och hur de grundläggande elementen är desamma:
auktoritetstro och relativism i fråga om både kunskap och moral.
Steven Weinberg
2007-05-09 onsdag
Kan filosofer ha fel? Det skulle kunna vara en kuggfråga eftersom
filosofers uppgift bland annat är att definiera begreppet "fel". En nutida,
starkt omhuldad, filosofiskola menar som bekant att föreställningen om fel
och rätt bara är en fråga om språk och konventioner, en social konstruktion
kort sagt.
Många filosofiska framställningar börjar med att referera vad Platon skrivit
i ämnet (gränserna mellan filosofi och filosofihistoria verkar ibland
flytande). Platons ord ges ofta auktoritetens tyngd, till exempel den
klassiska grottliknelsen som illustrerar hans syn på verkligheten som
skenbar, en uppfattning som fallit den nämnda nutida filosofiskolan på
läppen. Men vad händer om Platon har fel i den saken?
Själva åsikten att rätt och fel är relativa begrepp måste givetvis
underkastas sin egen relativism, och kan av den som så behagar betraktas som
felaktig. Konsekvensen blir i sista hand att begreppen "rätt" och "fel" blir
meningslösa. Problemet att definiera dem faller i en postmodern värld under
kategorin klassen av alla klasser, exemplifierad av paradoxen om barberaren
som rakade alla i staden som inte rakade sig själva: rakade han sig själv?
Gåtan saknar allt innehåll för det mänskliga intellektet därför att det
saknas ett definierbart svar.
Tillsammans med Platon, hans föregångare och efterföljare, hade vi kunnat
fortleva med dessa stimulerande tankelekar och fördriva många kvällstimmar
vid brasan med intressanta samtal. Om det inte hade varit för
naturvetenskapen. Det visade sig att människans hjärna, som kunde användas
för så djupsinnig spekulation, också kunde brukas för att klarlägga
verkligheten omkring oss. Steg för steg byggde människan upp en kunskap som
trängde allt djupare in i tillvarons skenbara mysterier. Idag besitter vi en
insikt om verkligheten som Platon inte hade någon möjlighet att drömma om.
Borde det påverka vår syn på Platon som auktoritet?
Fysikern Steven Weinberg har i en text vänt upp den postmoderna torvan av
objektivitetstvivel med en dynggrep. Han pekar på att Thomas Kuhn förkastar
att vetenskapen rör sig mot objektiv sanning av den anledningen att
begreppet sanning inte är definierat. Det är som att säga att om en bonde
inte kan definiera vad en ko är så bör man tvivla på kornas objektiva
existens. Men det är inte böndernas uppgift att definiera kor, utan
zoologernas, liksom det inte är fysikernas uppgift att definiera sanning,
utan filosofernas. "Har de inte lyckats med det är det deras problem." För
precis som bonden kan känna igen en ko när han ser den kan vetenskapsmän i
allmänhet känna igen en sanning när de ser den.
JA Marina
2007-05-18 fredag
Inger Enkvist, professor i spanska, skriver i majnumret av Axess om
José Antonio Marina, en spansk filosof som håller kunskapen högt och (eller
trots det) skriver storsäljande böcker. Han befinner sig alltså långt från
de postmoderna moderiktningarna och formulerar en tydlig kritik av de nutida
akademiska strömningar som fortfarande har en stark ställning i Spanien,
likaväl som i Sverige.
"Det paradigm som i dag dominerar vid universitetens samhällsvetenskapliga
och humanistiska fakulteter, nämligen postmodernismen, fungerar som en
ursäkt för att inte studera olika ämnen grundligt." Och varför skulle man
lägga ner tid på grundliga studier om allt bara är ord eller diskurs som
postmodernismen menar?
"För att illustrera hur förvirrande postmodernismen kan vara berättar Marina
att han, när han för några år sedan undervisade lärarkandidater, brukade
ställa tre frågor. Den första var: Tror du att alla kulturer är lika mycket
värda? De flesta svarade ja. Den andra frågan var: Tror du att det finns
mänskliga rättigheter som gäller alla människor? De flesta svarade ja. Den
tredje frågan var: Är du medveten om de två svar du givit är motstridiga?
Svaret blev oftast en generad tystnad."
