|
”Det finns ingen rättvisa i
världen” är ett gammalt välbekant uttryck. Idag är det många som istället
säger ”det finns inget som heter rättvisa”. Den senare satsen upphäver den
förra, vilket man får anta är den politiska avsikten. Men ”rättvist” är ett
av de första ord barn lär sig använda, och barn vet vad det betyder. Även
fortsättningsvis i livet vet vi oftast vad rättvisa innebär och vi
förutsätter en definition av begreppet för varje tillfälle vi använder det.
Demokratins fundament är det rättvisa valet, definierat från begynnelsen som
”en man, en röst”, där vi numera är överens om att ”man” betyder ”varje
myndig medborgare”. Ett idealt valsystem skulle ge exakt samma vikt åt varje röst vid
rösträkningen och mandatfördelningen, men sådana valsystem är uppenbarligen
svåra att åstadkomma.
Majoritetsval i valkretsar fungerade när man röstade på enskilda
individer efter deras personliga meriter, men blev problematiska när
partisystemet infördes. Nu kan det leda till att ett parti som totalt får
färre röster än motståndarpartiet ändå kommer till makten (som nu i USA). Vi kan lätt enas om att det inte är helt
rättvist.
Det svenska proportionella systemet med fyraprocentsspärr strider också mot
idén med en man, en röst, eftersom röster under spärren inte räknas alls. I
själva verket blir sådana röster ett stöd för det största partiet, eftersom
dess
andel av väljarkåren ökar mest när röster stryks. Många
som röstar på ett för litet parti kan alltså komma att indirekt stödja ett
parti de minst av allt ville rösta på. Utöver orättvisan mot den
röstberättigade medför spärren också det demokratiska problemet att alla
medborgerliga viljeyttringar inte blir rättvist representerade i den
beslutande församlingen.
Ett av de officiella motiven för spärren är att underlätta
regeringsbildningen. Vi är alltså beredda att ge avkall på rättvisan i valen
för att uppfylla vissa praktiska syften. Med tanke på att demokratin är ett
kärnvärde i vår kultur blir frågan hur långt man kan manipulera ett
valsystem bort från den grundläggande demokratiska principen innan
legitimiteten påverkas.
Problemet med orättvisan mot den röstande kan lösas med andrahandsval (och
tredjehands etc.), en metod som inte diskuterats på allvar, antagligen
därför att den är alltför komplicerad att genomföra praktiskt. Och det
förhållandet att vissa politiska strömningar sorteras bort av spärren kan
nog här och där uppfattas som befriande. I varje fall förekommer ingen
nämnvärd kritik av den speciella effekten i etablerade media.
Om vi ändå utgår från att det finns en enighet om att alltför små partier inte skall ges representation i riksdagen, så finns
en möjlighet att i varje fall minska orättvisan i dagens valsystem. Det är att
spärren tillämpas lika för alla partier, dvs. att så många röster som
motsvarar spärrens procenttal dras bort för alla partier innan mandaten
fördelas. Oavsett vilket parti man röstar på är risken för att en viss
röst inte kommer att räknas lika stor för alla väljare. Känslan av orättvisa
kommer att minska.
Man kan tala om en sorts "matematisk" rättvisa i detta. Om x procentenheter
av rösterna till något parti inte berättigar till representation, så bör
samma gälla för alla partier.
En effekt som möjligen är ännu viktigare blir att det skapas ett
starkt incitament för valsamverkan, så att flera partier går till val
under gemensam beteckning. Vi får automatiskt en drivkraft i riktning mot
det tvåpartisystem som normalt blir följden av majoritetsval, utan att
behöva dras med majoritetsvalets brister. Resultatet kan bli de starkare
regeringar som man ofta efterlyser både till höger och vänster.
En reform av det här slaget skulle i likhet med dagens system till viss del
förvanska valresultatet, men skevheten blir mindre än nu genom att spärren
kan sänkas (till säg 3 %) med bibehållna positiva effekter. Småpartierna
kommer att få färre antal ledamöter i riksdagen, och mindre möjligheter att
som vågmästare få ett oproportionerligt inflytande över besluten. Men till
skillnad från vid majoritetsval får de mindre partierna en god möjlighet att
överhuvudtaget bli representerade.
Med det här förslaget skulle orättvisorna i dagens valsystem
minska något, utan att för den skull försvinna, men det skulle alltså
framför allt ge andra
positiva effekter.
2006-05-11
Ge synpunkter |
|