|
Jobb-brist
2007-03-27 tisdag
Det svenska utanförskapet började på allvar med saneringen av
statsfinanserna i början av 1990-talet. Stålbadets omedelbara effekt blev
att ungefär 500 000 personer i den offentliga sektorn och 150 000 i den
privata ställdes arbetslösa. Det motsvarade i runda tal den ökning av
antalet sjukskrivna och förtidspensionerade som följde. Värst drabbades
kvinnor i låglöneyrken. Andelen lågutbildade kvinnor utan reguljärt arbete
ökade från 13 till 37 procent. Samtidigt blev utbrändhet en ny företeelse
i arbetslivet; de som fick behålla sina jobb pressades allt hårdare. Om
detta skrev Magnus Henrekson och Alexander Perski i DN förra sommaren, när
statsministern fortfarande hette Göran Persson, arkitekten bakom
saneringen.
Författarna påpekade att stressjukdomar och andra hälsoproblem är
vanligare bland arbetslösa än bland dem som har jobb. Som lösning föreslog
man jobbskapande åtgärder och effektivare rehabilitering. Lite sådana
åtgärder hade skapat "600 000 fler riktiga jobb" och "Göran Persson hade
kunnat dra sig tillbaka i trygg förvissning om att hans eftermäle skulle
bli lysande." Problemet är bara att dessa skrivbordslösningar inte
fungerar någonstans. Stor arbetslöshet finns i alla marknadsekonomier över
hela världen. Vad som varierar mest är det sociala skyddsnätet för de
drabbade.
I själva verket kan ingen regering samtidigt eliminera arbetslösheten, ha
balans i statsfinanserna, hålla inflationen låg, begränsa den offentliga
sektorn och stimulera den privata ekonomin. (Vad man möjligen kan kräva av
en regering är att inte åstadkomma sådan kollaps i landets ekonomi som
Carl Bildts regering gjorde {"den mest kompetenta regering vi någonsin
haft"}. Eftersom Perssons sanering tvingades fram av Bildts fiasko måste
ansvaret för dagens situation fördelas lite jämnare.)
När artikeln skrevs visste ingen att vi skulle få en ny regering vars
första "jobbskapande" åtgärd var att försämra villkoren för dem som redan
bar hela bördan av budgetsaneringen, de utkastade och de med sämst hälsa.
Av alla förenklade metoder är det i varje fall den minst empatiska. Den
ovanligt starka konjunkturen börjar sakta öka efterfrågan på arbetskraft
men problemet nu är att den rätta kompetensen inte alltid finns
tillgänglig. Matchningen blir allt svårare att klara. Vi har både många
arbetslösa och många lediga jobb. Och de enkla lösningarna lyser
fortfarande med sin frånvaro.
2007-04-19 torsdag
Hanne Kjöller skrev i DN om värdet av att sänka ersättningsnivåerna för
arbetslösa för att därigenom öka deras intresse och aktivitet i
jobbsökningen. Ett svar till Hanne på mail:
Ditt ledarstick i tisdags (17/4) väcker ett litet frågetecken. Först måste
jag dock hålla med när du skriver att ekonomi inte är någonting statiskt.
Produkter, tjänster och arbetstillfällen ingår i processer som ständigt
nyskapas. Vad som däremot tycks ofrånkomligt i vårt ekonomiska system är
arbetslösheten, som på sin höjd kan variera mellan oacceptabel och
outhärdlig. Idag står omkring en miljon människor i Sverige utanför
arbetslivet, var femte i arbetsför ålder. Det borde höra till det
outhärdliga.
Du menar att ”man glömmer bort frågan om hur man med ekonomiska instrument
skapar förutsättningar för att få något att fördela”. Men övergången till
att de arbetslösas sökbeteende är ett sådant instrument lider av en
svårartad bevisbörda. Enbart den arbetssökandes aktivitet skulle då behöva
vara en variabel som påverkar företagens benägenhet att anställa fler
personer. Man blir tvungen att försöka beskriva den mekanismen i ett läge
där arbetsgivarna redan har hundratals sökande till varje ledigt jobb
(utom i de fall där det helt enkelt saknas sökande med nödvändig
kompetens), en hopplös uppgift. Dessutom tvingas man förklara varför
extremt energiska personer, som skickar in hundratals ansökningar, ändå
inte får något arbete.