Marina anser det vara ett problem att humaniora och samhällsvetenskap drar
till sig personer som inte tycker om matematik och inte är vana vid
systematiskt tänkande, att de ofta till och med föraktar naturvetenskap.
Själv humanist till utbildningen tvang han sig att följa med utvecklingen
utanför sitt huvudämne genom att under tre år att skriva om
naturvetenskapliga nyheter för en bilaga till El Mundo.
Tror han att postmodernismen kommer att leva länge till? "Nej, eftersom
den inte ger några positiva sociala effekter. Den kan inte förklara något.
Människor behöver få saker förklarade för sig."
Ingen av Marinas populära böcker är översatt till svenska. Är det månne ett
mått på postmodernismens grepp om humaniora i vårt land? Märkligt i så fall
hur vi kan falla så lätt för dessa enkla illusionsnummer. I detta Sverige
som i alla andra avseenden fört Upplysningens huvudtankar vidare in i
1900-talet, i en rationell och medmänsklig anda som kan mäta sig med de
flesta andra länder.
Chomsky m.fl.
2006-06-01
torsdag
Dagens inlägg på VoF:s Forum, som svar
till meddebattörer som anser att kritiken av postmodernismen ofta är
svepande och ospecifik:
All kritik av en hel tankeriktning som skall klämmas in på några rader kan
alltid beskyllas för att vara svepande och ospecifik. Men det är ett
otillräckligt debattknep, eftersom man inte kan kräva att all kritik skall
levereras i en hel monografi för att vara giltig. Tvärtom är det väl så att
den som är mån om sitt anseende inte uttrycker skarp kritik kortfattat utan
att ha en god grund att stå på.
Ta detta exempel: "Quite regularly, 'my eyes glaze over' when I read
polysyllabic discourse on the themes of poststructuralism and
postmodernism; what I understand is largely truism or error, but that is
only a fraction of the total word count." Kritiken, svepande förvisso, är
Noam Chomskys men resten av artikeln är nio sidor skarp analys som kan läsas
här:
http://www.zmag.org/ZMag/articles/chompomoart.html
En bra introduktion i de olika postmoderna riktningarna ger Keith
Windshuttle i The Killing of History,
och samtidigt en hård kritik av idéernas konsekvenser för
historievetenskapen. Postmodernisternas naturvetenskapliga eskapader kan man
följa i Sokal och Bricmonts
Fashionable Nonsense som jag kort
refererar på min sida
http://www.schaff.se/artiklar/sida003.htm
Men läs hela boken, den är dråplig! Detta bara som exempel på kritik som
varken är svepande eller ospecifik, och det finns mycket mer av det slaget.
En filosofisk skola kan givetvis förefalla ge många intressanta och viktiga
bidrag till tänkandet, men den måste klara att stå emot kritik av dess
fundament. Problemet med postmoderna riktningar är att de avvisar själva
möjligheten till kritik eftersom varje berättelse är så god som en annan.
Kunskapen anses relativ, vilket klart framgår av x citat ur mästarnas
skrifter, men likafullt kan förnekas av den som så önskar genom att hänvisa
till y andra citat. Sådana läror har problem i den verkliga världen och
därav min prognos om deras långsamma död.
2006-06-02 fredag
Svar till Marcus på VoF:s forum, som
inte godtar svepande kritik:
OK, Marcus, jag håller med om att svepande och ospecifika påståenden kan
vara felaktiga, t.ex. om de har formen: "allt som alla postmodernister sagt
och skrivit är nonsens." En sådan kritik kan ingen belägga. Men om man som
Chomsky säger att det han har läst av postmodernister, och begripit, är
huvudsakligen självklarheter eller felaktigheter, så kan man nog räkna med
att han har underlag för att kunna utveckla och motivera sin åsikt.
Det generaliserande jag själv skrev är: "istället har vi fått en postmodern
hegemoni som håller ordet högre än kunskapen". Nu är det svårt att avvisa
det senare ledet i meningen eftersom det är en grundsats inom semiotiken,
strukturalismen och de flesta senare grenar på postmodernismens träd. Belägg
hittar man lätt i citat från Saussure och hela vägen framåt. Det första
ledet, om ev. hegemoni, är väl en smaksak och inte särskilt förolämpande.
Till sist: om man avfärdar kritik med att den är svepande och ospecifik så
måste man väl själv ha något konkret motargument för att inte göra självmål?
Aristoteles
2006-06-05
måndag
När Aristoteles kunde hävda att en tung sten faller snabbare till
marken än en lätt så stödde han sig på den mänskliga förmågan till
förförståelse - eller fördomar - som vi är skapade med. (Fördomen att ett
okänt vilddjur var farligt, när man visste att många andra var det, hade ett
överlevnadsvärde.) Och fjädrar, löv och andra lätta föremål faller ju
bevisligen långsamt mot marken.
Den metafysik som Aristoteles formulerade, och som omfattade hela
världsalltet, blev som bekant en grundfilosofi om naturen och fick högre
sanktion som officiell naturvetenskap inom påvekyrkan. Galileis grundskott
mot metafysiken, där det retfullt enkla tricket att faktiskt släppa två
stenar och se vad som hände ingick som en liten komponent, gjorde att
metafysik så småningom blev ett skällsord. Empiriskt och matematiskt grundad
naturvetenskap tog över och skapade en (relativt) fördomsfri kunskap om
verkligheten, och revolutionerade vår materiella tillvaro i grunden.
Inom akademiska verksamheter som filosofi och humaniora där empiriska och
matematiska tillvägagångssätt inte är så tillämpbara har metafysiken
fortfarande ett legitimt utrymme. Hermeneutiken är en av flera sådana
metodiker, och de kan inte avfärdas utifrån en jämförelse med
naturvetenskapen. Hur fruktbara de är avgörs inomvetenskapligt, och där
måste man ha betydligt mera underlag än jag för att ha synpunkter.
Vad som hänt under den nuvarande perioden av postmodern hegemoni är att
metafysiken har sträckt sig utanför sina legitima gränser. I kraft av sitt
mediala genomslag har den gjort anspråk som den inte den inte kan leva upp
till.
För att ta ett aktuellt exempel: En beryktad genusprofessor blev kritiserad
för att hon trodde på förekomsten av rituella barnamord i stor skala. Några
etablerade genusprofessorer försvarade henne då bl.a. med argumentet att hon
tillämpade en hermeneutisk forskningsmetodik. Argumentets otillräcklighet är
uppenbar. Om morden har förekommit så kan man ta reda på det med konkreta,
polisära metoder. Alternativet är att hermeneutiken skulle göra anspråk på
att skapa en virtuell värld, vid sidan av den verkliga, där sanningen är det
som modet för tillfället föreskriver.
Liknande exempel finns i övermått och leder till slutsatsen att ett
riktigare namn för postmodernism vore premodernism, eftersom den i
sina universella ambitioner vill föra oss tillbaka till tiden före Galilei.
Prästerskapet som vill styra över tanken är förvisso numera sekulärt, men
likheterna är annars påfallande. Tro och känsla är det centrala, kunskapens
träd mer av en skrämmande symbol.
Dragningen till dualistiskt tänkande spelar oss ett spratt när vi tror att
det är fråga om antingen känsla eller förnuft, att de båda på något sätt
utesluter varandra. Och att vi därför måste välja en hel filosofi som
antingen är premodern eller modern och utifrån den ställa universella
anspråk. När det enkla svaret är att känslor är oersättliga för människans
liv, och förnuftet oersättligt för att lösa konkreta problem. Både/och
alltså, bara en fråga om att hålla isär det ena från det andra vid rätta
tillfällen.
Övrigt
2010-11-09 tisdag
En mailreaktion till Linnea Tillema efter en artikel igår:
Det du skrev i DN igår är till ena delen obestridligen sant. Som att mjuka
vetenskaper med ofrånkomligen inneslutna värderingar aldrig kan utövas
fullständigt värdeneutralt. Eller ännu mer att kvalitet inom artistisk
verksamhet inte kan avgöras i ett "affektfritt vakuum". Däremot förhåller
det sig diametralt annorlunda med naturvetenskap och teknik. I själva
verket kan man uppfatta det som en sorts definition av naturvetenskap att
den levererar exakt samma resultat oavsett betraktarens personliga
värderingar.