Aktivare sökanden skulle möjligen kunna få den arbetslösa skaran att byta
medlemmar lite oftare, men det kommer alltid att finnas de som är starkare
i den processen, och de som är svagare. Redan därigenom finns en tendens
att arbetslösheten med tiden fördelas ojämnt. Även om cirkulationen
marginellt kan ökas genom försämringar av de arbetslösas levnadsvillkor är
det en cynisk orimlighet att man med det också skulle minska den totala
arbetslösheten.
Du frågar retoriskt vad som skulle hända om a-kassan inte alls fanns. Om
det kunde mina föräldrar berätta från första världskrigets och 20-talets
krisår. Folk fick gå ut på stan och försöka sälja skosnören, de som kunde
åkte ut på landet och tiggde mat av bönderna, de flesta led nöd och många
svalt. Under 30-talets depression räddades situationen hjälpligt av
statligt inrättade nödhjälpsarbeten. Vi är nu ett rikt land (där rikedomen
dessutom blir allt snedare fördelad) och vi har i högsta grad råd med ett
tillräckligt skyddsnät för de mest utsatta, av vilka en majoritet har
hamnat i sin situation utan egen förskyllan.
Den enda fråga av någon betydelse när det gäller arbetslösheten är varför
vårt ekonomiska system är oförmöget att upprätthålla full sysselsättning.
(En sak är trots allt statisk i ekonomin: den obligatoriska
arbetslösheten.) Situationen är som du vet likadan över hela världen.
Enligt den vackra teorin skulle varje ledig produktionskapacitet i form av
arbetskraft attrahera kapital för att skapa nytt värde. I verkligheten
klarar systemet inte uppgiften som teorin tilldelar det. Den globala
erfarenheten visar också att det inte spelar någon roll hur billig
arbetskraften är. Det finns nya teorier också om detta, men den politiska
världen föredrar att leva i illusioner, inte sällan moralistiska sådana
där skulden läggs på de utsatta. Nästa steg hotar bli att vi tar över hela
white trash-syndromet från USA, och får de fattiga att frivilligt
skuldbelägga sig själva. Hittills har det kännetecknat den europiska
kulturen att resa en mur mot den sortens influenser. Och vi får väl ändå
hoppas att vi kan bibehålla den mänskliga värdigheten?
2007-04-25 onsdag
I artikeln som föranledde förra noteringen skrev Kjöller också att
"forskningen visar att det finns ett tydligt samband mellan
ersättningsnivåer och sökbeteende...". En implicit slutsats av den
"forskningen" är att människor i det stora hela föredrar arbetslöshet
framför arbete. Lustigt nog finns det mera handfasta undersökningar som
avslöjar att arbetslöshet i allmänhet är djupt oönskat och leder, inte
bara till materiell utsatthet, utan också till sjukdom, social
stigmatisering, skilsmässor och annat lidande.
Det förhållandet att en minoritet av alla som går utan arbete är tillfreds
med att vegetera i stället för att arbeta är ett dåligt skäl för att
förvärra den ekonomiska situationen för den majoritet som är oskyldiga
offer för ett tillstånd som de inte har någon reell möjlighet att påverka.
Sådant kallas i vanliga fall för kollektiv bestraffning och anses som
juridisk omoral.
Intressant i den politiska psykologin är också att de sämst ställda
förväntas bli aktivare om deras ekonomi försämras, medan till exempel
direktörer antas bli sjusärdeles aktiva om deras löner ökas kolossalt. Ett
ord som ligger nära till hands är cynism.
Grundproblemet är alltså att vårt ekonomiska system inte kan leverera den
miljon nya jobb som skulle behövas för att åstadkomma verklig full
sysselsättning. Om det bär emot att skylla på systemet som sådant hamnar
skulden på företagen och andra arbetsgivare. Men bestraffningar, som
gladeligen riktas mot de drabbade, är inte tal om när det gäller
arbetsgivarna. Här gäller bara morötter i form av lättnader av alla slag.
Men det fungerar naturligtvis inte heller eftersom alla redskap en
regering på kort sikt förfogar över står sig slätt mot det helt
dominerande inflytande som världskonjunktur, globalisering och andra
systemspecifika krafter utövar.