Men det stannar inte vid värderingar, även vetenskapsmannens status,
ekonomi och personliga egenskaper är helt oväsentliga. Resultatet av
naturvetenskapliga beräkningar och experiment blir exakt desamma vem som
än utför dem. När du alltså skriver "att den idealiserade bilden av
vetenskapsmannens 'rena' seende borde ha demonterats vid det här laget",
så bygger det, vad naturvetenskapen anbelangar, på ett missförstånd som vi
kanske får skylla på den postmoderna tankehegemonin.
Om denna felsyn spridd i vida kretsar kan man begrunda två mysterier. Allt
började ju med Saussures påhitt att ingen verklighet finns utanför
språket. Några franska filosofer broderade sedan på det temat och byggde
upp en hel relativistisk filosofi som spred sig som en löpeld inom
humaniora och socialvetenskaper. Det första mysteriet är hur de luftiga
idéerna har kunnat få sådan spridning i total avsaknad av belägg. Det enda
som finns är obevisade påståenden, och ett stort antal "forskare" som
citerar varandras texter, som i sin tur inte bygger på annat än samma
obevisade påståenden i varierande tappning.
Det andra mysteriet är hur så många kan tro att dessa ogrundade teser
skulle kunna tillämpas på naturvetenskap och teknik. Om det som Saussure,
Foucault och alla deras efterföljare säger om saken vore ens en gnutta
rätt skulle de datorer som postmodernisterna skriver sina texter på inte
fungera, eller rättare sagt inte existera. Detsamma gäller alla materiella
innovationer människan har åstadkommit de senaste seklerna. De
förkrossande falsifieringarna av postmodernismens grundteser är i det
sammanhanget oändliga till antalet.
Förvisso har alla rätt att syssla med tankelekar och att konstruera
skenvärldar (även om det kanske inte borde ske med skattepengar), men man
undrar om det ibland inte borde kännas lite tröstlöst för alla
postmodernister att drömbygget inte tål den minsta konfrontation med en
handfast och odiskutabel verklighet?
Det här blev nog lite ”rakt på” (en annan naturvetenskaplig ovana), men
var inte menat som ett påhopp. Jag önskar dig all framgång med ditt
talangfulla skrivande!
2006-10-11 onsdag
Niklas Ekdal hade en originell fundering i DN (8/10) om
retrokausaliteten och Reinfeldt. Han använde kvantmekanikens bild av hur
nuet skulle kunna påverka historien som en metafor, och menade att en ny
regerings viktigaste uppgift blir att möblera om det förflutna. Så hade
socialdemokraterna gjort när de inkorporerade borgerliga idéer i sina egna
och lyckades ta åt sig äran av hundra års svenska succéer. Jag mejlade några
rader:
Söndagens DN har
legat kvar på skrivbordet med din sida uppslagen. Någonting manar till en
reflektion, och det har att göra med möjligheterna att förändra. Jag tror
att ett samhälles kultur i vidaste mening sitter djupt och fast. Den
svenska modellen är i så fall inte någon tillfällig socialdemokratisk
konstruktion utan någonting som reflekterar ett socialt förhållningssätt
med rötter långt tillbaka och vitt spridda. Visst kan man ändra på ytliga
fenomen, vid svåra kriser också på något djupare, men fundamentet finns
där. Reinfeldts framgång kommer troligen mest att hänga på att han står
fast vid grundstrukturen, som han lovat, och inte använder det löftet som
täckmantel för systemskifte.
Men egentligen fastnade jag för början av din kolumn. Einsteins
världsbild upphäver nog inte kausaliteten så som vi känner den. I vår
makrofysiska värld gäller Newtons lagar fullt ut. (Einstein "rubbade" för
övrigt inte Newtons mekaniska världsbild, han fördjupade främst vår
mikrofysiska kunskap om världen.) Förklaringen till att Einstein har en så
unik position inom humaniora, alltså hos tänkare som vanligen inte
inhämtat fysikens grunder, måste vara att hans teorier kan förleda till så
spännande filosofi. Nästa alla de postmoderna ikonerna har inlett sin bana
med sådana förvillelser, som fysikerna Sokal och Bricmont klätt av inpå
bara molekylerna (se t.ex.
http://www.schaff.se/artiklar/sida003.htm).
|
|