Systemet svarar så att säga för de genetiska grundvillkoren, regeringen
för motsvarigheten till den roll uppfostran kan spela. Regeringen kan med
andra ord bryta ner systemet med felaktiga åtgärder, men kan inte
åstadkomma underverk som lyfter det över sina grundvillkor.
Föreställningarna som politiker och journalister spelar upp är därför
operetter med både roande och löjeväckande inslag.
Är detta pessimism? Inte om man tror att det ekonomiska systemet är
åtkomligt för reformer. Många skulle då säga att det istället är fråga om
utopism, men den som lever får se.
Sjukdom
2007-10-02 tisdag
I dagens DN håller Hanne Kjöller fast vid sin käpphäst, sjukskrivningarna.
Hennes tidigare huvudmotiv (man skall inte leva på andras pengar) har
blivit lite mer medkännande (man blir sjuk av sjukskrivningar). Och jag
håller fast vid mina käpphästar i ett svar:
Du kan inte ha
mera rätt än när du skriver att människor mår bättre av att arbeta än
att gå sjukskrivna, men om man ser till hela bilden så är det knappast
sjukskrivningarna som tränger ut människor ur arbetslivet utan i högre
grad arbetslivet som tränger ut människor till sjukskrivning.
Om man ser ersättningarna till sjukskrivna, arbetslösa och
förtidspensionerade som en form av medborgarlön till en stor grupp
människor som näringslivet egentligen inte har någon användning för, så
blir ju sådana detaljer som hur reglerna för sjukskrivning skall se ut
ganska oviktiga. I slutändan blir alla skärpta krav för att få dessa
olika ersättningar bara en fråga om när kommunerna får ta över med
renodlade socialbidrag. Det som kan skilja ut Sverige är att vi har
jämförelsevis generösa ersättningar, något som möjligen återspeglar vår
grad av civilisering.
Att så många inte får plats i arbetsgemenskapen är baksidan av den
ständigt pågående effektiviseringen av alla produktionsprocesser, samma
effektivisering som också säkrar vår internationella konkurrenskraft och
ger oss vårt välstånd. Det minsta vi kan göra är att dela med oss av den
kakan till de utträngda, en generositet som har den för alla gynnsamma
bieffekten att hålla efterfrågan uppe, vilket är väl så viktigt i ett
samhälle där produktionskapaciteten inte längre är den begränsande
faktorn.
Det enda förhållande som skulle göra det moraliskt försvarbart att dra
åt svångremmen på offren för hela den här utvecklingen vore om det hade
funnits ett Super-Samhall med potential att anställa ytterligare 1,5
miljoner människor, och där det funnes arbetsuppgifter anpassade till
vars och ens förmåga. Utan någon sådan (eller likvärdig) lösning kan vi
inte uppfylla den självklara reciprociteten att arbetsskyldighet kräver
att det också finns en rätt till arbete.
Allmänt
2008-05-07 onsdag
"Missvisande siffror från regeringen om utanförskap" skrev DN (25/4) i
ekonomidelen. Av ungefär 900 tusen utanför arbetskraften är knappt hälften
regelrätt förtidspensionerade. Resten är personer som mer eller mindre
tillfälligt är utan arbete.
Sant är att sysselsättningen ökat markant sedan 2005. SCB:s siffror för
mars 2008 ger en del intressant information.
Totalt antal
personer i åldern 16 - 64 år |
5,66 miljoner |
Antal
sysselsatta |
4,43 miljoner |
"Utanförskap",
|
1,23 miljoner |
varav
arbetslösa |
195 000 |
övriga |
1,04 miljoner |
Hur gruppen övriga fördelar sig kan man grovt
utläsa ur DN:s grafik, alltså i mycket runda siffror:
förtidspensionerade |
400 000 |
sjukskrivna |
200 000 |
am-åtgärder |
80 000 |
socialbidrag |
80 000 |
Subtraherar man rätt så blir det ungefär 300 000
personer som frivilligt står utanför arbetskraften. I den gruppen ingår
studerande som inte söker arbete, men man kan notera att 270 000 av de
studerande (2007) också arbetade och därför räknades som sysselsatta. Här
finns lite mer analys att göra...
Om man å ena sidan får hålla med om att utanförskapet har fått en väl bred
definition i moderaternas retorik, så kan man å andra sidan konstatera att
den officiella arbetslöshetssiffran inte är särskilt informativ.
|
|